Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Duo 8  (läst 8465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jantor

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mariestad
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Duo 8. BorrhÃ¥l 151 m
Thermia Duo 8
« skrivet: 17 februari 2007, 14:36:32 »
Hej

Har en Thermia Duo 8 installerad 10/11-06 som inte verkar funka helt ok. Har tyvär bara senaste veckan kollat drift och förbrukning. Här är dagens avläsning.
VP 1342 h
TS1 71 h
TS2 84 h
vv 171 h
ute temp 2
Framl. 38
Returl. 36
Integral -464
Brine in 2
Brine ut -2
Denna vecka då jag läst av värden varje morgon så har temp. varit ca. 2-3 grader. Ingen tillsattsenergi denna vecka. VP har gått 24 h varje dag!!. Är detta verkligen rimligt? Någon som kan bidra med lite info.
Thermia Duo 8. Borrhål 151 m. Villa byggår 1920. Ca 150 m2

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Thermia Duo 8
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2007, 14:46:42 »
Skit i silen på radiatorsidan.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Duo 8
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2007, 14:49:48 »
Om kompressorn gick vid avläsningen så är VB-flödet på tok för högt.
Skillnaden mellan framledning och retur ska vara ca 7 ºC (minst 5 ºC) om din VP ska funka optimalt.

Skillnaden i brine in/ut samt värdet på integral tyder på att kompressorn gick.

Ställ ner cirkpump för radiatorerna till min till att börja med, du måste ev strypa lite på flödet också för att uppnå rätt skillnad mellan framledning och retur.

Anledningen till att du bör ha en tempdiff på mer än 5 ºC är att köldmediet R407C är sammansatt och kondenserar över ett temperaturspann på ca 5 ºC, kondenseringen blir inte fullständig om tempdiff mellan framledning och retur är mindre och VP:n tappar då i uteffekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Thermia Duo 8
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2007, 15:23:43 »
Varför ska man minska på flödet när det har fungerat bra innan???
Jag menar att om det av okänd anledning ändrar driftförhållandet på värmepumpen så kan det väl inte vara att cirk.pumpen är för högt ställd, det måste man väl ändra manuellt. Om nu ägaren inte skriver ngt om detta så förmodar jag att inget ändrats och i sådana fall vara något helt annat.
Köldmedia verkar det inte vara brist på för kyleffekten verkar god 4 graders delta, däremot lågt delta över värmebäraren, orsak smuts,strypt flöde,termostater, givarfel
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Duo 8
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2007, 16:55:23 »
Nu räknar du bakvägen.... Med bara 2 graders delta t på varma sidan har vi här enormt högt flöde!!!! Inte lågt som du säger.
Det kan iofs vara fel på tempgivarna. Om du vid kontinuerlig drift känner på stig och retur känns det en rejäl tempskillnad då!?

Du måste ha ett jättehus, men samtidigt rejäla radiatorer. Konstigt att pumpen inte orkar upp i högre framledning vid kontinuerlig drift!!!!
Samtidigt som du har enormt låg tempdiff på stig o retur på värmesidan!!!!

Vart ungefär är huset och hur stort är det.
Vad lovades i kalkylen... tex vilken kyla skulle VP klara utan tillskott.

Jag tycket installatören ska komma till dig och gratis fixa till lägre flöde på varma sidan.
Försök vara med och titta noga!!

Vet du vilket läge cirkpumparna är på? Det finns 3 lägen 1 2 och 3.
« Senast ändrad: 18 februari 2007, 22:22:13 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Thermia Duo 8
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2007, 17:07:58 »
Men om man inte rört cirk.pumpen och nu bara har 2 graders diff.
Kan man inte ha litet flöde då??
Om det varit 2 graders diff sen installationen så kan inte huset varit varmt ngn gång anser jag, så varför klaga just nu 4 månader efter installationen om det aldrig varit varmt förut??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Duo 8
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2007, 17:14:10 »
jamen med litet flöde skulle diffen varit stor inte liten som i detta fall.Om det inte blivit kollat förr så kan cirkpumpen vara för högt ställd det räckte kanske när det var varmare ute

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Thermia Duo 8
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2007, 17:23:02 »
Varför blir det ingen diff vid 100% stopp då
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Duo 8
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2007, 23:09:38 »
Täänk huvuddunk

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Duo 8
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2007, 08:25:13 »
Varför ska man minska på flödet när det har fungerat bra innan???

Vadå fungerat bra innan, har du någon info som inte står i inlägget? ???

Man kan väl inte utgå ifrån att givarna visar fel och råda efter det?
Detta kan man iofs enkelt kolla, jämför framl. och returl. då kompressorn står, de ska då visa lika.

Om det är smuts någonstans så är det troligen i filtret i brinekretsen, därav den något höga diff bine in/brine ut.

Sen ska jag tillägga att jag hört talas om installatörer som inte förstått det här med att diff VB ska ligga mellan 5 och 10 ºC utan vridit på cirkpump värmebärare på max.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Duo 8
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2007, 11:07:11 »
Jag har funderat lite mer pÃ¥ detta, om diff framl. - returl. verkligen är 2 ºC sÃ¥ tror jag nästan att det är svÃ¥rt att Ã¥stadkomma detta ens med cirkpumpen i högsta läget.  Sc:,h

Sitter det en extern cirkpump på värmebärarsidan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jantor

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mariestad
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Duo 8. BorrhÃ¥l 151 m
SV: Thermia Duo 8
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2007, 19:34:55 »
Tack för alla snabba svar.

Har nu ställt ned cirkulationspumpen från läge 3 till läge 1.
Efter nån timme med utetemp 3 så var framl 38 och returen 33 grader.

Huset finns i Mariestad och är på ca 150 m2. En nyare radiator och resterande av den äldre stora typen. Enligt kalkylen tillsats från -12,2 grader.

Rumsgivaren står på 20 grader och värmen i huset har sedan installationen varit bra. Lite kallt kanske när det varit runt nollan men har inte justerat några kurvor än.

Finns ingen extern cirkulationspump monterad på värmesidan.

Återkommer imorgon med driftsdata då jag får samma intervall mellan läsningarna. En sak som jag tyckte var lite konstigt vid ett tillfälle vid displayen var att Framl och Returl verkat åkt jojjo. Framl 44 och returl 29. När jag kollade historiken, tror det är senaste timmen, såg jag att tempen på fram och retur åkt väldigt upp och ned under en period.
Thermia Duo 8. Borrhål 151 m. Villa byggår 1920. Ca 150 m2

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Duo 8
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2007, 19:43:50 »
Om temperaturerna på stig och retur pendlar ganska mycket, det som är viktigt är att när framledningstemperaturen stiger så ska returen efter en stund också börja stiga. När sedan pumpen stannar ska skillnaden efter en stund bli någon grad eller nära noll, så värdena ska läsas sedan pumpen gått minst 10 minuter
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Duo 8
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2007, 22:25:39 »
Har vi sagt att man kan kolla tempgivarna.

När kompressorn står stilla går du in i menyn manuell drift.
Där kan du starta cirkpumpen för varma sidan och låta den gå 10 minuter ca.
bara den allt annat står då stilla, då ska givarna vis lika mycket. diffar det får du ta hänsyn till det när du läser av tempdiffen.
men stor felvisning är inte så vanligt, kan iofs diffa en grad kanske 2 som absolut max...

Om nu givarna är rätt monterade det vill jag tro dom tillverkar ju många pumpar.

Känner du stärre diff nu mellan stig och retur än innan. Före borde det knappt ha varit märkbart!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Duo 8
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2007, 09:51:25 »
När jag kollade historiken, tror det är senaste timmen, såg jag att tempen på fram och retur åkt väldigt upp och ned under en period.
Inte är det väl så att pumpen gjort varmvatten under den tiden? Under varmvattenproduktion är framl normalt högre än då pumpen värmer huset, medan returledningens värde ofta är ganska missvisande (detta väl eftersom Duo har en annan retur från varmvattenberedaren).
Går förresten framledningen upp till 55 grader vid en längre tids varmvattenproduktion (t.ex. efter en lång dusch)? Det borde den komma upp till oberoende av cirkulationspumpens hastighet. (Om inte, kanske tempgivarfel?)

- Haas.
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!