Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med värmeproduktion?  (läst 1317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med värmeproduktion?
« skrivet: 02 december 2015, 23:41:34 »
Jag ska försöka förklara dilemmat som har uppstått hos mig. Jag har en Villa Classic 155 (om jag minns rätt) Den äldre modellen med en liten display. Jag har under en period haft många starter och jag upplever det allt i huset. Tog en stol och satt mig ner bredvid pumpen för att studera...

När VP går igång för att producera VV är det inga problem, full fart på produktionen och växelventilen (den som styr mellan att värma VV & element) ändrar läge och VV produceras. Temperaturen på röret från cirkpumpen är jättevarm och detsamma gäller närmare varmvattenberedaren.
När den är klar och ska producera värme till element uppstår följande:
växelventilen ändrar läge för att skicka ut det varma vattnet mot elementen istället och i ca 5 sekunder gör den det. Därefter slutar det att komma varmt vatten från cirkpumpen och ut mot elementen, utan temperaturen ut är ungefär detsamma som returledningen från elementen.
Nu till det konstiga... Lyfter jag av styrningen till växelventilen och pressar ner den för att "lura" systemet att gå mot varmvattenberedaren istället så kommer det varmt vatten från cirkpumpen mot varmvattenberedaren, släpper jag upp växelventilen så tar det bara ett par sekunder så slutar det varma vattnet att komma.

Varför gör den så och hur stor skillnad skall det vara på vattentemp vid VV-produktion/värme?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med värmeproduktion?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2015, 17:07:02 »
Hej!
Det är 2 olika system.
I andra änden sitter en T-koppling, växlar du mot VVB så kommer returvattnet från VVB och håller samma temp som VVB.
Växlar du mot radiatorerna så kommer returvattnet från radiatorerna och håller samma temp som dom.

Det är normalt lägre temp vid värmeproduktion, men detta beror på vald kurva och utetemperatur.
Och ju lägre temperatur ju mer effektiv är din värmepump så man bör sträva efter att kunna värma huset med så låg temp som möjligt.
Så därför ska du styra innetemp med kurvan i värmepumpen i första hand och inte med radiatortermostater.
« Senast ändrad: 03 december 2015, 17:10:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 514
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!