Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ihoptryckta slangar pga is???  (läst 5933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #15 skrivet: 22 november 2004, 11:31:53 »
Själv tror jag inte på att is kan trycka ihop slangarna i ett normalt hål.

För att det skall kunna göra det krävs två saker, dels att det börjar frysa längst uppe i hålet... och dels att borran nedanför den del som fryser först är helt hermetiskt tät - vilket gör att vattnet inte kan tryckas undan i berget - trycket i borran blir så hög att slangarna komprimeras.

Att de två kraven skulle råka sammanfalla med en borra som är för klent dimensionerad förefaller inte särskilt troligt i de flesta fall.

Men OK, jag kan gå med på att det är teoretiskt möjligt.

.....och att då höjja trycket i slangarna till tex 2,5bar för att undvika detta måste ju vara totalt meningslöst...

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #16 skrivet: 22 november 2004, 12:46:28 »
hej rickard borran fryser uppifrÃ¥n o nerÃ¥t ialla fall i mitt hÃ¥l jag vet för att jag har dragit upp vatten pumpen med kollektor ur hÃ¥let när jag trodde att vattenpumpen pajat när jag blev utan vatten in dÃ¥ var det isbildning ca 30meter ner och ca 130-140mm tjockt  mvh vvp
Själv tror jag inte på att is kan trycka ihop slangarna i ett normalt hål.

För att det skall kunna göra det krävs två saker, dels att det börjar frysa längst uppe i hålet... och dels att borran nedanför den del som fryser först är helt hermetiskt tät - vilket gör att vattnet inte kan tryckas undan i berget - trycket i borran blir så hög att slangarna komprimeras.

Att de två kraven skulle råka sammanfalla med en borra som är för klent dimensionerad förefaller inte särskilt troligt i de flesta fall.

Men OK, jag kan gå med på att det är teoretiskt möjligt.
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad arctic3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #17 skrivet: 24 november 2004, 22:13:58 »
Ja ska man tro experterna så är borrdjupet för snålt tilltaget för husets behov.
pumpen suger ju ut värme ur backen och det funkar ju så länge det är hyffsad temp ute.
Men en vacker dag så står det -20 ute och då faljerar allt ihop med ett för klent system.
Vattnet i hålet runt om kring slangen fryser till is och mycket riktigt klämmer ihop slangen vilket automatiskt medför ett högre tryck i systemet.
Det i sin tur gör att säkerhetsventilen för pumpen löser ut och pannan stannar.

Med andra ord: Bli inte för snål utan överdimmensionera gärna.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #18 skrivet: 25 november 2004, 11:39:40 »
"Vattnet i hålet runt om kring slangen fryser till is och mycket riktigt klämmer ihop slangen vilket automatiskt medför ett högre tryck i systemet."

I VVPs fall så klämde ju inte slangarna åt trots isbildning, frågan är varför det i vissa hål klämmer men inte i andra?

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #19 skrivet: 25 november 2004, 12:55:33 »
jag kan säja att alla som kör ut  -3 eller mera och in +-0 har is i övre delen av borrhÃ¥let  efter nÃ¥n mÃ¥nads drift  mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Re:ihoptryckta slangar pga is???
« Svar #20 skrivet: 25 november 2004, 16:10:13 »
Skulle tro samma sak...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!