Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höga smällar!! IVT Greenline compact 5  (läst 6449 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huntsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Höga smällar!! IVT Greenline compact 5
« skrivet: 16 januari 2009, 10:34:59 »
Hej

Ibland smäller det till rejält i huset, nästan som ett pistolskott. Vi har inte lyckats höra exakt vart ljudet kommer ifrån, vi har hört det kanske 5-6 gånger per år (det kan ju även hänt fast inte vi varit hemma).
Vi är lite oroliga om det kan vara sättningar i huset, vi har dock inte sett några tecken på sättningar.
En bekant sa att smällarna kan komma ifrån pumpen! Så vi tänkte höra med er experter om det stämmer, kan det komma höga smällar/dunsar från vår pump av någon anledning? Acktanken kanske?
Vi har en IVT GC 5 som satt i huset när vi flyttade in, den är installerad 1997.

Mvh Niklas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Höga smällar!! IVT Greenline compact 5
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2009, 10:45:48 »
Smällar kan komma frÃ¥n huset om det blir riktigt kallt ute, ofta frÃ¥n vidbyggda altaner, uterum o.dyl som krymper fortare än själva huset när det smäller till och blir kallt. (kanske därifrÃ¥n uttrycket smäller till och blir kallt kommer ifrÃ¥n  Sc:,h)
De vanligaste smällarna från värmepumpar/värmesystem kommer när värmepumpen just gjort tappvarmvatten klart och kopplar över till radiatorvärme igen, då kommer någrot tiotal "hett" vatten ut i systemet vilket kan få rör som dragits genom träbjälklag, spånskivor eller liknande att ge rätt kraftiga smällar ifrån sig. Rören expanderar av det heta vattnet och om ni har ett rör som ligger an ordentligt någonstans kan det smälla rätt rejält när det "rappar efter".

I övrigt vet jag inte om jag hört talas om några smällar, alltså från själva värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huntsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Höga smällar!! IVT Greenline compact 5
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2009, 10:58:48 »
Ok tack för svaret, kanske kommer från hallen som är en tillbyggnad, övriga huset har timmerstomme.
Pumpen sitter i halldelen, och vi har tyckt att ljudet kommer från den delen av huset.
Vi tycker smällarna verkar vara för kraftiga för att komma från pumpen, men man lär ju börja leta någonstans...

Niklas

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Höga smällar!! IVT Greenline compact 5
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2009, 15:14:32 »
Panelradiatorer som är punktsvetsade kan ha en svets som släppt som kan lÃ¥tsa som pistolskott. Enkelt att felsöka om ljudet kommer ofta (bara att stänga en radiator i taget). SvÃ¥rare om det  bara händer nÃ¥gra gÃ¥nger om Ã¥ret.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Höga smällar!! IVT Greenline compact 5
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2009, 15:20:28 »
Mitt kylskåp kan smälla till ibland så man blir riktigt rädd, ändå ganska nytt.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Huntsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Höga smällar!! IVT Greenline compact 5
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2009, 17:54:56 »
Hur ser en panelradiator ut, mina är ca 1cm tjocka med "räfflor".

Smällen är rätt dov, med rejäl kraft, nästan så det känns!

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Höga smällar!! IVT Greenline compact 5
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2009, 23:41:23 »
Är lite nyfiken på hur det gick med detta. Har själv ett liknande problem, fast det smäller/bongar till strax efter värmepumpen slår ifrån, och det sker varje gång. Har en Compact8.
Hittade ni någon lösning på ert problem?
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Höga smällar!! IVT Greenline compact 5
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2009, 09:58:45 »
Jag har också haft smällar i kylskåpet, de bytte ut det på garantin.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!