Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: VP-Sven
« skrivet: 14 oktober 2010, 21:59:38 »

Nej, tyvärr.
Från tvättstugan måste jag gå ut genom en vägg så jag kommer in i det ouppvärmda
garaget och vidare 4 meter in i det varma förrådet.
Så platsen som gäller är där dagens panna står med en massa rör som kommer upp
ifrån golvet, några har kommit fel och kommer upp utanför pannan och viker
runt åt alla håll för att komma rätt.
Ett ormbo så att säga.

Detta hade jag tänkt ansluta mig till och bygga in i en låda så det inte syns och
jag vill inte bygga lådan så stabil och fast så den inte går att lyfta bort för
inspektion, för att kunna ställa en beredare på den.

Jag drar med ett tunt rör så får jag se om jag hittar en strömsnål cirkulationspump.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 14 oktober 2010, 20:41:02 »

Låter som ett klokt val...

men är mer än tveksam till VV-cirk i en villa. Kostar nog mer än det smakar. Speciellt på sommarhalvåret när värmen inte kommer till nytta för huset. Snarare tvärtom om du tex kör kyla från en LL i framtiden.

Du har ingen möjlighet att placera den lilla VVB'n "halvvägs" till tappställena på något sätt?
Skrivet av: VP-Sven
« skrivet: 14 oktober 2010, 19:19:13 »

Då har jag nästan bestämt mig.

Jag kör VP:n flytande på vintern och eftervärmer i en vv-beredare.
Dom 'vinterdagar' som solfångaren kan ge hjälp är ju bara en
fördel för vp:n

'Sommar' kör jag VP:n fast och bypassar VV-beredaren och
hoppas att solfångaren ensam klarar jobbet. Om inte annat
så har jag ju alltid minst 55 gradigt vatten.


En annan sak, jag kommer iom flytten av värmekällan från tvättstugan
till förrådet få  minst 6 meter längre väg för tappvarmvattnet så
jag funderar på att lägga med ett klent koppar rör att cirkulera
varmvattnet mellan nya värmekällan och den kopplingspunkt
som nu finns i tvättstugan. Till detta krävs ju en extra cirkulationspump.

I dag har jag som längst 10 meter till den avlägsnaste tappunkten
som jag nästan aldrig använder och 8 meter till duschen och 4 meter
till köket.
Frågan är, är det värt både jobb och priset på cirk. pump och den el
den drar?
Hmm, känns som en I-lands fråga...

Hur gör ni och hur resonerade ni?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 oktober 2010, 23:38:53 »

Du skall självklart värma tanken med värmepumpen sommartid.
Vill du minimera förlusterna somartid kan du köra in/ut vattnet på en högre nivå så att tanken bara är varm i övre delen.
Att värma med direktel när man har värmepump kan aldrig vara en bra ide´, i vart fall inte sommartid då luft/vattenvärmepumparna verkligen har ett lätt jobb att komma upp i temp.
Skrivet av: VP-Sven
« skrivet: 13 oktober 2010, 21:37:32 »

larryd skrev,

är att köra Ecoair flytande på höst, vinter och tidig vår. Jag sparar 30% jämfört med fast. Det är en väldig skillnad om VP tex måste "stånka upp" framtempen till 55 ºC iställer för 45 ºC när det är -10 ºC kallt ute.

Detta köper jag rätt av, detta är min grundtanke.

Att ha en 500l acktank värmd till 55 ºC  bara för varmvattnet hela sommaren ger en hel del förluster till ingen nytta. (Om du inte har värmen gratis från solpaneler förstås)


Även detta köper jag, fast här krävs det att jag har solpanelerna på plats
annars att det finns en VV-beredare på plats, som i sin tur drar el.
Och drar den el så varför kan inte den elen gå till ack-tanken dit
solvärmen kommer att kopplas?
Jag vill ju helst inte köra värmepumpen på sommaren, inte för att den inte
är effektiv utan mer tanke på slitage. (Fan vet om jag tänker rätt)

Jag känner att jag närmar mig ett beslut, men har inte alla parametrar klara för mig huvuddunk
typ. en extra varmvattenberedare kostar pengar och tar plats, hur mycket visare är den än att värma ack-tanken på 500 liter med el?  Sc:,h
Sedan skall vv-beredaren dockas med sol.

Nu är det inte pengarna som är viktigast för mig utan jag vill göra
ett 'smart' val, nu när jag ändå har chansen att påverka.
Typ ett alterego, känna mig smart a:gl
Skrivet av: larryd
« skrivet: 13 oktober 2010, 17:44:49 »

Det du tjänar mest på....

är att köra Ecoair flytande på höst, vinter och tidig vår. Jag sparar 30% jämfört med fast. Det är en väldig skillnad om VP tex måste "stånka upp" framtempen till 55 ºC iställer för 45 ºC när det är -10 ºC kallt ute.

Att ha en 500l acktank värmd till 55 ºC bara för varmvattnet hela sommaren ger en hel del förluster till ingen nytta. (Om du inte har värmen gratis från solpaneler förstås)

Ja du kan "lura" Ecologic att göra det. Värmepatronen ansluts både som "Spetsvärme" och "Vedpanna". Fast en manuell knapptryckning två gånger/år känns inte betungande.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 oktober 2010, 14:41:13 »

Det är onödigt att köra fast kondensering hela året, kör du flytande under vintern, och eftervärm tappvarmvattnet i en elberedare, och koppla förbi elberedaren på sommarn, och låt värmepump + sol värme tappvarmvattnet sommartid.
Jag vet inte om det går att programmera in i ecologic, men det torde inte ta mer än 5 minuter att göra det själv.

Alla värmepumpar går till 55 grader när de värmer tappvarmvatten, så att du låter din luft/vattenvärmepump göra det sommartid när det är varmt ute sliter inte nämnvärt på maskinen, och du får en bra COP tack vara den höga utettempen.
Skrivet av: VP-Sven
« skrivet: 13 oktober 2010, 12:01:01 »

Acc tanken heter KV500 + solslinga har en varmvattenslinga med förvärmning.
Nedre slinga 9,5 M * 22 mm och den övre 15 m * 22 mm (Solslingan vet jag inte längden på)
http://www.stromsnaspannan.se/pdf/Broschyr-Ackumulatortank.pdf

Det som krånglar till det för mig är att jag inte vill köra VP:en hårt som
man gör i fast kondensering, fast å andra sidan, vad skall jag med en värmepump
till om jag inte utnyttjar den fullt ut?!

Och att köra varmvattenberedaren på el hela året när jag kan köra VP på
vintern för tappvatten och acktanken på el på sommaren.

Hmm, lät kryptiskt, jag menar helt enkelt att hoppa över inblandningen
av varmvattenberedaren.

Kan man säga till Ecologic:en
'nu är det sommar så elpatronen är inte tillsattsvärme utan fast
värmekälla så kör upp vattnet till 80 grader med elpatronen' eller får man helt
enkelt göra en manuell ändring?
 Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 oktober 2010, 07:39:46 »

Är det inte enklast att bypassa elberedaren på sommarn och köra värmepumpen med fast kondensering mot acken på ca 45-52 grader.
Solfångarna direkt mot acktanken, vilket gör att värmepumpen aldrig startar om du har mer än 45 grader varmt i tanken tack vare solen.
Skulle tempen sjunka under 45 grader startar värmepumpen och värmer upp till 52 grader.

För att få bra med varmvatten när du kör enbart med acktanken så bör du nog ha dubbla kamflänsbatterier i acktanken, en förvärmnings och en slutvärmningsslinga.
(Kan inte se vad de är utrustade med som standard på länken du gav)
Skrivet av: VP-Sven
« skrivet: 12 oktober 2010, 22:08:55 »

Ja, så har det hänt mig, äntligen!
Min gamla Nibe EVC 190 har börjat stämpla ut.

Den läcker tappvarmvatten, 2,5 dl/timman, uti pannvattnet.
Den är dubbelmantlad.

Har bytt expanstionstank som var kass och övertrycksventil som läckte
(jo ventilen droppar nu med men av en naturlig orsak)
och nu sist anslutet ytterligare en ventil mellan inkommande kallvatten
och ventilen för påfyllnad av vatten till pannvattnet/radiatorvattnet
för att säkerställa att det inte var i den ventilen det läckte in.

Pannan står i min lilla tvättstuga på 6 kvm med plastmatta som golv och
då huset är från 84 så har den gjort sitt. Sedan har det förmodligen läckt
ner i golvet från den läckande säkerhetsventilen där plastmattan inte längre
tätar mot rören.

Detta betyder att jag inte kan/har lust, att både byta panna och byta golv
samtidigt vilket sätter mig under tidspress och sedan är ytan begränsad så
det finns inga förutsättningar för det planer jag hade från början när jag
byggde huset. Planen från början var solfångare och jag byggde ett garage i
anslutning med huset på samma kortsida där tvättstugan ligger.
Garaget har en lutning om ca: 20 grader och en yta som ledigt tillåter
mig att installera 16 kvm solfångare i sydläget.
Bakom garaget har jag ett uppvärmt föråd som jag tänker utnyttja som mitt nya
pannrum och spillvärmen från pannan gör ju att jag inte behöver värma
upp rummet med ett elelement.


Va fan vill karln tänker ni nog nu!


Jo, först nu är det riktigt lönsamt att byta panna och givetvis blir det en värmepump.

Jag förbrukar nu ca: 21.000 Kw/år ink. hushållsel men 1000 av dem är en
fristående friggebod så jag räknar med 20.000 kwh.
Huset är på 165 kvm i 1 1/2 plan. Garage ouppvärmt.

Jag tänker göra installationen själv och har läst igenom valda delar
av detta forum för att skaffa mig mer kunskap.
(allt orkar man inte läsa igenom för här finns ju hur mycket som helst)


Jag skulle vilja ha era synpunkter på följande

Jag har snöat in på en ackumulatortank från strömsnäspannan.
En TS 500, 500 liter med kamflänsbatteri och solslinga
www.stromsnaspannan.se

Värmepumpen jag har snöat in på är en EcoAir 107 v3 + CTC EcoLogic V3

Och i ett senare skede så skall jag bygga solvärmefångare på minst 16 kvm
för att docka med tanken och även den 3,2 kubikmeter stora jacuzzin som
står utomhus.

Jag har ingen golvvärme utan vanliga radiatorer av lågtemp typ.

Funderar på att köra pumpen i flytande kondensering och tillverka VV
i en beredare. Bara köra förvärmning genom tanken.

Hur får jag då solvärmefångaren att hjälpa VV-beredaren med varmvatten
framställning när VP är avstängd under sommaren?
Skall jag köra med en manuell trevägsshunt som bypassar VV-beredaren och bara
tar värmen direkt från acc-tanken?
Eller kan jag få EcoLogic att sköta det?

Utan framtida solvärmefångare så kanske en 500 liters acc-tank är för stor,
eller anser ni att VP klarar den galant? Eller skall jag ta en mindre och docka sedan?


Jag har kört fast lite i mitt resonemang och tänkte att ni kanske kan
få mig på spåret igen ;-)


EcoAir Polar Edition, är inte den för dyr? Lönar det sig att satsa på den?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!