Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Batteribyte PolluCom 2 värmeenergimätare  (läst 1212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Batteribyte PolluCom 2 värmeenergimätare
« skrivet: 26 april 2017, 09:15:06 »
En av mina Qn 1,5 energimätare i stugan verkar ha kärvat ihop. Den visar 0 i flöde, och därmed 0 i aktuell effekt och den ackumulerade energin räknas inte upp. Den mätaren sitter på klimatsystem 1, vilket är stora huset. Den andra, som går till lilla stugan (klimatsystem 2), fungerar fortfarande och jag tänkte flytta den till klimatsystem 1 och sätta en av mina gamla Qn 0,6 mätare på klimatsystem 2.

Eftersom Qn 0,6 mätaren är ca 17 år, och jag har haft den liggande i snart 10 år, bytte jag batteri i den, vilket är betydligt enklare när man har den lös. Batteriet som sitter i är ett Sanyo CR17335SE 3V litiumbatteri och jag köpte ett Varta CR123A 3V batteri på Clas. De har samma storlek, men originalbatteriet har lödfanor, medans Varta-batteriet inte har det. Jag putsade av polerna med lite scotchbrite och lödde på lite tenn, och kylde snabbt av med en våt trasa. Sedan lödde jag snabbt loss det gamla batteriet och lödde in det nya, och kylde snabbt av med trasan. Elektrolytkondensatorn som sitter parallellt över batterianslutningen i mätaren verkade hålla laddning tillräckligt länge för att den inte skulle tappa minnet, vilket skulle gjort den skrotfärdig.

Jag tänkte byta batteri i Qn 1,5 mätaren också efter att jag bytt mot 0,6 mätarem, men den har ett annat batteri, storlek AA 3V, och det kräver nog ett besök på Elfa. Vet heller inte om den mätaren har en konding parallellt med batteriet, annars får jag se till att mata den separat under bytet, fast jag tror å andra sidan att den drar så lite ström att den klarar 30 sekunder utan batteri.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Batteribyte PolluCom 2 värmeenergimätare
« Svar #1 skrivet: 26 april 2017, 14:24:26 »
En av mina Qn 1,5 energimätare i stugan verkar ha kärvat ihop. Den visar 0 i flöde, och därmed 0 i aktuell effekt och den ackumulerade energin räknas inte upp. Den mätaren sitter på klimatsystem 1, vilket är stora huset. Den andra, som går till lilla stugan (klimatsystem 2), fungerar fortfarande och jag tänkte flytta den till klimatsystem 1 och sätta en av mina gamla Qn 0,6 mätare på klimatsystem 2.

Eftersom Qn 0,6 mätaren är ca 17 år, och jag har haft den liggande i snart 10 år, bytte jag batteri i den, vilket är betydligt enklare när man har den lös. Batteriet som sitter i är ett Sanyo CR17335SE 3V litiumbatteri och jag köpte ett Varta CR123A 3V batteri på Clas. De har samma storlek, men originalbatteriet har lödfanor, medans Varta-batteriet inte har det. Jag putsade av polerna med lite scotchbrite och lödde på lite tenn, och kylde snabbt av med en våt trasa. Sedan lödde jag snabbt loss det gamla batteriet och lödde in det nya, och kylde snabbt av med trasan. Elektrolytkondensatorn som sitter parallellt över batterianslutningen i mätaren verkade hålla laddning tillräckligt länge för att den inte skulle tappa minnet, vilket skulle gjort den skrotfärdig.

Jag tänkte byta batteri i Qn 1,5 mätaren också efter att jag bytt mot 0,6 mätarem, men den har ett annat batteri, storlek AA 3V, och det kräver nog ett besök på Elfa. Vet heller inte om den mätaren har en konding parallellt med batteriet, annars får jag se till att mata den separat under bytet, fast jag tror å andra sidan att den drar så lite ström att den klarar 30 sekunder utan batteri.
Hade nÃ¥got liknande förut , nytt  batteri  ;;  lödde pÃ¥ ett par svansar  ca 5 cm lÃ¥nga , öppnade locket , lödde svansarna till ett ställe där det gick ,
klippte bort g:a batteriet , funkade bra 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!