Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?  (läst 16874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ja om effektbehovet inte är så högt fungerar det ofta bra med en vanlig kompakt VP med integrerad beredare.

Om effektbehovet är lite högre, och VP därmed lite större, blir det mycket bättre med en större separat VV beredare som kan hantera den tillförda effekten på ett korrekt sätt.

Merkostnaden för ett optimalt upplägg får anses ligga i krokarna 30 000 :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Funkar inte din vv beredning bra ? Vilken fördel är det med separat vv beredare förutom mera vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #17 skrivet: 27 december 2012, 19:51:25 »
Jag kommer inte att ha något badkar så jag behöver ingen stor vv-tank i varje fall.
Är det någon som vet hur mycket energi man sparar med FTX i ett hus där man ventilerar 210 m3 / timme jfrt med att inte återvinna alls?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Hej
Jag skulle rekommendera  en ctc  ecoheat 312 med ett ecoventaggregat.  230-250 m borrhÃ¥l.
Skall du ha mycket golvvärme eller blandat i framtiden, sÃ¥  är ctc att föredra, du kan ockÃ¥s lätt överdimensionera en ctc dÃ¥ den har sin tank att jobba mot.  läste en frÃ¥ga om varmvatten.   stopp 50 grader i tanken, spetsa resten med el, sÃ¥ sparar ni kompressorn. INGEN kompressor gillar höga temperaturer.... spelar ingen roll vad fabrikatet heter ohc vad marknadsföringen säger.  Det finns sÃ¥ mÃ¥nga anläggningar ute som gÃ¥r krÃ¥kgÃ¥ng och blivit sorgebarn för sina ägare pga.  dÃ¥ligt utbildade installatörer.  Ibland räcker det att inställningarna är Ã¥t skogen, just varmvatten mÃ¥ste man se upp med man kan fÃ¥ en vp att gÃ¥ 24/7 och spets med 9 kw per dygn om det vill sig illa.

Mvh
Eva Rosqvist / Tidigare försäljning av värmepumpar, studerar för närvarande till kyl och värmepumpstekniker.   



Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag tycker borrdjupet kanske är lite väl tilltaget för den förbrukning som anges (ca 25 000kWh inkl hh-el) även om huset skall byggas ut i framtiden.

Jag skulle satsa på en högeffektiv värmepump av typen on/off och en separat arbetstank på minst 300l. Jag skulle låta värmepumpen göra allt varmvatten hela vägen, så vida man inte väljer att köpa en CTC dvs..

Om värmepumpen håller sig i storleken 10-12kW så går det att använda en inbyggd beredare.
Om effekten är högre bör man välja en separat på 300l eller mer. Ovanför 12kW i storlek bör även två borrhål övervägas.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hej
Jag skulle rekommendera  en ctc  ecoheat 312 med ett ecoventaggregat.  230-250 m borrhÃ¥l.
Skall du ha mycket golvvärme eller blandat i framtiden, sÃ¥  är ctc att föredra, du kan ockÃ¥s lätt överdimensionera en ctc dÃ¥ den har sin tank att jobba mot.  läste en frÃ¥ga om varmvatten.   stopp 50 grader i tanken, spetsa resten med el, sÃ¥ sparar ni kompressorn. INGEN kompressor gillar höga temperaturer.... spelar ingen roll vad fabrikatet heter ohc vad marknadsföringen säger.  Det finns sÃ¥ mÃ¥nga anläggningar ute som gÃ¥r krÃ¥kgÃ¥ng och blivit sorgebarn för sina ägare pga.  dÃ¥ligt utbildade installatörer.  Ibland räcker det att inställningarna är Ã¥t skogen, just varmvatten mÃ¥ste man se upp med man kan fÃ¥ en vp att gÃ¥ 24/7 och spets med 9 kw per dygn om det vill sig illa.

Mvh
Eva Rosqvist / Tidigare försäljning av värmepumpar, studerar för närvarande till kyl och värmepumpstekniker.
Varför skulle Ctc vara att föredra vid golvvärme enligt vad jag läst här är det ju vid golvvärme som svagheterna med 300 serien märks mest.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Hawkey99

Höga temperaturer ,,,,
Det är dÃ¥ en röris väljer 134 i VP . Skapar du sen som projektör rätt   förhÃ¥llanden för VP att jobba i samt säkert ställer flödena och kontrollerar tryckgas överhettningen ,,,  :) dÃ¥ har jag inga problem med att tex lÃ¥ta en viessmann thermia robust ecozon kondensera i 65-68 grader ,, hetgasen stannar runt 95 grader  ;)

Jag har scrollar som har mer en 70 tusen timmars drift ,, problem , nej !
67 grader vid vv  tillverkning ,,,

Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #22 skrivet: 28 december 2012, 19:27:07 »
Jag har nog tänkt en 8 kW pump med inbyggd (sling)beredare + FTX och en arbetstank. Vid DUT skulle jag tro att FTXen sänker effektbehovet med nästan 2,5 kW eller att de tillsammans motsvarar en 10 kW pump.
Sedan finns det redan en luft-luft VP och en kakelugn som vi kan köra igång vid behov.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Ska du ändå ha tank rekomenderar jag dig 10 kW .
DÃ¥ ljudnivÃ¥n är ett av dina krav  PÃ¥ grund av placeringen fÃ¥r rekomendation  bli vitocal 333 G ,,
Funderar du på FTX titta på systemair ,, riktigt bra grejer
Lycka till med din VP installation
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag har nog tänkt en 8 kW pump med inbyggd (sling)beredare + FTX och en arbetstank. Vid DUT skulle jag tro att FTXen sänker effektbehovet med nästan 2,5 kW eller att de tillsammans motsvarar en 10 kW pump.
Sedan finns det redan en luft-luft VP och en kakelugn som vi kan köra igång vid behov.
Det är inte så många vp som har slingberedare inbyggda kanske endast Ctc. Ska du köpa nytt värmesystem skulle i alla fall inte jag räkna med luft/luften man vet inte hur länge den håller och inte så kul att tvingas köpa ny.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #25 skrivet: 28 december 2012, 20:33:46 »
Är lite skeptisk till ctc och dess "trigger happy" elpatron så jag får kanske släppa på kravet på slingberedare.
Luft-luft pumpen får nog leva så länge det går, men jag kommer inte att köpa en ny när den gamla ger upp.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #26 skrivet: 15 december 2013, 12:53:05 »
Nu har jag följande alternativ som jag funderar på:

1. Viessman 333G 10 kW med 200 l arbetstank och 200 m borrhål.

2. Nibe 1245-10 med 100 l volymtank och 200 m borrhål

3. Nibe 1255 4-16 kW och 200 m borrhål

4. IVT HQ C10 med 100 l arbetstank och 200 m borrhål

Nibe 1245 blev bara 2000 billigare än 1255 så om jag väljer Nibe så blir det en 1255.

IVT går bort då den verkar vara ha högre ljudnivå.

Viessmann är intressant då den ska gå tyst och fick bra kritik i test. Men den är lite dyrare än Nibe.

Är det någon som har erfarenhet av Nibe 1255 och hur tyst den är jfrt med Viessmann?

Ventilation kommer jag att köra FTX ev med vattenburna batterier för värme och kyla.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Nu vet jag inte hur ditt kök ser ut, men jag skulle inte vilja ha våran 1245-12 i närhet till köket!
Troligen ingen annan värmepump heller, men man kan ju bygga in den lite med ljuddämpande väggar osv?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #28 skrivet: 15 december 2013, 14:58:09 »
Det är just den låga ljudnivån som gör Viessmann intressant men samtidigt tycker jag att den varvtalsstyrda Niben borde gå tyst också. I varje fall när den inte går för fullt. Sedan slipper jag en extra tank med den varvtalsstyrda pumpen. Man skulle kanske kolla på Daikin Evolution också men tyvärr är den ganska djup...
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
viessmann och g3 är väldigt tysta

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!