Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Synpunkter  (läst 8649 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
Synpunkter
« skrivet: 31 januari 2006, 19:25:04 »
Hej!

Är precis på väg att köpa en CTC Eco Air 105 med CTC EcoEl 1550. Iofs har jag tänkt mig en lösning från IVT också, så min fråga är: Den första lösningen skulle kosta 93.500:-, inkl borttagning av befintlig oljepanna och tank, men jag tror att IVT lösningen skulle bli billigare. Bor i Skåne, 110 kvm, 2 plan med 44kvm källare. Är det ok att lägga lite mer pengar på CTC, eller skall jag välja IVT?

Försäljaren hävdade att det är bättre verkningsgrad i CTC=Billigare i drift, än likvärdigt system från IVT.

Detta kanske har avhandlats tidigare, dÃ¥ ber jag om ursäkt för min lathet, a:gl  att inte söka genom hela forumet.

/HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad chilliguran

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Synpunkter
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2006, 20:55:29 »
Hej!
Om det är bättre eller sämre med CTC eller IVT kan jag inte uttala mig om, men jag har en Eco Air 105 + EcoEl 1550 sedan 2 mÃ¥nader och jag är mycket nöjd med denna installation och dÃ¥ kör jag denna mot ett enrörs system vilket inte är optimalt. 

jag kan iallafall rekomendera CTC

Lycka till /G
Nibe Fighter 1215-7
1 plans villa med hel uppvärmd källare 130 + 90 kvm
110m ner mot jordens medelpunkt

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: Synpunkter
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2006, 22:04:52 »
Ok! Tack för ditt svar!

Hur har ni det med varmvatten?

Huset är från 61 och med 2-glasfönster + att det är lite kackit isolerat. Kanske blir problem med varmvattnet när det är minusgrader ute + att alla ska duscha, typ inför en fest. Vi är 5 i familjen.

Låg ert pris ungefär med mitt?

/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2006, 22:42:56 »
bealade 75000 för 2 år sedan för en 5,9, motsvarr den 105:an?
mitt varmvatten ing aproblem men många på forumet gillar inte CTC lösning. Det går ju faktiskt att skruva upp elpatronen om det inte räcker men så klart, det kostar en slant extra då. jag har mitt eltillskott avslaget fån mars till november.
Gått från 2 kubikmeter olja OCH 10000 kWh till 14700 kWh TOTALT :D
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: Synpunkter
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2006, 23:24:48 »
Ok! Tackar för svaret.

Verkar konstigt det här med varmvattnet hos CTC. Dom skryter ju med, iaf min försäljare, att det är det bästa med CTC. Alltid färskt varmvatten, som inte behöver "kokas" för att bli av med bacillerna=lägre energikostnad. En fördel till var att det är kopparrör i CTC.


/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2006, 08:21:33 »
Din installatör har rätt att risken för legionella är mindre eftersom vattnet värms i en slinga. Koppar ska ju dessutom vara det bästa matrialet för att motverka bakterietillväxt.

Det som är knepigt med EcoElen är precis som svenne skriver att om man sätter högt börvärde på eldelen för att få "obegränsat" med varmvatten, så kostar det också. Jag har satt vår på 45 grader och då blir det tillräckligt med varmvatten för min familj på 5 personer vid dusch och eltillskottet blir litet.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: Synpunkter
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2006, 09:35:37 »
Ok! Tack!

Då lutar det åt att satsa på CTC. Min sista undran är: Hur mycket låter EcoAir 105:an? Bor i parhus, man vill ju inte störa grannen, inte mer än nödvändigt :).

Thumbsup

/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2006, 11:08:05 »
Det där med ljud är svårt eftersom det är så subjektivt.

Jag tycker inte min låter mycket. Den är vänd bort från grannen mot ett grönområde.

Om jag står utanför entrén 4 meter från pumpen så hörs den inte alls. Nu är den i och för sig inte vänd åt det hållet heller. Står jag rakt framför den så hörs den, fast mest som vindljud (och så drar det kallt  ;))

Lika viktigt är nog att den placeras enligt anvisningarna på trädgårdsplattor eller fundament och att rören kopplas in med flexibla slangar. Annars finns det risk att stomljud transporteras in i huset från fläkt och kompressor.

Bästa platsen är nog inte direkt under ett sovrumsfönster eller vid uteplatsen heller.

Oavsett vilket fabrikat du väljer så ska du nog prata med grannen om den hamnar nära hans hus eller är vänd mot hans tomt. Det är enklare att reda ut problemen innan än när pumpen redan är på plats.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad chilliguran

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Synpunkter
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2006, 17:21:03 »
Jag har ungerfär 6m till gatan och det hörs nästan inget där, så ljudnivån är väldigt låg..  Thumbsup (som fredrik o säger lite vindljud och så "drar det lite kallt" )

Däremot så har jag märkt att dräneringen är mkt. viktig jag har min på en sandbädd ca: 1 m djupt och på det trädgårdsplattor, det blir mycket is under pumpen :(


och vad beträffar varmvattnet så har jag inte märkt några tendenser till att det ska bli kallt har iofs 50 grader på pannan men ser här att många kör på 45grader så jag ska prova med att sänka

nu har min pump gått i 2mån och förbrukningen är ca: 3600kwh ink HH, förrut så låg förbrukningen dec-jan mellan 6000-7500 ink HH
 :)
Nibe Fighter 1215-7
1 plans villa med hel uppvärmd källare 130 + 90 kvm
110m ner mot jordens medelpunkt

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Synpunkter
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2006, 20:21:47 »
Angående pris har jag precis tagit in offerter. Ecoair 107 = 91000 + kostnader för att ta ut pannan (3000) samt sanera och fylla tanken (3000). Detta kan jämföras med offert på Thermia Atria 8 som kostade ca 97000 för samma konfiguration (innegivare och effektvakt) + ta bort pannan och tanken. Thermian brukar alltid anses vara dyr på forumet men jag tycker inte skillnaden är så enorm + att den ger mer effekt.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
SV: Synpunkter
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2006, 20:42:52 »
Jag har en CTC 107 och EcoEl vilka fungerar mycket bra. Kan för övrigt köpas på Rinkabyrör till bra pris. Att installera systemet är förhållandevis lätt.

Kondensvattnet har jag en egen lösning för. Jag vill inte leda ner allt kondensvatten i min grund/källare därför har jag gjort en uppsamlingsplåt i rostfriplåt under pumpen som samlar upp vattnet och leder in det i huset och ned i avloppet. För att inte detta skall frysa har jag en värmekabel som hindrar det. Denna kabel styrs av styrsystemet i pannan. Alltså när cirkulationspumpen till värmepumpen är tillkopplad är även värmekabeln det.
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad HasseE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nynäshamn
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2006, 08:47:54 »
Urban!

Har du en bild på din lösning med kondensvattnet??

Mvh Hasse
CTC Eco Air 105 + Eco logic + Nibe City Vx 13

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Synpunkter
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2006, 09:40:48 »
HÃ¥kan: TillÃ¥t mig komma med följande synpunkt.  93.500 för EcoEl med 105 EcoAir tycker jag är ett väl högt pris. IVT:s maskin har en STOR utedel med kolvkompressor. Om du väljer mellan dessa sÃ¥ skulle jag ta CTC. Men, du borde kunna fÃ¥ en bättre och modernare maskin än de tvÃ¥ alternativ du tittat pÃ¥ för liknande pengar, tex Thermia Atria. Jag skulle ta in en offert pÃ¥ t.ex. Termia Atria 6 och jämföra.

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: Synpunkter
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2006, 12:29:09 »
Ok!

Skall kolla upp det du rekommenderar. Har iofs pressat priset till 90.000:- för CTC:n.
 
Thumbsup till alla som orkat svara.

/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2006, 18:42:50 »
Kolla med någon VVS- firma hur villiga de är att installera din pump om du köper in delarna själv från t.ex. Rinkaby Rör AB eller Värmepump.biz. CTC EcoEl + EcoAir 105 kostar hos Rinkaby Rör AB 25 500 kr + 32 100 kr = 57 600 kr !! Mycket pengar att spara på detta vis Thumbsup

Max 15 000 kr tycker jag att du skall betala VVS- firman för jobbet, längre tid än så, dvs. 30 timmar, kan de inte behöva lägga ned.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!