Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grannen klagar pÃ¥ ny pump!  (läst 15235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Grannen klagar på ny pump!
« Svar #15 skrivet: 20 december 2008, 03:19:01 »
Jag frågade efter en bild förut på problemet, i brist på detta postar jag en modell som är känd för infraljudproblem.
Orsaken är utformningen, som kan liknas vid en halvöppen basreflexlåda. Om denna modell ställs i ett hörn blir det än värre, kan jämföras med när man ställer en högtalare i ett hörn, då förstärker man basområdet mellan 3-5 dB.
Står sen pumpen dikt mot husväggen kan väggen fungera som en reflektor. Grannen längre ned på gatan fick denna pump, han blev själv störd och fick också tidvis fläckar på sin putsfasad när maskinen avisar ( fläkten skicka ångan rätt upp - ser ut som ett gammalt ånglokomotiv), han köpte en färdig spalje på K-Rauta som döljer pumpen, men den låter fortfarande lika mycket.

De produkter som säljs för att dämpa ljud har handikappet att dom tappar i dämpning under 500hz, och denna modell härjar i frekvensbandet runt 25-100hz.

Som jag ser det finns det 2 sätt att angripa problemet.

1: Öppna upp pumpen och montera självhäftande ljudmatta på insidan av chassieplåten (om det nu går tekniskt).
2: Bygga en ljudbaffel framför pumpen.
Testa att provisoriskt sätta ett stort ventrör (typ 500mm) som skorsten över fläkten för att leda ljudet rätt upp och kolla om grannen blir mindre störd ( fast jag tror att infra-ljuden genereras av hela husväggen som en reflektor).

http://www.bullerbekamparen.se/pdf/Platkass.pdf

« Senast ändrad: 20 december 2008, 03:24:48 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Grannen klagar på ny pump!
« Svar #16 skrivet: 20 december 2008, 18:02:12 »
Tackar, Art Deco, för tipsen, jag tror att en kombination av dem garanterat ger resultat men
frågan är hur mycket. Det återstår att se efter kommande experiment baserade på dina tips.
Har lite material att leka med som första försök att nå målet: en gladare granne!
Det får bli 2009 års utma(tt)ning !
Pga tidsbrist i dessa dagar har jag ej hunnit med att bifoga foto.
Fler tips någon?? tomte::

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Grannen klagar på ny pump!
« Svar #17 skrivet: 20 december 2008, 19:12:45 »
Kanske enklare och billigare att bygga om fläkten som Art Deco är inne pÃ¥ än att bygga ett bullerplank. 

Ljudet kanske studsar frÃ¥n fläkten mot din husvägg och vidare mot grannen. Om man dÃ¥ monterar ett spirorör ovanpÃ¥ insuget (som en omvänd skorsten) kanske ljudet fÃ¥r svÃ¥rare att studsa mot grannen. Finns ju även ljuddämpare i alla storlekar till spirorör som du kan montera ovanpÃ¥ insuget. 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Grannen klagar på ny pump!
« Svar #18 skrivet: 20 december 2008, 22:23:12 »
Komponenter i en luft/vatten vp som ger ifrån sig ljud är:
Fläkt
4-vägsventil
Kompressor
Kontaktorer
Har även märkt på min pump att en dåligt inställd expansionsventil kan ge ett infraljud, ca 2-3 Hz från värmepumpen.

4-vägsventilen ger ifrån sig ett ganska kraftigt väsande pys när den läggs om för avfrostning.
Kompressorutrymme och kring 4-vägsventil borde gå att isolera bättre relativt enkelt.
Om det är just fläkten som är problemet sÃ¥ kan du som sagts tidigare i trÃ¥den försöka styra luftflöde och ljud Ã¥t önskad riktning. 
Det finns ljuddämpare för spirorör som ett exempel. Men som man ser i diagrammet så dämpar de inte så mycket vid de låga frekvenserna samt är ganska stora i formatet.
http://www.lindab.com/itcenter/IT-Center/LindabWebProducts/pdf/se/kanalsystem/chapter_ljuddampare_se.pdf#M10.9.Product.code
Eftersom fläkten sitter på ovansidan av pumpen så skulle jag testa en överbyggnad i form av en enkel stenullsisolerad låda eller sarg (typ pallkrage) som luftriktare/ljuddämpare. Relativt enkelt att tillverka för ett test och behöver inte nödvändigtvis bli så hög.
Men det kanske kan bli problem med denna vid fuktig väderlek eller pga avfrostningarna?
Samtidigt har du köpt en helt ny produkt och ska inte behöva ta till såna åtgärder som både förfular eller kanske förändrar driftsvillkoren för värmepumpen. En öppen konstruktion är att föredra före ett rör eller kanal pga dämpat luftflöde.

Bullerplank fungerar bäst när de är mycket nära källan. Trots det tar de faktiskt inte bort så mycket ljud för den närmaste omgivningen som många tror. Det beror på att ljud är luftburet och ändå tar sig över bullerplanket som ett reflekterat ljud. Bullerplank avskärmar direktljudet från källan och det är gott nog. Framförallt ger det stor skillnad på lite avstånd tack vare avsaknaden av direktljudet. Ett reflekterat ljud klingar av snabbare än ett riktat direktljud.
En ljuddämpares principer är att både reflektera och absorbera ljudet beroende på hur den är konstruerad.
« Senast ändrad: 20 december 2008, 22:41:52 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Grannen klagar på ny pump!
« Svar #19 skrivet: 20 december 2008, 22:30:33 »
Hej!

Lite off topic, men någonting att grunna över trots allt.

Hur mycket gör själva utedelen med kuddar och hur mycket ljud kommer in/ut via kylslangarna?

Min personliga erfarenhet av Nordenberedaren är att det är helt tyst på andra sidan väggen.

Det är helt tyst på övervåningen i rummet ovanför pumpen.

Jag hör vibrationer i tvättstugan där innedelen står! ( Ligger ca 2 1/2m vid sidan om pumpen och på andra våningen, utedelen är på botten)

Borde man lägga mer krut på att isolera slangarnas kontakt med husväggen ?

I ditt fall, vibrerar slangarna?
 
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grannen klagar på ny pump!
« Svar #20 skrivet: 21 december 2008, 00:20:40 »
Hej.

SÃ¥ har man slagit i sista spiken i fasaden efter inst. av Lv-pump ,Bosch (ivt),och besöken in till pannrummet blir färre Ã¥ färre  eftersom allt fungerar som det ska oavsett om jag lägger mig i eller ej (man är ju nyfiken Ã¥ nojjig i början).
Hög tid då för grannen att göra entre och klaga på att den låter lite för mycket och att någon åtgärd behöver till för att de skall vara helt nöjda :P. Då jag har en väldigt bra granne vill jag gå honom till mötes och lösa problemet.
Pumpen uppfattas av mig som tyst men med ett lågfrekvent ljud,och det är det ljudet som är problemet enligt grannen. Avståndet till deras fönsterrika gavel är endast 9m, dessutom har
de 2st sovrum på övervåning mot oss. Sovrummen är problemet och eftersom de har en balkong med väggar och tak,som kan fungera som resonanslåda är det ju förklarligt.
Min carport med öppna gavlar står också nära (2m) nog för att förstärka Ljudet,tror jag.

Vad kan jag göra?? :D
Kan ett plank räcka eller förstärker det bara ljudet?
Det finns en möjlighet att flytta pumpen men det är sista utvägen _/-
Ha ni några goda råd till en god granne som har fått ett problem för mycket!
Alla bidrag tages tacksamt emot!
Hade



 NYA ljud hör man pÃ¥ en gÃ¥ng
 sen blir man van (eller döv )
 jag har bott & sovit div miljöer
 EX hargs-bruk klock torn
 där har jag bott & sovit
 20 meter intill
 den klingar STUP i kvarten ca MÃ…NGA desibelllll
  och jag vet nog hur din pump lÃ¥ter ?
 nästan int nÃ¥ som de säger pÃ¥ älvdalska
låt det gå ett tag så ska du se grannen
 inte vet om pumpen gÃ¥r elller inte
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!