Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 maj 2011, 20:01:50 »

Då är det felkopplat ;)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 maj 2011, 19:50:32 »

Ju större desto bättre... Inom rimliga gränser. Den tumregel som finn brukar säga att man skall ha minst 25 liter vatten per kW. Det finns ingen övre gräns, men med många hundra liter så kan det ta sån lång tid att värma/kyla tanken att systemet inte hinner med vid svängningar i utetempen och man får ojämn innetem
Skrivet av: gustis1
« skrivet: 22 maj 2011, 19:42:39 »

Ok, finns det då nån tumregel eller formel för hur stor tanken bör vara.

Tänkte om det är beroende på volymen i rören eller så... har ju längden och diameter så det är ju bara att räkna.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 maj 2011, 00:53:31 »

Byt inte
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 maj 2011, 11:08:19 »

Trenden är ju snarare att man går mot större VP med högre effekt för att helt och hållet slippa tillskott. Jag tycker du skall behålla den större pumpen och sätta inte ett större volymkärl istället. Om installatören är beredd att byta VP utan kostnad så borde han kunna sätta in en tank gratis...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 maj 2011, 10:22:10 »

Byt inte skulle det vara problem installera en större ukv men jag tror inte det är problem om allt blir rätt injusterat alla vp är överdimensionerad den här tiden på året.
Skrivet av: gustis1
« skrivet: 21 maj 2011, 10:09:55 »

Tack, bra idé.
Anledningen att jag fortsätter fråga om att byta till mindre är för att jag har en möjlighet att göra det utan att betala nått för demontering och installation av den nya pannan.

Börjar logga, ber att få återkomma i frågan :)

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 maj 2011, 16:50:55 »

Tycker du ska kolla varför du har så många starter beror det på vv beredning hjälper inte en större ukv sätt i ett usb minne i vp och logga en vecka så syns det direkt varifrån starterna kommer.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 maj 2011, 08:38:18 »

Eller kan du kanske byta din UKV till en modell större?
Skrivet av: gustis1
« skrivet: 19 maj 2011, 22:21:00 »

Handdukstork på VVC är ett stort problem i flerbostadshus och framförallt där vi har en möjlighet att strypa flödet precis som du säger.
Tror dock inte det är ett jättestort problem i villan. Dock är det ju givetvis så att den aldrig kan stängas av, men det var en av anledningarna till att jag satte dem på VVC:n.
Ser jag till returtemperaturen så tappar jag inte så mycket temperatur, utan det verkar mer som att inte pannan kan hålla koll på den temperaturen.
Nån som har koll om jag kan sätta en extern givare som styr VV på pannan?

En annan tanke som slog mig var att jag hade planerat att köra golvslingorna i badrummen även sommartid.
Det blir ju ännu kortare gångtider då... kan det vara nån idé att sätta en större acktank än min nuvarande på 100l?
Där borde ju en mindre panna får "mindre" problem...
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 18 maj 2011, 11:54:53 »

VVC med handdukstorkar.

Att använda VVC till handdukstorkar trodde jag man hade slutat med för länge sedan. Framförallt för risken med bakteriell tillväxt i handdukstorken.

I vilket fall som helst så blir det lite problematiskt med VVC och handukstork eftersom den inte kan (bör?) stängas av alls.

Om du haft ett rent VVC system (utan handdusktork) så hade en timer kunnat lösa en del av starterna. Timern kunde starta VVC pumpen vid de tider på dygnet man är hemma och använder VV.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 18 maj 2011, 00:58:53 »

Se över vvc installation och upplägg. Kanske ligger "problemet" där snarare än att pumpen är för stor. Inte mycket vinst i att pumpen står o går hela tiden under april för att sedan inte orka med i januari

Skrivet av: gustis1
« skrivet: 17 maj 2011, 21:41:20 »

Tack för info och tips, Gorons. Vi är två vuxna och rör oss tyvärr inte överdrivet mycket :)

Som Rickard skriver är VVC:n säkert en bidragande orsak. Vad gäller givare har jag inga så det är nog inget problem. Ställer in rum för rum på fördelaren.

En av anledningarna till att jag började fundera var att jag fått en möjlighet att byta till en 1245-6:a

Eftersom huset är nygbyggt med 30cm cellplast under plattan och 35cm isolering i vägg samt 50-60 på vinden kanske det räcker med en 6:a.
Det känns som en bra idé just nu, men kanske biter i r-ven så att säga. Har ju inte testat 8:an en kall vinter än.

En kille jag snackade med sa att man skall dimensionera mot 70-80% vilket jag borde landa kring med en 6:a.
Enligt energiberäkningen täcker jag med FLM 98% DVUT -16.

Som David skriver ovan så får man ju värdera vad pannans livslängd mot ev att den blir för liten har för effekt.
Kortar antalet starter ned livslängden i kombination med att pannan drar mer med antalet starter, så att det lönar sig att ligga på 70-80% och köra resten med tillsats när det verkligen behövs?

Måste sätta mig och gå igenom inställningarna och kolla alla ventiler och kanske sätta vvc-pumpen på timer eller nått.

Tack alla
Skrivet av: couchbob
« skrivet: 17 maj 2011, 15:12:02 »


Utöver de tips som redan getts vill jag göra dig uppmärksam på neckdelen med strypande golvvärmetermostater (om du har det).
Helst skall du trimma in anläggningen med helt öppna termostater och sedan bara låta några få termostater, i rum som ofta exponeras för extra värme av t.ex. solinstrålning eller från matlagning reglera tempen.
Om för många termostater stryper samtidigt får du många start/stopp.

Jag kör med rumstermostater som står på ca 23 grader och de stryper ofta nu mitt på dagen pga av solinstrålningen, jag har inte sett problemet med start/stopp, utan tvärtom. Jag tror det beror på att jag har en UKV100 som buffrar . Mitt gradminutervärde sticker iväg till 100 när termostaterna har strypts och blir sedan kvar där tills sent på kvällen/natten då framledningen höjs pga utetemperaturen. Mao har jag inga starter alls pga av värmeproduktion på dagtid. Det blir någon enstaka start pga av varmvattenprod bara.   

Har också ställt ner stopp av värme till 14grader och filtreringstid till 6h , det är ett nytt välisolerat hus så det funkar fint, ofta stannar även värmebärarpumpen på eftermiddagen nu = sparar energi.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 maj 2011, 06:56:58 »

Det är din VVC som gör att tappvarmvattenvärmningen står för så pass stor del av driften, och troligen även för en hel del starter på kompressorn - en stor anledning till dina värden hittar du alltså i din VVC.
Utöver de tips som redan getts vill jag göra dig uppmärksam på neckdelen med strypande golvvärmetermostater (om du har det).
Helst skall du trimma in anläggningen med helt öppna termostater och sedan bara låta några få termostater, i rum som ofta exponeras för extra värme av t.ex. solinstrålning eller från matlagning reglera tempen.
Om för många termostater stryper samtidigt får du många start/stopp.

Personligen anser jag det vara bättre för anläggningen, och er i huset, att öppna en dörr och vädra om det blir lite för varmt i huset från tid till annan.
Skrivet av: gorons
« skrivet: 17 maj 2011, 01:11:18 »

Jag har kört min 1245-8 nu i 27 dagar! Har samma som du med ukv på 100 l, valde dock bort flm mot en kanalfläkt som kör ventilationen rakt ut. Huset är ca 210  med övervåning och med radiatorer på båda plan. Mitt aktiva borrdjup är 193 m. Jag kör inte med rumsgivare heller, utan bara på utegivare

Som jämförelse har jag följande driftinfo.
Totalt 289 starter, med 86 gångtimmar, varav 24 varmvatten. Vilket ger ca 11 starter per dygn med ca 3 kompressortimmar. Varmvattenproduktion står för ca 27 % av kompressordrift. Vi är då 2 st vuxna och 3 st ungdomar som sportar mycket! Det duschar mellan 2-5 st per dag.

Det som slår mig när jag ser dina värden är dina många gångtimmar för varmvatten! Du har 4 ggr så så mycket gångtimmar för varmvatten som jag? Din procent av totala  gångtimmar är ca 42 % för varmvatten!

Vet nu inte vad som kan betecknas som normalt för gångtimmar för varmvattenproduktion men jag tror att där kanske du har en stor del av förklaringen till dina driftvärden! Antingen förbrukar du stora mängder varmvatten eller så har du något knas på varmvatteninställningrna!
Jag har inte ändrat mina inställningar för varmvatten utan de är som de var från början.

Följande värden har jag dock ändrat: Gradminuterna för kompessordrift till -150, tillsats -600, -1 förskjutning av värmekurva, jag har höjt kb pumpen till 80 % för att få vettig diff på kb in och ut.  För övrigt finns det mycket info på forumet hur du justerar in golvvärmeslingor och dylikt.
Lycka till *vinkar*

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 maj 2011, 20:40:06 »

Du har ju kört vp den sämsta tiden på året om man tänker på start stopp.Det blir nog bra om du räknar på hela året. Gör som carl skrev så kommer dom minska.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 maj 2011, 20:29:56 »

Ett tankeexperiment.

Vad kostar minst

A) förmodad minskad livslängd pga 3 starter mer per dygn (10%) pga flm
B) minskad förbrukning pga flm

För övrigt kan man konstatera att din vp troligen är för stor mellan mars-okt....

Mer intressant blir att notera om den eventuellt är för liten mellan nov-feb

Mvh
D
Skrivet av: gustis1
« skrivet: 16 maj 2011, 17:07:06 »

Tack för tipset.

Det som oroar mig lite är att FLM ger enligt schemat motsvarande runt 1,5 kW "extra".

Blir det ännu fler starter då?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 maj 2011, 16:21:11 »

Hej!
Det blir ca 30 starter/dygn i snitt vilket inte är katastrof.
Men du kan säkert få ner antalet starter lite till genom att ändra "start kompr"-värdet till -150.
Du bör också justera "start tillsats" till minst 5 ggr "start kompr" eller -750 i detta fallet.
Skrivet av: gustis1
« skrivet: 16 maj 2011, 11:09:34 »

Hej alla,

har nu kört min panna sen början av mars.

På lite mer än 2 månader har jag 1835 starter och en total driftstid om 635h varav VV 270h.

Gradmin-inst 100
Start kompr. -120
Start tillsats -400
Diff tillslag 100

Det är en 1245-8 med FLM (ej inkopplad ännu, kör bara fläkten)

Nått är fel, antingen är den på tok för stor eller så är den inte riktigt konfad.

Tacksam för några spontana idéer

Specs:
ca 180m2 omkring 22grader+100m2 "uppvärmd" källare+garage snitt ca 17grader (svalare i garaget sänker källar-snittet)
Sen har jag en NIBE 1245-8+FLM + Eminent 100l VVB + UKV 100l. Golvvärme hela huset.
Ingen rumsreglering (ännu i alla fall)
VVC med handdukstorkar.
ett hål om 160 m

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!