Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vad är normalt eller bäst hetgastemp pÃ¥ ctc ecoair  (läst 3601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harri.M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hej alla vad har ni för hetgastemp på era ecoair. har en 107:a hetgasen brukar ligga runt 40-50grader. med gamla kompressorn nosa man på 110-120grader men gick bara från 07-2014 har hört många bud på att det var därför kompressorn gav upp till slut men känns som man ligger väl lågt nu, känns inte som varmvattnet räcker lika länge som förut.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
En 105v3 som jag har koll på, brukar ha hetgastemperatur ungefär 55 °C över aktuell temperatur på utgående vatten, se bild, vilket jag tycker är i högsta laget men uppenbarligen inte helt ovanligt. CTC bergvärmepumpar som är byggda med liknande teknik brukar sällan ha mer än 40 °C skillnad mellan hetgas och vattentemp.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: vad är normalt eller bäst hetgastemp på ctc ecoair
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2015, 20:15:57 »
Jag undrar varför ecoair ligger så mycket högre än vad andra brukar ligga på, någon som vet?

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: vad är normalt eller bäst hetgastemp på ctc ecoair
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2015, 16:49:06 »

Det blir som vanligt, bara gissningar och teorier! Börja med att anteckna uppgifter frÃ¥n typskylt i din CTC EcoAir:  köldmedium pÃ¥fyllningsmängd –äldre modell 1,2 kg-flöde 800 l/h, nyare 1,7 kg-flöde 1000 l/h.
Max.drift temp.: 110°C (vad Copeland(kompressor) rekommenderar) –verkar vara standard 130°C


Till problemet som framgår av knapphändiga uppgifter: påfyllningsmängd kanske inte korrekt, kolla synglaset i EcoAir, inga bubblor vid drift, inga frostränder på förångaren, helst jämt frostbildning!
Du verkar ha byt kompressor (många måndagar om året), och om seriöst, så byter man torkfilter (hårdlödning) med risk att skada plastbackventil, där kan du ha dit problem?
Inte rimligt med 40-50°C i hetgas!
Det man antar som bra diff. på hetgas versus VP-ut är ca 30°C(R404a), beroende på köldmedia och kondenseringstemperatur(förångningstemp.)och rätt flöde. Själv med 107 Polar ligger jag på ca 25°C.

Enligt min uppfattning, kör dom flesta på för hög flöde genom kondensor utan injusteringsventil och som resultat: dåligt effekt på VP, dåligt diff., onödigt hög hetgas!
Mvh Jiri




















1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!