Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor om ctc ecoheat..  (läst 2229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
Lite frågor om ctc ecoheat..
« skrivet: 14 augusti 2013, 20:18:24 »
Hej alla
Har lite frågor som jag hoppas nån kan svara på..
Bor i en 1½ plans villa på 90kvm +42kvm källare
Har en ctc ecoheat från 2001 och fick under juli månad 871kwh.. lite mycket tycker jag..
1 vecka va huset tomt.. resten av tiden va vi hemma... tvättade (hängde ut tvätten på tork)
diskmaskin.. lite tv, datorer osv..

Gick in under inställningar med kod och hittade där "sommardrift" vad är det och vad ska den stå på?
Tips på hur jag sänker kwh arna?
Tipsa gärna om "bättre " inställningar
Mvh
Andreas


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite frågor om ctc ecoheat..
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2013, 21:49:29 »
Hej!
Sommardrift är väl den utetemp som ska överskridas för att värmepumpen ska ställa om till endast VV-laddning.
Jag tror att denna länken är ganska informativ fastän den egentligen handlar om EcoAir/EcoEl:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.msg451197#msg451197
Principen är densamma för EcoHeat, i korthet gäller.
-Så låg panntemp som möjligt.
-Trimma in så låg kurva som möjligt.
-Begränsa gärna effekten på elpatron, prova ut hur lågt du kan ställa den och ändå få värme i huset i vinter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
SV: Lite frågor om ctc ecoheat..
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2013, 20:38:12 »
Så om jag minskar sommardriften från tex 15 grader till 14 grader så går den på sommardrift tidigare?
När du säger panntemp, vad menar du då? (max framlev temp?)
läste nÃ¥nting om kurva.. att man skulle koppla ur innegivare och hitta en passande kurva som ger tillräcklig värme inne osv.. fÃ¥r prova det men det är väl bäst att göra pÃ¥ vintern? 
När det gäller elpatronen så antar jag att du menar tempen (typ 57grader)? Har problem att få tillräckligt med varmvatten när man duschar..
Är det kw uteffekten du menar så är det väl bättre att ha hög? eftersom varmvattnet värms väl upp fortare då?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite frågor om ctc ecoheat..
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2013, 21:46:25 »
Med panntemp menade jag TEMPERATUR ELPANNA.
Det är troligen inställningen 57 °C som kostar dig kWh.
Och det är sant att varmvattnet blir varmare med högre temp samt att det värms fortare med högre inställning på elpatron.
Komfort kostar tyvärr.  :'(

Har du en blandningsventil efter pannan, se över denna.
Om blandningsventilen är defekt så kan detta göra att VV-komforten blir sämre.
Jag vet många som har lägre temp på sin CTC och ändå har vettig VV-komfort, så nått vajsing kan det vara?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!