Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta värmepump mot ny  (läst 4103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vintern2009

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #15 skrivet: 18 september 2009, 11:16:25 »
 Ja nu har jag varit i kont med ny pump. Termia som man dockar med VVB via växelventil som tidigare. Är detta vettigt eller skall man jobba med en som har beredare inbyggd.
Mitt problem med Carrier är att den styr ut lite flycktigt. Rent krast verkar det som den är för dålig att känna av utgående jämn värme. Detta är ju inte pumpens fel utan styrsystemet som kommer från IVT.
Som det varit under sommaren går det ca 20 kw /dygn för varmvatten med två vuxna i huset men som jag redovisat tidigare är pumpen på 13 KW och under vintern vid 10 minus går den konstant. Tidigare hade jag en oljepanna med en förbrukning på ca 3-3,5 kubik/år
Är dom nya betydligt snålare på el eller vinner jag bara småvinster att lägga de 60-70 tusen som en ny pump kostar inkl mont.
IDen Carrier jag har finns ingen eltillsatts utan jag fixar värmen som den är men har en förbrukning på ca 100 kw/dygn vid minus 10-15 grader.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #16 skrivet: 18 september 2009, 13:00:09 »
Hej,

jag bytte från ved till en Nibe 1135 10kw i somras och när pumpen bara genererade tappvarmvatten såg gick det 25kwh i veckan. Då har jag pumpen dockad mot en 300l beredare typ Nibe 300/200.

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!