Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1310 extremt nybörjare  (läst 12055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe 1310 extremt nybörjare
« skrivet: 24 oktober 2010, 17:30:12 »
Hej alla! Jag hittade denna sidan igår och har näst intill suttit här sen dess. Jag har tagit över en fastighet med 4 lgh och en affärslokal. I den ouppvärmda källaren sitter en Nibe 1310 .
Har försökt förstå mej på menyerna och siffrorna men känner mej väldigt osäker på värdena.
Dagens siffror 8 grader + på utegivaren.
vb-fram  29 c
vb-retur 28 c,,,känns lite skumt
vv-temp 50 c
vv start 45 C

Kb F    9 c       vet inte vad detta är
Kb R    10 (-5) vet inte vad detta är

VB fram min 10 c
vb fram max 50 c

kurvlutning 8  +-0 pÃ¥ styrknappen

Jag får inte riktigt bra med värme på radiatorerna i lgh.
vad bör värdena ligga på?

4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2010, 17:42:16 »
Pumpen stod still när avläsningarna gjordes. Därför är Vb-retur lika med Vb-fram. När den går skall det vara en skillnad på 5-10 grader.

KB F resp. R är köldbärartemperaturerna ut och in, alltsÃ¥ temperaturen i slangarna till/frÃ¥n borrhÃ¥let eller markslingan. (-5) betyder att pumpen är inställd att stanna när returtemperaturen gÃ¥r under -5, det betyder att köldbärarflödet dÃ¥ är för lÃ¥gt.  

Är värmen dålig är det kurvlutningen, värdet 8, som skall ökas. Det går också att använda finjusteringen, +-, men den bör man använda när utetemperaturen är högre.

Om manualen saknas så finns den att ladda ner från Nibes hemsida. Skaffa den, det blir lite svårt annars.

Edit: skrev "värdet 8" inom parentes först men det blev en smiley med solglasögon
« Senast ändrad: 24 oktober 2010, 18:27:07 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2010, 18:29:06 »
tack för svaret jag läser manualen just nu,,men vad är ett normalt värde för vb-f och vb-r då ?
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2010, 18:39:00 »
Är det kallt i lägenheterna?
VP:n jobbar som mest effektivt då den har så låg kurva som möjligt, håller du värmen med kurva 8 så höj inte.

tack för svaret jag läser manualen just nu,,men vad är ett normalt värde för vb-f och vb-r då ?

Det beror på utetemp, ju kallare ute ju högre temp.
Sen bör differansen mellan VB-f och VB-r vara mellan 5-10 ºC (helst 7-8 ºC) då kompressorn värmer huset.
« Senast ändrad: 24 oktober 2010, 18:40:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2010, 18:41:50 »
Nä elementen är varma ,men det är mycket luft i systemet med märker jag,och känns som där är dåligt med tryck. Luftar ur men där kommer inget vatten i vissa,men det är ett annat problem :)
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2010, 18:47:16 »
glömde en sak med
vb fram min 10c
vb fram max 50c
vad är detta ?
ska man ställa in nÃ¥t högre  värde pÃ¥ min eller?
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2010, 20:16:13 »
Nä elementen är varma ,men det är mycket luft i systemet med märker jag,och känns som där är dåligt med tryck. Luftar ur men där kommer inget vatten i vissa,men det är ett annat problem :)

Jo, du måste fylla på med mer vatten, det ska finnas påfyllningskran och expansionskärl med manometer i pannrummet.

glömde en sak med
vb fram min 10c
vb fram max 50c
vad är detta ?
ska man ställa in nÃ¥t högre  värde pÃ¥ min eller?

Det där är min och maxvärde för börvärdet på framledningen, ser helt OK ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2010, 21:42:45 »
Glöm inte lufta varmvattenberedaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2010, 19:26:55 »
tack alla för svaren.
Men jag får likväl inte tempskillnaden mellan
vb-f och vb-r att bli mer än max 3-4 grader
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2010, 19:43:59 »
Prova med att sänka hastigheten på cirkulationspumpen.

Fråga tidigare ägaren om denne kontrollerade temperaturskillnaderna över radiatorerna och strypte in dem efter det att värmepumpen installerades. Är inte det gjort finns det, med tanke på att det måste vara en rätt kraftig pump, förmodligen så mycket pengar att spara att det är värt att göra det. Men då är vi redan inne på överkursen när det gäller värmepumpar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2010, 20:05:27 »
ja här går det undan :) den förra ägaren har gått bort så där är ingen som vet . cirkulationspumpen? är det värmebärarpumpen ? Där finns 2st modul A och B.
« Senast ändrad: 25 oktober 2010, 20:13:08 av sigvard »
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2010, 20:24:59 »
Det var värmebärarpumpen, eller i det här fallet pumparna, jag menade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2010, 21:21:45 »
ja sidoplåten vettefan hur man får av och framifrån såg man inte så mycket.Hittade dock cirkulationspumparna och en knapp som hade 3 lägen. Såg inte vilket läge den var i men den var i läge längst ner, så jag tog upp den ett snäpp på Modul A eftersom det är den som går nu bara, Modul B startar en gång per dygn. Får se vad som händer till i morgon bitti.
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2010, 01:22:07 »
Välkommen Sigvard.
Du har just hamnat i gissningarna och förkortningarnas värld. Ock nu ska vi prata KB...köldbärare
Du har pÃ¥ din sida skrivit  -Nibe 1310 grundvattenvärme. inga detaljer om borrdjup.
Detta med borrdjup är ointressant i ditt fall. Du pumpar en massa grund/sjö/havsvatten in i din vp som oftast passerar en plattväxlare som sitter på utsidan av vp'n. Troligen med en grön isolerad plastkåpa runt om,sannorlikt av märket Cetepac. Denna plattväxlare är för att skydda vp'n från allsköns föroreningar och belägg.. Men är egentligen inget måste. Men finns den där har du ett påfyllnadskärl med en ventil i toppen. (Vitaktig behållare) Den luktar förmodligen sprit eller glykol.

Kb F    9 c       vet inte vad detta är
Kb R    10 (-5) vet inte vad detta är

Kb-f  9 grader c "fram" är den krets som gÃ¥r in i din vp med varm köldbärarvätska som vp'n tar tillvara nÃ¥gra grader ur..9 grader är högt och bra och är det frÃ¥n ett borrhÃ¥l sÃ¥ är det tempen pÃ¥ grundvattnet hos er där nere. (uppe i PiteÃ¥ är det +5,5 grader)

Kb-r  10(-5) "retur" är det avkylda mediet. Detta brukar ligga 2-3 grader lägre än Kb-f. SÃ¥ 6 hade varit mera logiskt än 10.
(-5) är ett förinställt värde så att inte köldmediet (spritblandning) gör att den externa plattväxlaren fryser där vatten från brunnen passerar ock kan frysa. -5 tycker jag låter lågt och skulle hellre ha -1 -2. Detta är ingen temp vp'n ska arbeta med utan det har redan blivit något fel om man hamnar på ens 0 grader med Kb-f på 9.
Kb pumpen är den visuellt större av pumparna. Och pÃ¥ min 1210 sitter den i bakkant av vp'n 

MEN Har du en extern plattväxlare sÃ¥ har du en pump till för kb. Nämligen en brunnspump som skickar sötvatten till plattväxlaren i en rasande fart. Det handlar dÃ¥ i kubikmeter vatten/timma  ock detta avkylda vatten mÃ¥ste ta vägen nÃ¥gon stans.

Jaja! Lycka till med knappandet,Nu kommer john blund strax hit.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2010, 11:16:39 »
tackar stig-H
Jag har lokaliserat plattvärmeväxlaren och har kört ren den med citronsyra ett antal ggr i höstas,,det behövdes.
Men vad menar du med det sista ? vart det avkylda vattnet tar vägen
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!