Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?  (läst 6023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Akke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« skrivet: 21 september 2006, 17:52:14 »
Hej!
Nu skall min kombipanna CTC 1100 från 1994 bytas ut till bergvärme. Vi är fyra personer som bor i en 1 1/2 plans villa utan källare på 155 m2 samt har 25 m2 garage som uppvärms, 1 kubik olja och 20000 kWh inkl hushållsel används.
Vilken värmepumpseffekt  behövs och hur djupt bör man borra? Försäljarna ger olika uppgifter och det är svÃ¥rt att fÃ¥ en klar bild. Tacksam för beräkningshjälp.


Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 21 september 2006, 18:58:36 »
IVT HT+7kw 130 meter borra
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Akke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 21 september 2006, 19:14:52 »
Min IVT-repressentant föreslog HT+ 6kW och 110 m samt totalpris 127 000 kr.
Jag tyckte det lät för klent dimensionerat och tackar för stöd om denna åsikt. Skall ta kontakt om 7kW och djupare hål. Är prisnivån rätt och hur mycket dyrare blir det med "rätt" dimension?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #3 skrivet: 21 september 2006, 19:22:55 »
Tycker det låter dyrt... iofs är det beroende på vart i landet det är
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Akke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #4 skrivet: 21 september 2006, 19:27:38 »
Bor i sydöstra Sverige, priset kanske rimligare för storleken större

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #5 skrivet: 21 september 2006, 19:59:48 »
Borttagning av oljepanna, nytt exp.kärl pannrum, element pannrum
IVT HT+C7kw, 130 meter borra
Installerat och klart 115000 inkl.moms
« Senast ändrad: 21 september 2006, 20:02:41 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Akke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #6 skrivet: 21 september 2006, 20:33:08 »
Om inte IVT-installatören vill pressa priset funderar jag på NIBE eller Thermia, vilka av deras modeller och effekter motsvarar IVT HT+ C6? Samma borrdjup ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #7 skrivet: 21 september 2006, 22:25:07 »
Närmast IVT C6 ligger nog Nibe 1230-6 och Thermia Diplomat 6.

Men du bör nog satsa på modellerna större, 1230-8 och Thermia Diplomat 8 samt uppåt 140 meter borra.

Bor du inte i en storstad så borde du kunna få installationen för max 120 kkr
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Akke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #8 skrivet: 21 september 2006, 22:46:22 »
Jag bekymrar mig över borrdjup. Kan man (inom rimliga gränser) borra det djup man behöver för att få rätt effektbehov? Min närmsta granne borrade 130 m utan problem. En annan granne nådde 100 m djup men sedan sprutade det en fontän ur nästa grannes borra och då avslutades ytterliggare borrning och några meter markledning lades istället. Om det samma händer mig d v s att grannen får en fontän på kanske 100 m djup, får jag då den energi jag behöver? Kan man borra vidare? Tillför vattenflödena tillräcklig energi eller får man nöja sig med ett begränsande borrdjup och komplettera med markkabel?

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #9 skrivet: 22 september 2006, 00:17:33 »
Jeg borret 200m nesten uten vann. Kom kanskje 5 liter i minuttet. Det er vel ganskje skjelden man ikke kommer lenger ned enn 100m? Isåfall er det vel to alternativer, borre et hull til eller legge jordvarmeslynge i tillegg.

Mye rart kan ellers skje. Han som boret hos meg fikk skikkelig problemer på neste jobb. Hullet var nesten tørt ned til 170m og så kom det utrolig mye vann. Såpass at spruten sto opp av hullet selv om kompressoren var av (såkalt artesisk brønn). Mange kubikk i timen rant hele 1.5km avgårde, masse ståk. Tror han fikk tettet brønnen med sement til slutt...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #10 skrivet: 22 september 2006, 07:14:39 »
Jag bekymrar mig över borrdjup. Kan man (inom rimliga gränser) borra det djup man behöver för att få rätt effektbehov? Min närmsta granne borrade 130 m utan problem. En annan granne nådde 100 m djup men sedan sprutade det en fontän ur nästa grannes borra och då avslutades ytterliggare borrning och några meter markledning lades istället. Om det samma händer mig d v s att grannen får en fontän på kanske 100 m djup, får jag då den energi jag behöver? Kan man borra vidare? Tillför vattenflödena tillräcklig energi eller får man nöja sig med ett begränsande borrdjup och komplettera med markkabel?

Har du plats för att lägga ut en jordvärmeslinga som komplement till borrhål så är inte det någon nackdel, 1 meter berg motsvaras av ca 3 meter jordvärme. Om totala slanglängden blir över 400-500 meter är det bättre att dela upp det på 2 parallalla slingor, annars (vid seriekoppling) så bör du se till att jordvämen ligger före borrhålet i flödesriktningen ut från VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Akke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #11 skrivet: 22 september 2006, 08:07:05 »
Har jag förstått saken rätt? Om man efter 100 m borrning möter möter på stora mängder vatten som tränger upp ur grannens borrhål så fortsätter inte borrningen? Om jag har behov för ett 130 m borra för att täcka 7kW anläggning så måste man alltså komplettera med jordkabel på 90 m?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #12 skrivet: 22 september 2006, 08:22:33 »
Har jag förstått saken rätt? Om man efter 100 m borrning möter möter på stora mängder vatten som tränger upp ur grannens borrhål så fortsätter inte borrningen? Om jag har behov för ett 130 m borra för att täcka 7kW anläggning så måste man alltså komplettera med jordkabel på 90 m?


Jepp, måste de avbryta borrningen så går det bra att komplettera med en jordvämeslinga. Alternativet är ett borrhål till om det får plats men det brukar kosta rätt mycket extra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Akke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #13 skrivet: 22 september 2006, 10:36:05 »
En entreprenör förslog större diameter på borrhålet 5,5 tum i mitt fall och att det i mitt fall skulle kunna kompensera om man inte kunde komma tillräckligt djupt. Då kanske man slipper dubbla hål eller kompensera med jordkabel.
Hur är relationerna mellan borrdjup och borrhålsdiameter?

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, vilken dimension behöver jag?
« Svar #14 skrivet: 22 september 2006, 11:45:47 »
Høres ekstermt merkelig ut. Et større hull gir dårligere termisk overføring mellom berget og kollektoren, dermed dårligere effekt. Ikke bedre. Kanskje entrepenøren tenkte på en vannbrønn...?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!