Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten +Tappvattenautomat +Elberedare+Arbetstank/Volymtank  (läst 1019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Willy1.5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har precis köpt ett hus som eldas med pelletspanna Ã¥rsm ca 1985 gamla stora radiatorer frÃ¥n 1958 (dÃ¥ huset byggdes ) boyta 112kvm + uppvärmd källare 112kvm . Kakelugn i vardagsrummet installerad 2009 + Järnspis i källaren som är godkänd för eldning . Är inte sÃ¥ förtjust i vedeldning eller pellets sÃ¥ jag fundera pÃ¥ att installera en Luft/Vatten värmepump istället split model för att slippa risk för frysning av systemet , Huset ligger i Husum och jag har kollat min temp de senaste tre Ã¥ren 2010 medel temp kallaste mÃ¥naden -3 .  2011. - 5 medel. 2012 -7 medel 2013 + 1 medel .DÃ¥ 2012 var ovanligt kall sÃ¥ är -3 till -5 normal min temp i medel för de kallaste 30 dagarna .
Tänkte köpa en hyfsad split pump 40-55kkr och montera en tappvattenautomat för förvärmning av vattnet till en 100liters elberedare . Ska kopplabort cp på automaten och koppla styrning av automaten till magnet ventil eller 3 vägsventil på framledning istället . Men det känns som att retur temp blir för låg utan arbetstank på retursidan vid varmvatten uttag
fundera på att sätta in en skrotad vv-beredare på ca 150liter för att pumpen ska få jämnare retur temp och på sommaren så finns det mer ackvärme för vv beredning . Tänkte styra allt med en cirkpump då de drar ganska mycket el(se energimyndighetens tester ) Ska tillägga att jag har en tappvattenautomat + 100liters beredare liggande i garaget så det blir ingen extra kostnad för dessa . Skrotad beredare kan jag nog hitta gratis . men vad är bättre styrning för automaten magnetvetil på framledningen eller 3vägs ventil . tänkte använda befintlig framledningstemp på vintern för vettigt cop på pumpen och manuellt temp på sommaren när det är varmt ute

mvh Willy 1.5

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!