0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hade i snitt 34 VP starter/dygn under april. Det verkar lite mycket i förhållande till er andra som lämnat era siffror för månaden. Ofta har det dessutom legat på 35-40 starter så jag har förstått att det är i överkant. VP har bara gått 1,5 månad så jag har inte så mycket att jämföra med. Dock var det en del kalla nätter i slutet på mars och då 10-11 starter/dygn.Det verkar dessutom vara rätt låg vv förbrukning så det mesta är alltså starter för uppvärmning. Normal rumstemp ca 21C.Inställningarna är de vanliga från fabrik dvs VP grad.min 60TS grad.min 300Hur mycket skall jag skall ändra? Ev andra parametrar också?
Ser ingen logik i att ha TS-grad 5 ggr högre än VP-grad, men Carl kanske ger en förklaring.
T ex. om kompressorn startas när VB-f är 5 grader under börvärdet ökas gradminutersräknaren på neråt med 5 varje minut.
Men ökas VP-gradmin på till det dubbla så är kanske skillnaden mellan VB-f och börvärdet 10 grader när kompressorn startas och värdet 10 ökas på gradminutersräknare neråt för varje minut.
Hej CarlNu hänger jag inte med.CiteraT ex. om kompressorn startas när VB-f är 5 grader under börvärdet ökas gradminutersräknaren på neråt med 5 varje minut. Kompressorn startar med en snurrande fram/returtemp som ligger 5° under börvärdet, och borde då efter kompressorstart rimligtvis VB-f hamna 2° över börvärdet (med deltaT på 7°) dvs. gradminuterna räknar mot 0 med 2 varje minut.
T ex. om kompressorn startas när VB-f är 5 grader under börvärdet ökas gradminutersräknaren på neråt med 5 varje minut.
CiteraMen ökas VP-gradmin på till det dubbla så är kanske skillnaden mellan VB-f och börvärdet 10 grader när kompressorn startas och värdet 10 ökas på gradminutersräknare neråt för varje minut.Vi leker med tanken att VP-grad är 200 samt börvärdet är 40°. Kompressorn startar vid VB-f 30°, och stiger snabbt till 37°. Räknaren fortsätter att räkna upp till 203 efter en minut. Förhoppningsvis orkar kompressorn att ytterligare öka VB-f några grader den närmaste timmen, vilket medför att räknaren får små förändringar.
Men ökas VP-gradmin på till det dubbla så är kanske skillnaden mellan VB-f och börvärdet 10 grader när kompressorn startas och värdet 10 ökas på gradminutersräknare neråt för varje minut.
Som jag tidigare skrev, så är det att välja mellan pest och kolera. Jag föredrar att låta elpatron gå in och beta av gradminutrarna istället för att ha 1000 minuter kvar på räknaren vid snabba väderomslag. Det är en smaksak med andra ord och ingen "bör vara 5 ggr högre".
5 ggr högre är ett bra riktvärde, dock inte möjligt på Nibes senare modeller om man höjer Gradminuterna till max. Och förmodligen inte nödvändigt. En bra målsättning dock, dessutom, 1000 gradminuters underskott märker man aldrig av i huset, det krävs mer underskott innan det blir kallt inne, i alla fall innan det blir så mycket kallare att man "känner" det.
Jag törs påstå, med säkerhet, att det blir mer TS-tid med inställningen 200/500 än med 60/300
Är man ute efter så liten tempvariation som möjligt inne så kan man givetvis låta elpatron gå in och stötta men jag föredrar att innetempen kan få variera någon grad upp eller ner och låta kompressorn jobba så länge den faktiskt klarar värmebehovet.
Hej igen CarlCiteraJag törs påstå, med säkerhet, att det blir mer TS-tid med inställningen 200/500 än med 60/300Det kanske går att räkna ut. Med 60/300 gragminuter och börvärde på t.ex 35° och pumpen startar vid VB-f 31°, kanske den startar vid 25° med 200/500. Om mitt exempel är rimlig, så har pumpen 60 gradminuter till att öka VB-f från 25° till 31° för att tiden till TS blir densamma i bäggen fallen.
Om man får TS alls vid börvärdet 35 ºC på ett vanligt radiatorsystem så är antingen VP:n rejält underdimensionerad eller så han man lyckat ställa till värdena rejält.Jag får TS då börvärdet går upp över 45 ºC.
Hej SvenAtt höja från 60 till 80 gör ingen större skillnad. Om börvärdet på VB-f är 25° och det cirkulerande radiatorvattnet har en temp av 20°, så har du endast fördröjt starten med 4 minuter. 25°-20°=5° delat med 80-60=20 d.v.s. 20/5=4.
Nja, så enkelt är det inte.
Får känslan av att du anser något i mitt inlägg är fel. Vadå?
Att höja från 60 till 80 gör ingen större skillnad.
OK Carl. Det skulle isf bli VP/TS 120/600. Jag hade 11 starter senaste dygnet med 80/400. Men är det nån idé att trimma nu vid dessa sommartemp?
Nu startar ju Niben i tid och otid, vare sig det finns värmebehov eller ej. Tror ändå att det ska gå att kombinera komfort och en start per drifttimme.
Det är kanske inte så enkelt att förstå hur driften påverkas när man ändrar en parameter så där. Jag skulle vilja påstå att man minskar antalet starter/dygn med ca 20-30%.
Hej RickardJag har aldrig påstått att något annat fabrikat har färre starter. Vad jag påstår är att Nibe startar även om det inte finns värmebehov, vilket gör att det starträknaren ökar sitt värde.På föregående sida skrev jag:Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp.
Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp.
Hepp, bara flytta givaren till returledningen så är de problemen lösta. Thumbsup
Citat från: Rickard skrivet 09 maj 2006, 22:24:04Hepp, bara flytta givaren till returledningen så är de problemen lösta. ThumbsupVilken givare?
Citat från: Lexus skrivet 09 maj 2006, 11:17:36Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp.Detta stämmer med mina erfarenheter men de flesta värmepumpar har väl samma problem, jag känner bara till en som stoppar VP:n helt vid övertemp på innegivaren. Fast själv brukar jag skruva ner innegivaren en grad samt ställer upp Rum-komp till 6 vid denna årstid för att undvika det som du beskriver.
Vi leker med tanken att jag lämnar en pump som har följande inställningar, som dessutom har kurva 7 med ratten på 0.Rum-bör 21°Rum-komp 3°VP-grad 200TS-grad 1000Dessa inställningar är lämnad till en Nibe-ägare som saknar kunskap/intresse av sin pump.Vi leker också med tanken att i understående exempel kommer den värmeproducerande pumpen (tillsammans med solen) orsaka ytterligare 1,5° övertemp dvs. en rumstemperatur på 2,5° över rumbör. Pumpen kommer att producera värme när den cirkulerande radiatorvattnet har snurrat ett antal minuter under 24°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots 2,5° övertemp.
Är det rimligt att begära att en Nibe-ägare har/skaffar sig de kunskaper som krävs för att skapa komfort/ekonomi/livslängd på sin hus/börs/pump som ni föreslår?
Är det rimligt att en värmepump från Nibe tillverkad år 2006 kräver ständig konfiguration beroende på väderförhållanden?
Hur andra fabrikat fungerar saknar betydelse.
Min frågor till dig och Rickard lyder: (andra medlemmar får gärna svara också)Är det rimligt att begära att en Nibe-ägare har/skaffar sig de kunskaper som krävs för att skapa komfort/ekonomi/livslängd på sin hus/börs/pump som ni föreslår?Är det rimligt att en värmepump från Nibe tillverkad år 2006 kräver ständig konfiguration beroende på väderförhållanden?Hur andra fabrikat fungerar saknar betydelse.
För det första, vid vilken utetemp?
Nu måste du förklara dig, menar du på allvar att det finns värmepumpar som startar mer sällan än Nibes. Om du anser det, i så fall vilka?Varför, förklara.
"För det tredje, den mängd energi som Niben i exemplet ovan tillför är så liten att det påverkar temperaturen i huset med max 1 grad i förhållande med vad t.ex. IVT:s värmepumpar skulle göra, ok kanske helt i onödan, men ändå så lite att det i princip saknar betydelse, både komfortmässigt och ekonomiskt."
Vill man ha samma typ av reglering på Nibe som på IVT borde man kunna flytta framledningsgivaren till returledningen och istället vrida ned ratten med ca 7 grader (lika mycket som deltaT VBf/VBr).
Hej RickardCiteraFör det första, vid vilken utetemp?I mitt exempel står det "t.ex. +10° på utegivaren"Du skrev i ett tidigare inläggCiteraNu måste du förklara dig, menar du på allvar att det finns värmepumpar som startar mer sällan än Nibes. Om du anser det, i så fall vilka?Varför, förklara. Du svarar ju själv på den frågan:Citera"För det tredje, den mängd energi som Niben i exemplet ovan tillför är så liten att det påverkar temperaturen i huset med max 1 grad i förhållande med vad t.ex. IVT:s värmepumpar skulle göra, ok kanske helt i onödan, men ändå så lite att det i princip saknar betydelse, både komfortmässigt och ekonomiskt."Javisst... IVT har färre starter/kompressortid vid dessa förutsättningar, men har andra brister som t.ex. TS. Personligen tar jag hellre TS-tid när det är kyla, istället för kompressortid när det inte finns värmebehov. IVT har heller inte samma möjlighet att via reglercentralen styra start/stopp, utan kräver volymförstorare med x antal liter.Tycker det är ointressant att jämföra, då min kund inte har någon glädje av att andra fabrikat också har brister. Han/hon får ju inte bättre komfort/ekonomi på sin Nibe, bara för att andra fabrikat också har brister. Har ambitionen att lämna en pump med så optimal som möjligt oavsett fabrikat.Kanske det är så att de flesta pumpar har brister, som gör att man inte kan kombinera komfort/ekonomi/livslägnd till 100%.
OoopsGlömde din idé ang. flytta givaren till returen.CiteraVill man ha samma typ av reglering på Nibe som på IVT borde man kunna flytta framledningsgivaren till returledningen och istället vrida ned ratten med ca 7 grader (lika mycket som deltaT VBf/VBr).Trodde att du skämtade på föregående sida. Det låter genialiskt. Det borde fungera.....eller?I mitt exempel startar ju räknaren först när radiatorvattnet fallit under 20° alt. 17° beroende om övertemp är 1° eller 2,5°.Skicka in förslaget omgående till Nibe.
Hej RickardHur många gånger har du ringt till nibe?
Citat från: Lexus skrivet 10 maj 2006, 20:26:35OoopsGlömde din idé ang. flytta givaren till returen.CiteraVill man ha samma typ av reglering på Nibe som på IVT borde man kunna flytta framledningsgivaren till returledningen och istället vrida ned ratten med ca 7 grader (lika mycket som deltaT VBf/VBr).Trodde att du skämtade på föregående sida. Det låter genialiskt. Det borde fungera.....eller?I mitt exempel startar ju räknaren först när radiatorvattnet fallit under 20° alt. 17° beroende om övertemp är 1° eller 2,5°.Skicka in förslaget omgående till Nibe.Jag har själv suttit och klurat på detta, det borde vara enkelt att byta plats på trådarna till givarna (sid 32 i manualen) och sen måste man försäkra sig om att det är driftpressostaten (A) i meny 3a och 3b som bryter VV-laddning och radiatorvärmen. Jag funderar på att testa framåt hösten-vintern, återkommer i så fall om detta.
Onödigt eltillskott har COP 1.0, önödiga kompressorstarter har COP 3.0 (minst). Jag vet vad jag föredrar.
CiteraOnödigt eltillskott har COP 1.0, önödiga kompressorstarter har COP 3.0 (minst). Jag vet vad jag föredrar.Onödiga kompressorstarter har COP -1.0
Låt oss kompromissa och säga COP 2.0.
Vid många start & stopp:1. Öka gradminuter2. Öka vattenvlymen3.Vår & höst På nibe 1130/1230 gå in i meny:8.2.1 Sommarlägestemp