Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags att byta ut bergvärmepumpen  (läst 21867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dags att byta ut bergvärmepumpen
« Svar #30 skrivet: 25 september 2012, 09:25:02 »
Jag har ingen koll på inställningen av pumpen alls, det är säkert så att den är felinställd men vet inte hur man ska ställa in den. Som det känns så går den inte hela tiden utan stänger av sig ibland.

När det blir så kallt ute att ni har svårt att få upp värmen inne så dra på max på ratten. Då skall VP gå konstant utan avbrott. Min VP är samma generation men en storlek större. När vi har riktig vinter med runt tio minusgrader så går den konstant ibland flera veckor i sträck utan ett enda stopp.
Om det blir för kallt inne så kan man ju skaffa ett löst elelement och ställa in i rummet. Det är lika dåligt som elpatronen, inte sämre. Faktiskt är det lite bättre för det ökar inte upp temperaturen på radiatorvattnet och VP går ju billigast med svalt vatten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags att byta ut bergvärmepumpen
« Svar #31 skrivet: 25 september 2012, 13:32:03 »
har du stängt ner värmen i nedre plan? Eller kör du 16-17 i hela huset?
Varför använder du inte elpatronen? Är det då du får larm? Visst det kostar men det kostar ju bara de kallaste tiderna och du har ju ändå en lösning som är mycket billig fram till nollan i ute-temp. Genom att använda patronen får du också en uppfattning om hur mycket ditt värmebehov och framledningsbehov är vid den temperatur du önskar inomhus. Det gör det enklare att dimensionera korrekt framgent.

Om du måste fylla på vatten och gör det löpande så är det troligen något läckage. Det är ju inte nödvändigtvis särskilt bra med tanke på att det kan vara ett dolt rör någonstans som står och läcker in i huset. Hur är rören dragna ser du allt eller är vissa delar dolda?

Termostaterna är nedställda på nedervåningen, kanske borde öppna alla fullt istället.

Rören går dolt överallt, de ligger sicksack under alla golv så att returvattnet ska ge golvvärme.
« Senast ändrad: 25 september 2012, 17:18:09 av WoberT »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dags att byta ut bergvärmepumpen
« Svar #32 skrivet: 25 september 2012, 13:48:38 »
Var har du din säkerhetsventil? Kan du ställa en pyts under och kolla om det är där som vattnet går ut. I så fall har du kanske ett defekt expansionskärl.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dags att byta ut bergvärmepumpen
« Svar #33 skrivet: 25 september 2012, 19:47:09 »
Termostaterna är nedställda på nedervåningen, kanske borde öppna alla fullt istället.

Rören går dolt överallt, de ligger sicksack under alla golv så att returvattnet ska ge golvvärme.

Om pumpen klarar att gå mot bara övervåningen utan att få problem så är ju detta att föredra i ditt fall givet att din värmepump inte klarar av att leverera tillräckligt med värme för hela huset.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dags att byta ut bergvärmepumpen
« Svar #34 skrivet: 25 september 2012, 20:21:36 »
Se till att justera in vp så den går hela tiden när det är värmebehov det blir inte varmare inne med större vp om den nya större vp också är feljusterad den kommer bara att gå mindre timmar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad WoberT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags att byta ut bergvärmepumpen
« Svar #35 skrivet: 27 september 2012, 18:06:00 »
Var har du din säkerhetsventil? Kan du ställa en pyts under och kolla om det är där som vattnet går ut. I så fall har du kanske ett defekt expansionskärl.

Jag frågade en av värmepumpskillarna som var här för att ge mig en offert. Han konstaterade att expansionskärlet var trasigt, den läckte luft så att den tappade trycket hela tiden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!