Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felaktig funktion 4-vägsventil IVT 200-300 A/W  (läst 3146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlito86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felaktig funktion 4-vägsventil IVT 200-300 A/W
« skrivet: 09 december 2014, 13:21:04 »
Hej alla glada!

Är ny här pÃ¥ forat och behöver redan hjälp, typiskt va?   ;)

Skall försöka få en segdragen historia kort, eller ja kortare iaf.

I Februari i år så flyttade vi till vårt nya hus, allt frid och fröjd och jätte bra!
Fick nycklarna till huset på en fredag, 3 dagar tidigare än vi skulle då vi hade flytthjälp då. Va inga som helst problem med de tidigare ägarna att komma överens om det. Frågade tidigare ägare om det va något jag behövde lära mig om värmepumpen t.ex öka sänka värmen. Fick en genomgång på ca 20 sec, så enkelt var det.

Under helgen när vi flyttar in så noterar jag att symbolen för Eltillskott på pumpen är aktiv. Men lägger inga mer tankar eller funderingar på det den dagen då vi har full sjå med att flytta.

Ny dag kommer och det mesta är flyttat och vi har börjat med att packa upp våra saker så noterar jag igen att pumpen fortfarande går på eltillskott. Då tänker jag jaja det är ju minusgrader ute (-2). Men lägger åter igen ingen vikt i att titta på pumpen denna dagen då vi har fullt upp med annat.

Dag 3 när vi vaknar på morgonen (första natten i nya huset) så går jag ner och ska brygga mig en kanna kaffe i lugn och ro, sneglar mot pumpen från köket och ser till min förvåning att den blinkar rött, typiskt tänkte jag. En dag gick det iallafall innan det blev något.

Går och tittar på pumpen och där står det att det är fel på el-tillskott, fasiken tänkte jag. Ringer förra ägaren och frågar vad jag ska göra. Han sa att jag ska lyfta av fronten och trycka på en knapp för att nollställa el-tillskottet. Det gjort så verkar det som att det kom igång igen.

Men det är nu som jag börjar misstänka att något inte står riktigt rätt till, då fronten inte var fastskruvad och att skyddsplåten för elektroniken i pumpen stod vid sidan av pumpen. El-tillskottet va åter igen aktivt, så ringde till min svärfar för att bolla lite idéer.

Hans första fråga var: går kompressorn?
Jag svarade vet inte, sitter den inne eller ute?

Har tidigare haft bergvärme dÃ¥ allt är i samma enhet inne, sÃ¥ kan säga att jag är ganska mycket nybörjare inom ämnet, men inte heller helt efterbliven  .,;-

Iallafall så svara han är det den enheter som är ute, ah självklart sa jag. Idiot tänkte nog han.
Jag går ut och lyssnar och noterar att den är helt stendöd, inte ett surr, brummande ingenting.

Går in igen och tittar på pumpen, den håller på att gör värme till elementen med el-tillskott. Säger till svärfar att jag får nog läsa på lite i manualen och att jag återkommer senare. Sagt och gjort nu kan jag det mesta(eller inte) med all kunskap från manualerna och lite googlande. Jag lyckas klura ut hur man tar sig in i service menyerna, och väl där ser jag att utedelen är avstängd.
Aktiverar denna och tadaaa symbolen för kompressor aktiv tänds i displayen. Går ut och lyssnar på utedelen och jajjemensan den brummar. Kände ett lätt glädjerus och ringde till svärfar och sa att nu fungerar den! Ca 2 minuter efter att jag lade på så stod den och blinkade rött igen. Inte direkt förvånad men hade ändå en liten förhoppning. Iaf så löste den på larm på hörtryckpressostat.

Nu kände jag att jag inte länge visste vart jag skulle titta, så ringde till svärfar igen. Han är en sådan som kan lite om det mesta..
Men så ringde jag honom och han har en gammal vän som under många år har konstruerat och byggt co2 anläggningar, en snäll gammal farbror.

Han kommer över och tittar, mäter lite temperaturer, rengör partikelfilter mm och sedan startar igån allt igen. gick lite längre än senast men löser ut igen. Han noterar att fläkten inte går i ute delen och bestämmer sig för att lyfta av kåpan till elektroniken i utedelen. Väl där ser ingenting riktigt ut som det ska, kablar är knipsade ligger elscheman till höger och vänster och ja, kabeln till fläkten va ju såklart inte ens inkopplad.

Efter att vi en stund försökt att läsa lite elscheman men inte riktigt får ihop det med vad vi har framför oss så drar vi en slutsats att nu får vi nog ringa in en firma som kan med dessa pumpar.

Glömde nämna det, att när vi flyttade in sÃ¥ gick vi igenom uthusen innan. Där stod en utedel till en lvvp som han sa att jag fÃ¥r, den kunde vara bra att plocka reservdelar frÃ¥n. Han pÃ¥stod att det var en som han hade monterat ner och bytt ut Ã¥t en kund för att den hade frusit i sönder. Förra ägaren av huset  var rörmokare och fd Ã¥terförsäljare / installatör av IVT pumpar, sade han.

När iaf den firman jag ringt dyker upp konstaterar han ganska snabbt att den utedelen jag har inkopplad är av fel modell, och att den som står i uthuset är den som är såld med pumpen. Förra ägaren har dragit en rövar historia och när jag ringt och pratat tidigare om det har han sagt att allt fungerat. Jag hade vid detta tillfälle inte ringt och pratat med honom om min upptäckt utan jag ville ha svart på vitt innan.

Teknikern som kom lyckas iaf bygga en lösning så att har får till en av och på styrning till fläkten, den ska annars vara varvtalsstyrd på den modellen och ha en 0-10 volts styrning som kör ut olika hög spänning beroende på utetemperatur.

Utedelen som sitter monterad är en PremiumLine A9-A15.
Innerdelen: 200-300 A-W med Rego 800


Sagt och gjort efter detta så har pumpen faktistkt fungerat någorlunda bra, har haft problem med läckande system och att radiatorer tappat tryck mm, men sådana saker är återgärdade nu. Säljaren sade att det va ett lågtryckssystem och inte skulle vara över 0.3 bar i systemet. men detta för att det läckte när trycket blev högre...

När jag väl ringde och påpekade allt som nu var gjort, då vart han arg och frågade varför jag inte hade ringt honom först. Jag svarade: Varför sa du inte bara att systemet krånglade så hade vi löst det i samband med husköpet. Han förnekar det inte, men han erkänner det inte heller. Jag bad tekniker som kom till oss att skicka fakturan till honom först, sedan om han inte betalade att skriva om den på oss så att dom skulle få betalt för utfört arbete. Men han betalade, och sade ingenting så vi var nöjda.

Har haft lite problem med att den löst ut på utlöst högtryckspressostat. Men har fått bort detta med att justera ner varmvatten inställningarna lite, den har tuffat på snart ett år men nu när det har börjat krypa ner på ca -5 c i utetemperatur så har den börjat med att lösa ut på Felaktig funktion på 4-vägsventil.

Har provat att handköra ventilen och det verkar fungera, har även kört tvångsavfrostning och det verkar fungera. Har inte riktigt koll på alla temperaturer och givar hit och dit. Så jag skriver vad ut allt i hopp om lite hjälp här! :)

Kombimodul 200-300 A/W med Premium line A9-A15

Felaktig funktion på 4-vägsventil:

Startdatum: 14-12-03
Starttid: 21:53:25
Stoppdatum: 14-12-03
Stopptid: 20:00:00

T1 Ärvärde 34,0C
T1 Börvärde 31,9C
T2 Ärvärde -3,5C
T3 Ärvärde 54.9C
T3 Börvärde 43,0C
T5 Ärvärde -52,1C
T5 Börvärde 20,0C
T6 Ärvärde 69,0C
T8 Ärvärde 53,5C
T9 Ärvärde 53,7C
T10 Ärvärde 54,7C
T11 Ärvärde -4,7C
T12 Ärvärde -3,8C
E12. T1 Ärvärde 0,0C
E12. T5 Ärvärde 0,0C
LP: 1
HP: 1
MB1: 1
MB2: 1
Eltillskott: 1
G1: 1
G2: 1
Kompressor: 0
Fläkt: 0
4-vägsventil: 0
Växelventil: 0
E12.G1: av
Shunt ärvärde: 0%
Shunt börvärde 0,0%

 
Tacksam för all hjälp tankar och idéer jag kan få!

MVH

//Carl-Fredric
 








Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Felaktig funktion 4-vägsventil IVT 200-300 A/W
« Svar #1 skrivet: 09 december 2014, 20:36:44 »
Det första du kan prova om du har problem med 4-vägs ventilen är om det är riktig kontakt mot kretskortet (molexkontakten) det kan ha bildats oxid.
Använd kontaktspray.

Om det inte fungerar så är det byte som gäller
Om jag inte minns fel så kan man byta endast spolen till fyrvägarn, om det inte går att bara byta spole så är det service med kyltekniker som gäller då hela systemet måste tömmas för att byta ventil.

Sen blev jag lite nyfiken
Citera
utedelen jag har inkopplad är av fel modell
Vad skiljer mot den utedelen du har,fick du reda på det?

Vilken storlek är det du har A9, A12 eller A15?

EDIT: Jag såg att du hade följande tempar
Citera
T5 Ärvärde -52,1C
T5 Börvärde 20,0C

Har du innegivare?
Om inte avaktivera denna i inställningarna
Eftersom denna är aktiv och det inte verkar finnas givare så gasar systemet på och det är troligtvis därför du har lite högre Ärvärde på T1 än vad börvärdet vill att det skall vara.
« Senast ändrad: 09 december 2014, 21:02:29 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!