Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: felsöka HP/MS larm pÃ¥ NIbe Fighter 1210?  (läst 23987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonase300

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« skrivet: 03 november 2013, 11:07:45 »
Hej

Hur kan jag veta om det är HP larm eller ett MS larm?

problemet vi har är att vi får värme men inget varmvatten, först kollade jag trycket i rören vilket var väldigt dåligt. så jag fyllde på vatten, men får ändå inget varmvatten och HP/MS larmet lyser fortfarande även efter att jag omstartat hela maskinen.

mvh jonas
« Senast ändrad: 03 november 2013, 11:14:07 av jonase300 »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2013, 11:28:35 »
GÃ¥r kompressorn ?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2013, 11:51:01 »
Om det fortfarande lyser borde det vara motorskyddet som löst ut.
Samtidigt så tyder "vi får värme men inget varmvatten" på en ej fungarande trevägsventil som gör att värmepumpen när den tror den gör varmvatten i praktiken gör husvärme istället, för att växelventilen inte lägger över till VVB.
Det som då händer är som regel att dina termostater stänger, vattenflödet ut i systemet blir 0, och värmepumpens temperaturgivare hinner aldrig känna att temperaturen blir för hög, utan värmepumpen stoppar på driftpressostaten. (inte på HP-pressostaten)

Du skulle kunna ha en defekt driftspressostat, som gör att din värmepump har stannat på HP-pressostat istället, men samtidigt, om den vore trasig så skulle värmepumpen stanna på HP-pressostaten varje gång den försöker göra tappvarmvatten.
Den felrapportering verkar vara lite konstig, känns inte riktigt som att felbeskrivningen kan ge ett förslag till uppenbar åtgärd för att lösa problemet.

Det enklaste/första du kan göra är att kolla så att motorskyddet inte löst ut, kolla även alla säkringar så du inte har en fas borta.
Har du tillgång till ett mätinstrument, mät gärna spänningen efter motorskyddet, först innan du startar om kompressorn, men även med kompressorn igång.
Ibland händer det att man har glapp på en av faserna så man får ett spänningsfall, detta kan i sin tur göra att det går en högre ström på de andra två faserna, och motorskyddet (MS) löser ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonase300

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2013, 12:06:08 »
kompressorn gÃ¥r ej  :'(

gissar på att frågan är om den blivit överbelastad för jag hade för dåligt tryck, kan det vara så? eller att den är paj?

såg att den har haft väldigt många starter sen jag kollade sist, vet inte säkert men säkert över 3-4000 tusen, på ett år.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #4 skrivet: 03 november 2013, 12:13:04 »
Kompressorn startar inte om HP-pressostaten är aktiv, eller om motorskyddet löst ut.
Motorskyddet sitter bakom den övre plåten, till vänster, och brukar se ut ungefär så här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50441.0
Tryck på reset, eller om det inte finns en resetknapp, tryck på "alla" knappar du ser, en av dem är återställningen, brukar vara röd eller blå.

http://www.nibeonline.com/pdf/039352-7.pdf

Sidan 11, punkt 39
« Senast ändrad: 03 november 2013, 12:16:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonase300

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2013, 12:42:49 »
Skickade med en bild, har tryckt in den blå knappen, och faktiskt vridit mot A. Sedan startade jag om, tyvärr hände ingenting. Larmet är fortfarande kvar, kan det vara ett mekaniskt fel?

Den här trevägsventilen, eller växelventilen bytte jag för ca 18 månader sedan, den hade havererat. Men då hade varmvatten men ingen värme.

Utloggad jonase300

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2013, 12:52:44 »
Verkar som om vi inte får värmer nu heller, returen är nere på 23.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2013, 14:49:58 »
Har du mätt spänningen på alla tre faserna på undersidan av motorskyddet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonase300

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #8 skrivet: 03 november 2013, 18:36:01 »
Hej, nu har jag äntligen kommit över en spänningsmätare. Finns ingen spänning under motorskyddet, över finns.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #9 skrivet: 03 november 2013, 19:14:41 »
Stäng av värmepumpen och ställ motorskyddet i M igen.
Kolla om det pluppar ut direkt då du slår till strömbrytaren?
Vänta sen 5 minuter (om inget händer) och se om det pluppar ut då kompressorn vill starta?
Pluppar det ut direkt så tror jag motorskyddet är trasigt, annars kan det vara vad annars som helst, mjukstart/kontaktorer/kompressor?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonase300

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #10 skrivet: 03 november 2013, 19:41:12 »
Hej Carl

Du menar vrida till A gissar jag? När jag vrider till A så stannar knappen intryckt, men i läge M så är en ute.

Testade i allafall att vrida till A utan lycka, satt kvar men kompressorn kommer inte igÃ¥ng. När jag innan  testade spänningen  och tryckte in en knapp i relät ovanför kom det spänning igenom motorskyddet, jag har lagt till en bild och ringat in knappen jag menar(som ni förstÃ¥r är jag ingen elektriker). Kan det betyda nÃ¥got?

hils jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #11 skrivet: 03 november 2013, 21:42:28 »
Pluppar motorskyddet ut direkt i M-läget när värmepumpen är avstängd på on/off knappen?
Prova att trycka in blåa knappen lite hårdare med en mejsel?

Den övre grejen du tryckte in är startkontaktorn, den slår till när du ställer strömbrytaren i "on".
Det är spänning fram till startkontaktorn även när värmepumpen är avstängd, så var försiktig med denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #12 skrivet: 03 november 2013, 21:51:38 »
Samtidigt så tyder "vi får värme men inget varmvatten" på en ej fungarande trevägsventil som gör att värmepumpen när den tror den gör varmvatten i praktiken gör husvärme istället, för att växelventilen inte lägger över till VVB.
Fast när pumpen har larmat HP/MS och kör pÃ¥ elpatron, sÃ¥ kör den väl bara ut värme till radiatorerna och inte varmvatten?  SÃ¥ beskrivningen är ju konsistent med ett MS-larm.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jonase300

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #13 skrivet: 03 november 2013, 22:01:56 »
Pluppar motorskyddet ut direkt i M-läget när värmepumpen är avstängd pÃ¥ on/off knappen?  i A läget sÃ¥ är den intryckt, men tyvärr gÃ¥r inte kompressorn igÃ¥ng. I m-läget sitter den aldrig fast.

Prova att trycka in blåa knappen lite hårdare med en mejsel? skall testa igen

Den övre grejen du tryckte in är startkontaktorn, den slår till när du ställer strömbrytaren i "on".
Det är spänning fram till startkontaktorn även när värmepumpen är avstängd, så var försiktig med denna.

Utloggad jonase300

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: felsöka HP/MS larm på NIbe Fighter 1210?
« Svar #14 skrivet: 03 november 2013, 22:12:41 »
inte mycket som fungerar, blir service firma imorgon bitti. många tack för alla tips och råd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!