Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur förbereda CTC Ecoel+Air för vedpanna pÃ¥ mÃ¥ndag när det installeras?  (läst 2985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej och Hjälp,
 Sc:,h
Jag får ovan system installerat på måndag. På sikt vill jag docka på en vedpanna i systemet. Har pratat med många "experter" men får mycket varierande svar. Räcker det att jag kopplar in en T-koppling på utgående slinga från EcoElen till EcoAiren där jag i framtiden kan koppla på en Ack.tank med vedpanna? Har tittat på inlägg men känner mig osäker på "hur"? Kan man få någon koll på styrningen av systemet på detta sätt. Vad gör jag? Chokladask till bästa förståliga lösning som hjälper mig i akuta läget.
Mvh KG i Sollentuna

admin

  • Gäst
Då vedpannan fort kommer att bygga upp en sådan hög temp i systemet att din värmepump löser ut på hög returtemp eller HT-pressostaten tycker inte jag att du skall tänka på "stödeldning".

Koppla istället så att du antingen kör värmepumpen eller vedpannan, du behöver då avstängningsventiler och t-rör så att du kan köra valfri värmekälla separat. Inte tillsammans.

För att få tappvarmvatten skall du koppla in den på ledningarna mellan utedelen och elpanna, dock så att du stänger av utedelen när du eldar ved...

Lite osäker är jag på vilken kapacitet som finns i din "elpanna" det kan bli lite kinkigt med eldningen p.g.a. den relativt lilla vv-volym som den tillåts värma.

Kanske bättre med pellets och VP i kombination, då pelletsen går betydligt bättre att reglera.

Ett annat alternativ är att köpa en vedpanna med genomströmningsberedare.

Då kopplar du in den efter elpannan, se till att allt som har med elpannan och VP:n går att koppla ifrån.

När du eldar med ved gör du det som vilken vedeldare som helst!

När du kör med värmepumpen gör du det som vilken VP-ägare som helst!

Om du vill ha min uppriktiga uppfattning så tycker jag att du skall skrota planerna på vedeldning. (Jag antar att du har "gratis" ved)

Sälj veden som Långved istället, och betala det eltillskott som blir. Det blir nästan säkert den bästa affären.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Tänk ocksÃ¥ pÃ¥ att du mÃ¥ste ha öppet expkärl om du ska elda med ved. Man kan köra med ett slutet expkärl men det e absolut inget jag rekomenderar dÃ¥ storleken pÃ¥ detta kärl blir starkt hämmande pÃ¥ utrymmet i pannrummet.  SYR ventil e ochsÃ¥ ett krav. 8)

Utloggad Sulan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tänk på att när det är minusgrader ute får du inte stänga av cirkulationen ut till ute delen.
Koppla inte som Rickard skrev då fryser pollen sönder.

Rickard: erkänn att du int tängte på detta va :,v( b00k

Kul å va lite >:D i bland ;D ;D
Menar inget illa bara retas lite.

/sulan
CTC ECO-El + ECO-Air 5,9
Instalerad 2004-12-04

admin

  • Gäst
Inga problem SILVER.

Varför skulle jag inte erkänna att jag missade den saken Sc:,h
(Men man kan ju faktiskt köra med glykolfyllt system)

Jag tror ändå att han tjänar mer på att sälja veden, både ekonomiskt och socialt.

Ska man elda med ved bör man dessutom ha acktank, och då menar jag inte CTC:s lilla ack, utan minst 500 liter, gärna mer.

Utloggad KG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
 :-[Tack för alla svar. Att kombinera CTC Eco el + Eco air med en vedpanna verkar bökigt och dyrt. Frysrisken hos utedelen elminerar vad jag förstÃ¥r tanken med tvÃ¥ separata system; vedpanna+ack.tank samt VP+VVB.  Man mÃ¥ste ju ha ack.tank idag av miljöskäl. Och dÃ¥ blir det rätt sÃ¥ dyr med vedpanna, acktank, laddomat osv, ca 50-70 kkr ink- moms har jag fÃ¥tt uppskattningar pÃ¥. Utöver min installation av ovan som hamnar nu pÃ¥ 87.000 kr ink.moms. SÃ¥ det fÃ¥r bli myseldning i öppna spisar.
Mvh KG i Sollentuna

Utloggad Sulan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tycker samma som rickard.
Har du gratis ved så sälj den det känar du mer pengar på.
Även myseldning värmer ju en del.
Frugan klagar ju inte när man släpper datorn, vp Sc:,h å kommer och sätter sig i soffan med henne å det sprakar från brasan. a:gl
(hon skulle bara veta att inernet packat ihop och vp:n stannat pga att ni eldar i spisen) ;D ;D
CTC ECO-El + ECO-Air 5,9
Instalerad 2004-12-04

Utloggad karjoe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: kumla
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Ring till  "Bentone" så kan du skicka ett installationsförslag.

De gorde ja funka kanon!!!

Ska nog installera en ecoel + ecoair dokad till min kombipanna olje/ved.
CTC Ecoair 105, Ecologic actank 500l med Elpatron och ved/olja panna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!