Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.  (läst 46220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #105 skrivet: 16 januari 2006, 10:11:50 »
Okej
Efter alla frågetecken så tar vi det igen..
Avgiven värme effekt minus (-) kompressorns drivenergi minus (-) brinepumpens märkeffekt minus (-) radiatorpumpens märkeffekt
när man räknar ut detta får man det COPv vi anger i våra produkt blad.

Hoppas detta var till någon hjälp

MVH Thermia Support    8)
 

Okej nu är det jag som inte är helt nyckter här, och jag ursäktar mig så mycket.
här kommer den verkliga formlen

Avgiven effekt / Tillförd effekt (Tillförd kompressor energi - brinepumpens märkeffekt - radiator pumpens märkeffekt) = COPv

Jag ursäktar mitt lilla misstag och hoppas pÃ¥ överseende.   8)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #106 skrivet: 16 januari 2006, 10:23:58 »
Okej nu är det jag som inte är helt nyckter här, och jag ursäktar mig så mycket.
här kommer den verkliga formlen

Avgiven effekt / Tillförd effekt (Tillförd kompressor energi - brinepumpens märkeffekt - radiator pumpens märkeffekt) = COPv

Jag ursäktar mitt lilla misstag och hoppas på överseende.   8)

Det är fortfarande fel. Menar du följande

Avgiven effekt/ Tillförd effekt (= Tillförd kompressoreffekt + brinepumpens märkeffekt +radiatorpumpens märkeffekt) 

eller

Avgiven effekt/ Tillförd effekt till kompressorn

Att skriva "Tillförd effekt (Tillförd kompressor energi - brinepumpens märkeffekt - radiator pumpens märkeffekt)" är ju (om vi bortser frÃ¥n sammanblandningen av energi och effekt)  att ta enbart kompressorns effekt utan cirkulationspumpar och därifrÃ¥n dra cirkulationspumparnas effekt. Inte konstigt att det blir bra COP-värden dÃ¥. Man subtraherar en elförbrukning man inte har haft.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #107 skrivet: 16 januari 2006, 10:41:24 »
Hej Roland

Ja naturligt vis menar jag sÃ¥ (MÃ¥ndagar   _/- )

Avgiven effekt/ Tillförd effekt (= Tillförd kompressoreffekt + brinepumpens märkeffekt +radiatorpumpens märkeffekt) = COPv
blev fel igen i formuleringen

ska nu gå och slå huvet i väggen så jag vaknar vi hörs snart

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #108 skrivet: 16 januari 2006, 12:17:32 »
Avgiven effekt/ Tillförd effekt (= Tillförd kompressoreffekt + brinepumpens märkeffekt +radiatorpumpens märkeffekt) = COPv
blev fel igen i formuleringen

ska nu gå och slå huvet i väggen så jag vaknar vi hörs snart


Tack för det.

En sista fråga ;)

Varför beräknar/mäter COP på olika sätt för olika typer av VP? Thermia Aer t.ex. beräknas/mäts utan cirkulationspump.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #109 skrivet: 16 januari 2006, 12:48:44 »
Avgiven effekt/ Tillförd effekt (= Tillförd kompressoreffekt + brinepumpens märkeffekt +radiatorpumpens märkeffekt) = COPv
blev fel igen i formuleringen

ska nu gå och slå huvet i väggen så jag vaknar vi hörs snart


Tack för det.

En sista fråga ;)

Varför beräknar/mäter COP på olika sätt för olika typer av VP? Thermia Aer t.ex. beräknas/mäts utan cirkulationspump.

/Johan

Jo, det beror på att Thermia Aer är en modul lösning för luft/vatten och det sitter en extra cirkulationspump i den som inte blir medräknad i COPv utan den pumpen blir extra.

Denna produkt har väll nästan helt ersätts av Thermia Atria idag.    8)

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #110 skrivet: 16 januari 2006, 14:21:56 »

Avgiven effekt/ Tillförd effekt (= Tillförd kompressoreffekt + brinepumpens märkeffekt +radiatorpumpens märkeffekt) = COPv

Til Thermia Support: Takk så mye! Dette var det svaret jeg etterlyste og håpet på å få!
"Ursäkta" for gjentatte spørsmål, men jeg ville være helt sikker på at Thermia regnet med begge sirkpumper!
Dette har jo som vi vet relativt stor påvirkning på COP:
Eksempel:
10kW/2kW = 5,0 COP (Uten sirkpumper)
10 kW/(2 kW + 0,18 kW + 0,12 kW) = 4,35 COP (Med begge sirkpumper)
Viktig Ã¥ være klar over ved sammenligning av ulike merker  :-\
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #111 skrivet: 16 januari 2006, 17:29:42 »
Vad var det jag sa?
FÃ¥r de bara tid att sansa sig....
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #112 skrivet: 17 januari 2006, 21:36:45 »
Vad var det jag sa?
FÃ¥r de bara tid att sansa sig....

Var god och läs alla inläggen innan du yttrar dig.
 >:(

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #113 skrivet: 17 januari 2006, 21:42:02 »
Thermia support, vad sitter det för cirk.pump på brinesidan i denna nya varvtalsstyrda pump.
Varvtalsstyrs den också? Eller vad rekommenderar ni vid utbyte av t.ex en DUO 12 där man har glykol på brinesidan.
Mest kyla men lite värme också

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #114 skrivet: 17 januari 2006, 21:59:54 »
Thermia support, vad sitter det för cirk.pump på brinesidan i denna nya varvtalsstyrda pump.
Varvtalsstyrs den också? Eller vad rekommenderar ni vid utbyte av t.ex en DUO 12 där man har glykol på brinesidan.

Hej
Svar ja, Den regleras också. Vad den har för modell betäckning får jag återkomma med på Torsdag 19/1 (är ledig imorgon) har inte det i huvet just nu.
Och jag tror inte heller att du ska behöva byta Brine vätska heller, men det får du svar på samtidigt som det andra.
MVH Thermia Support

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #115 skrivet: 17 januari 2006, 22:06:17 »
Erfarenheter tidigare vid brinsidan är glykol är att cirk.pumparna inte klarar att få samma cirkulation för glykolen har lite högre viskositet än etanol så oftast sätter man dit en cirk.pump till som får bli utanför värmepumpen. "Deltat" blir inte så högt och man får en lite bättre effekt på årsbasis.
Mest kyla men lite värme också

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #116 skrivet: 19 januari 2006, 08:03:21 »
Dom heter Wilo-Stratos. sen har dom olika nummer betäckning beroende på storlek förstås.
Den brine vätska som används mest idag heter Etanol (33% blandning) Ifall du skulle vilja byta ut Glykolen du hade.
MVH Thermia Support   8)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #117 skrivet: 19 januari 2006, 19:20:00 »
Men om man inte vill eller hur gör ni på Termia när ni byter brinevätska??
Dessa nya brinepumpar klarar ju bara etanol som köldbärare. Så de behöver en hjälpump föratt få en "delta" som blir ok eller vad rekomenderar ni?
Mest kyla men lite värme också

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia har lanserat varvtalstyrd vp vatten/vatten.
« Svar #118 skrivet: 20 januari 2006, 12:58:35 »
Jag kan garantera att minst 99% av de som läst reklamen tror att det är kompressorn som är varvtalsstyrd, precis som er marknadsförings-avdelning hade tänkt!

Jag vidhåller att det borde vara straffbart.

Och det är definitivt inget missförstånd, varken ifrån Thermia eller konsumenterna. Annonseringen har varit väl planerad och nått sitt mål, jag undrar hur många värmepumpar som sålts till kunder som skryter över att de har marknadens första vartalsstyrda (kompressorn) bergvärmepump.

Säkert massor! , det är beklämmande!  :'(


Hej du.
Jag håller inte med om det.
jag tror att konsumenten idag är en påläst person och ingen idiot! Den som ska investera i en Värmepump idag tänker sig för och ser sig om efter olika val och möjligheter, den som inte vet han/hon frågar och tar reda på det han/hon inte vet!
och ingen av våra återförsäljare går ut eller påstår eller säger nått som inte är sant det finns ingen som påstått någonting annat än det som står i annonsen. Och den påläste vet att det heter inverter när det blir effekt reglering av kompressorn, och den som inte vet det letar heller inte efter den funktionen utan ska bara ha den senaste tekniken, från en känd leverantör.   8)

En jag känner har precis skaffat en "varvtalsstyrd" Thermia VP, han var övertygad om att det var kompressorn som var varvtalsstyrd tills jag överbevisade honom. Han fick då en tår i ögat och förtroendet för Thermia fick sig nog en rejäl törn.

Om han, som är ingenjör, missuppfattar detta då gör nog många andra köpare det också. Men Thermia säljer säkert några fler värmepumpar tack vare denna missuppfattning, så även om ingen säljare aktivt påstår att kompressorn är varvtalsstyrd så är det nog ingen som klargör att det bara är cirkpumparna som är det heller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!