Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?  (läst 22792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« skrivet: 26 mars 2004, 16:18:53 »
Står i begrepp att installerna VP hemma. Har en värmeförbrukning på 31000 kWh = Panik! Vilken ska man välja?

Tittat en del på CTC Ecotec 7 v-pump eftersom den påminner om en acc-tank. Jag har nämligen en vattenmantlad vedpanna som jag gärna skulle köra med i systemet om det riktigt nyper till, eller strömmen försvinner. Vad jag förstår borde det funka att låta vedpannan ladda via returledningen och på det viset få värme och varmvatten vid strömlöst.

Hur funkar det med varmvatten tillgången på Ecotec? Räcker det till? Har ett hörnbadkar som vill ha 200 liter 40-gradigt vatten..

Kan detta funka? Eller skall jag skrota idén och kanske kolla på en annan pump?

/Palle
« Senast ändrad: 27 mars 2004, 09:09:56 av Kuling »

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecotec?
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2004, 22:09:08 »
Du menar CTC Ecoheat eller ??
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecotec?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2004, 09:09:17 »
Helt rätt!

Jag mÃ¥ste snubblat pÃ¥ tangenterna!  ;)

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2004, 15:59:33 »
Om strömmen går funkar väl inte cirkulationspumpen?
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Plumber

  • Gäst
Plumber
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2004, 18:23:17 »
Inte en sportmössa att du får ut ett hörnbadkar med varmvatten ur en CTC.Blir till att köra med en extra elberedare. :-\

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2004, 20:42:48 »
Jag hade tänkt att köra cirk.pumpar och dyl. på backupbatteri. De drar ju inte så mycket.

Vad det gäller mycket varmvatten tycker jag det verkar bökigt med de fabrikat som jag kollat pÃ¥. VV beredarna är pÃ¥ ca 160 liter och hÃ¥ller en temp pÃ¥ upp till 55 grader. För att fylla mitt badkar behöver ju  Ã¤ven de spetsas med elpatronen. Har fÃ¥tt en siffra pÃ¥ att CTC:n skulle producera 12 liter 40 gradigt vatten per minut vid topptemp 55 grader, men det skulle vara intressant att höra frÃ¥n nÃ¥gon som har CTC och tappar upp ett bad dÃ¥ och dÃ¥.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2004, 21:24:50 »
jo jo Barsebäck
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2004, 22:18:46 »
Köp en, jag har en själv :) (en 8.5)
Notera att DET inte är 8.5 KW som alla säger utan Modell 8.5, enligt vad dom säger. Men det är bara för att förvirra eller ...

Min kalkyl gick ut på att jag hade 32000 kWh, då fick jag ett förslag på CTC echotech 8,5. Be att få en beräkning på en större pump (&Så), ifall du fastnar
för CTC.

Kollade med Bentone angående varmvatten och fick följande svar.

Om man sätter en gräns på 50 grader (för varmvattnet) så får du ut 95 liter 40gradigt varmvatten.

Höjer du gränsen till 65 grader kan du få 365 liter 40gradigt vv.

Observera att detta är under förutsättning att MAN max har en genomströmning på 12 liter per minut. Vid högre tapphastighet så får du mindre vv.

Till det kan läggas att VP max höjer till 55 grader och elpatron får höja sista biten till 65 grader.

Jag har inget badkar så den biten kanske ngn annan kan svara på, Har dock inte haft några problem med vv när det gälller duschning.

Hoppas att uppgifterna kan vara till ngn hjälp.

(ingen kan tala om för dig vad du skall välja, väljer gör du alltid själv)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2004, 14:14:38 »
Det system som enligt min röris funkar bäst tillsammans med vedpannor är Ecopart/Ecologic. Då kopplar man värmepumpen på returen före manteln på vedpannan så att pumpen värmer den till framledningstemp. VV förvärms och spetsas om nödvändigt i en VV-beredare. Om man börjar elda ved upptäcker styrsystemet detta och sköter allt automatiskt.

Vi har ett sådant system kopplat till en kombipanna och det fungerar utmärkt. Haken är dock att vid VP drift så behöver oftast VV toppas från framledningstemp till VV temp så det går åt lite extra el, typ 2-3kWh per dygn under vår och höst. Men å andra sidan kan du koppla in en beredare som klarar en störttapning i ett jättehörnbadkar utan problem.

Ett komplettsystem typ Echoheat tror jag inte är speciellt lämpligt för dockning mot vedpannor.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2004, 18:38:06 »
Jag är mycket nöjd med min lösning, eldar bara om det blir strömavbrott. Jag har kopplat in min vp med t-rör på stig o retur. Sen har jag ventiler så att inget varmhålls.
Inst ville absolut koppla vp så att allt vatten skulle gå genom pannans inbyggda schunt. Jag tycket det är dumt. Antingen ska vp gå och då är det inte passande med vedeldning som höjer tempen. Eller oxå stänger man av vp och eldar ved ett tag, vid tex svinkyla. Men när vp är 4 ggr effektivare blir det ingen ved för mig, jag kör bara vp.
Jag har en vvb beredare oxå som reserv, den körs inte i serie utan jag använder den vid svinkyla, då får den ta ALL varmvattenproduktion, och vp får jobba med det den är bäst på värmeproduktion.
Jag tycker att CTC har skum funktion det blir onödig elpatrontid hela året, och dessutom inte så bra med varmvatten. När det behövs låga framledningstemperaturer då blir det sämre med varmvatten, det är otroligt dumt, då har ju vp all tid i världen att producera stora mängder vv, med sin höga effekt. Jag har 7,5 kw effekt påmin vp, mot dom flesta elberedare, som har 3kw, nästan oavsett storlek. Jag känner till flera (minst 3) som blev helt olyckliga när dom fick sin elräkning (ctc ägare) det hade gått svinmycket ström. En hade bytt ut en uttjänt vp med fast kondensering där verkningsgraden borde va mycket lägre än den nya CTC. Facit blev 10.000 kwh mera förbrukning per år. Han vet ganska noga eftersom den gamla pumpen gick i 15 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Min högst personliga åsikt är att Thermia och NIBE är bra val, eftersom dom har överlägsen styrfunktion. Sen väger priset över till NIBE´s fördel. (sagt av en Thermia ägare).
Och som ME skriver jag tycker oxå det är "gränspuck" med en 8,5 kw mindre ska du inte ha, har du rejäl vattenvolym skulle jag rekomendera en lite större pump, det är bra när du använder så mycket vv oxå, du får snabbt upp tempen i vvb, om du tömmer den!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2004, 19:54:05 »
Lysande forum det här! Kanon att få info på de olika systemen av er som använder dem, än av dem som försöker kränga den vp som ger bäst marginal!

Jag tycker Bertils lösning låter som nåt som passat mig klockrent. Möjlighet att elda vid strömlöst är ju nästan ett måste för oss på landet. Sedan att strömmen ofta (läs alltid...) försvinner när det är just svinkallt gör ju en sådan lösning än mer klockren!

/Palle

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2004, 20:49:20 »
Med min kopplig har jag bibehÃ¥llen självcirkulation vid strömavbrott.  ;D ;D
Värmen installerades 1953, dÃ¥ hade rörkrökarn vattenpass, rören skall luta lite svagt, synd bara att det blev omodernt  :o  Ett element av 15 är kallt, dom har väl essat runt nÃ¥t hinder antar jag  >:(
Tänk om det blir krig eller orostider  och strömavbrott i flera veckor :'( :'(
DÃ¥ kan vi värma resten av befolkningen  8) 8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2004, 21:02:39 »
Jag håller nästan med dej Bertil. Det som är suveränt med CTCs styr (tycker jag) är att den helt sköter omkopplingen mellan olja/ved/pellets etc och värmepump. Vill jag elda ved kör jag igång en brasa och styren sköter all omkoppling och styr framledningen till rätt värme. När brasan brunnit klart och temperaturen sjunker så går VPn igång igen utan att man behöver tänka på det. Vill man inte att VPns styr ska gå in eller strömmen går totalt kör man shunten manuellt!

CTCs komplettpump är knepig. Grundtanken bakom det hela är nog vettig men dom får nog pula ett tag till med styren om dom ska få det att fungera bra. Nu verkar det ju som att varenda installation behöver extra handpåläggning... Jag är själv rätt skeptisk till sk totallösningar där man ska försöka tillfredställa olikartade behov med samma utrustning...
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #13 skrivet: 28 mars 2004, 21:20:04 »
Kan säga att min CTC EH 8.5  har gÃ¥tt smärtfritt, Ingen
Handpåläggning än så länge.

Kan dock hålla med om detta med att elpatron verkar gå in och "hjälpa till" lite i onödan. DOCK har det inte varit några stora khw på dessa 2.5 månader den gått, utan några lite då och då.

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2004, 21:32:34 »
PerF

Jag såg att jag uttryckt mig fel tidigare. Det jag har är ingen vedpanna utan en vattenmantlad braskamin. Inget man eldar hela dagen i m.a.o. utan mer för mysvärme och Kung Bore.

Primära uppvärmningen kommer att ske via VP så jag tror inte Ecopart är nåt för mig, men jag fattar hur du menar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 226
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!