Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: HWS
« skrivet: 28 februari 2010, 21:06:45 »

jobbar på det, men har inte tid på en vecka nu. Kanske IVT bekvämar sig att svara någon gång ochså.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 27 februari 2010, 08:37:15 »

VPn fick upp T3 till 51°C ganska snabbt och sedan T1 till ca 22°C. Då kör VV igång igen, eftersom T3 hade sjunkit ner till 45°C på nolltid - OBS ingen VVförbrukning. Och så höll pumpen på. T1 kom inte  över 25°C på 2 timmar, trots nästan avstängd värme. Då stängde jag av VVnet. Det var inte något kapacitetsproblem. Det var -3°C ute och VPn skall leverera ca 7KW.
Det finns 2 trådar, som berör "Konstant tempras på VV",  av "gräsrot" från 2008-11-28 och 2009-05-20, där det förmodades, att det beror på något ventilfel. Men det kom aldrig fram, om det var det.
VPn kör VV mellan 1-3 timmar per dag, det anges ju inte så noggrannt. En körning på 1,5h med säg COP2  motsvarar en nyproduktion av ca 150l  52gradigt VV,  att jämföras med en uppskattad förbrukning på  20-30l.
Vet någon mer om detta?

Det ser ut som att du kan ha problem med de sk växlingsventilerna. Det är två stycken ventiler som växlar mellan elementslingan och varmvattentanken för värmepumpen. Om de "läcker" kan man få detta problem. Kolla i instruktionsboken/installationsmanualen var de sitter och känn om värme "läcker".

En annan sak man kan kolla på är om T9 (VB in) är varmare än T1 (framledning) vid värmevattenproduktion. Kolla i slutet av en värmevattenproduktionscykeln, dvs innan den stannat. Om det är så kan det vara så att trögheten, dvs vattenfriktionen, i ditt elementsystem är så pass stort att vatten läcker över från VB ut till VB in. En åtgärd är då att sänka cirkpump för VP alternativt öka cirkpump för huset. Det är bara att prova sig fram.

Dock så bör man ha lite koll på att dT (T8-T9) ligger i rätt intervall. (Detta intervall beror i sin tur på vilket köldmedia man har). När det är varmt ute kan man behöva öka cirkpump över VP eftersom dT annars blir onödigt stort. Likaså vid låg utetemp kan man behöva sänka cirkpumpen för öka dT.

Problemet som kan uppstå när man ökar cirkpump över VP är att det kanske då "läcker över" vatten mellan VB ut och VB in. Det problemet har jag och jag skall försöka åtgärda det i vår genom att montera en backventil, vilket inte är enkelt eftersom det är trångt i IVT 290A/W där ventilen skall sitta.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 26 februari 2010, 21:36:26 »

Hade samma problem första vintern...installerade en extra värmekabel i tråget som går från plus 2-3grader o neråt...nu bildas det aldrig någon is i tråg eller dräneringsrör...


Exakt  Thumbsup Ska va en ordentlig värmekabel och riktig dränering så slipper man mkt bekymmer med is och snö  studs
Skrivet av: Kga_kille32
« skrivet: 26 februari 2010, 16:58:51 »

Hade samma problem första vintern...installerade en extra värmekabel i tråget som går från plus 2-3grader o neråt...nu bildas det aldrig någon is i tråg eller dräneringsrör...
Skrivet av: HWS
« skrivet: 24 februari 2010, 22:53:52 »

Bra förslag Erik!
Körde 6 avfrostningar med fläktavfr. på 5min. Det tog bort i alla fall hälften av isen, sedan gav jag upp. Inväntar +grader nu.
Men ett nytt problem dök upp. Efter de 36 avfrostn.minuterna var värmeinnehållet i beredaren kört i botten. T1 = 11°C och T3 = 32°C. T1 kan man ju förstå, men varmvattnet skall väl avfrostningen inte nalla på.
VPn fick upp T3 till 51°C ganska snabbt och sedan T1 till ca 22°C. Då kör VV igång igen, eftersom T3 hade sjunkit ner till 45°C på nolltid - OBS ingen VVförbrukning. Och så höll pumpen på. T1 kom inte  över 25°C på 2 timmar, trots nästan avstängd värme. Då stängde jag av VVnet. Det var inte något kapacitetsproblem. Det var -3°C ute och VPn skall leverera ca 7KW.
Det finns 2 trådar, som berör "Konstant tempras på VV",  av "gräsrot" från 2008-11-28 och 2009-05-20, där det förmodades, att det beror på något ventilfel. Men det kom aldrig fram, om det var det.
VPn kör VV mellan 1-3 timmar per dag, det anges ju inte så noggrannt. En körning på 1,5h med säg COP2  motsvarar en nyproduktion av ca 150l  52gradigt VV,  att jämföras med en uppskattad förbrukning på  20-30l.
Vet någon mer om detta?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 24 februari 2010, 20:28:30 »

MIn 2025 har lagt av....troligen pga all snö runt om och is under.

I sommaren kommer jag att bygga in den i ett litet skyddat hus med tillräckliga ventilationsöppningar...för att klara luftbehovet.

Jag vill inte ha en upprepning av denna vinters fiasko.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 24 februari 2010, 19:44:39 »

Förra året fick jag vid ett tillfälle sitta med varmluftspistolen nån timma för att få bort en iskaka i botten på ca 5cm.
Så går det när man glömmer att rensa avloppet från hostlöven...
Du är inte ensam...
Skrivet av: thalle
« skrivet: 24 februari 2010, 09:35:13 »

Förra året fick jag vid ett tillfälle sitta med varmluftspistolen nån timma för att få bort en iskaka i botten på ca 5cm.
Så går det när man glömmer att rensa avloppet från hostlöven...
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 23 februari 2010, 22:11:55 »

Prova att öka gångtiden för fläktavfrostning samt sätt intervall för fläktavfrostning till ett, dvs varje gång.
Skrivet av: HWS
« skrivet: 23 februari 2010, 20:36:20 »

Hjälper inte. Det är inte fråga om avrinning utan om att, när det har blivit för mycket is, tinar det bara lite och fryser på igen. Det har blivit en ispansar i hela det nedre utrummet 10cm upp.  Avfrostningen borde vara på minst 15min. Men det kanske inte går. Försökte ochså med varmluftpistol, men det fryser ju direkt igen.
Det är ju inte kris direkt, men förångaren jobbar bara med 80%.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 23 februari 2010, 16:12:53 »

Hej.
Har samma problem. Det snöade in ordentligt i förångarutrummet och jag brydde mig inte. Avfrostningarna  töade bort lite i taget och resultatet blev att förångaren nu är täkt med 10cm  is  från botten uppåt - det var ju svinkallt - och pumpen är mindre effektiv nu. Jag får inte bort isen. Är det mycket snö i det utrummet, så är det bäst att ta bort det, framförallt när det är kallt.
Fråga: kan man köra en tex 15 minuters avfrostning? Och om, hur?


Har du ingen värmekabel?
Skrivet av: HWS
« skrivet: 23 februari 2010, 16:08:50 »

Hej.
Har samma problem. Det snöade in ordentligt i förångarutrummet och jag brydde mig inte. Avfrostningarna  töade bort lite i taget och resultatet blev att förångaren nu är täkt med 10cm  is  från botten uppåt - det var ju svinkallt - och pumpen är mindre effektiv nu. Jag får inte bort isen. Är det mycket snö i det utrummet, så är det bäst att ta bort det, framförallt när det är kallt.
Fråga: kan man köra en tex 15 minuters avfrostning? Och om, hur?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 21 februari 2010, 12:05:21 »

Hej! Har en Bosch, ser likadan ut som din Optima och jag har lite snö från några takras i den, dock bara i botten på tråget och en kant som ser ut som en hylla precis innanför fläkten. Min går lika fint som förr så är den inte helt smäckfull med snö så är det bara att skrämma liv i Optiman igen  Thumbsup
Anngående att fläkten sitter på ovansidan så kan det ju diskuteras om det är bra eller dåligt, regnvatten spelar ju ingen roll om det kommer i den för det rinner ju ut i botten men just det om det skulle komma en jädrans stort takras som sätter sig i där och täpper till kan ju inte vara bra direkt. Står den då under ett hustak så får man ju passa så det inte faller in snö från taket i den, jag har själv skrapat av taket för att förhindra att det ska falla in allt för mkt snö i min Bosch.
Har lite funderingar på att sätta ett tak över min vp som jag bara har vintertid där just för att förhindra att snöras ska komma in i vp:n, taket ska då sitta minst 150cm över vp:n så att blåsten från fläkten inte slår emot taket och åker tillbaka in i vp:n på baksidan, luften är ju redan förbrukad så att säga.. Lycka till  *vinkar*
Skrivet av: Elving
« skrivet: 21 februari 2010, 08:24:48 »

  Hej !

   Kom hem och min Optima var helt igensnöad. Snöras från taket hadde täckt överOptima helt.
   Kan man väcka den till liv igen?
   Är det inte ett problem att öppningen för fläkten är på ovansidan?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!