Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm - Högtryck löst  (läst 4049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cybermoose

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Larm - Högtryck löst
« skrivet: 02 september 2006, 20:09:28 »
Min Thermia Villa larmar ofta för högtryck löst. Installatören har bytt båda pressostaterna och nu står han också rådlös. Vad göra? Det är nu på hösten när pumpen vill göra varmvatten till radiatorerna även när det är varmt inomhus som problemet uppstår. Värmestopp har jag sänkt utan framgång. Även provat att köra endast drift varmvatten och då borde den ju inte lösa för högtryck? Nån som har något förslag?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm - Högtryck löst
« Svar #1 skrivet: 02 september 2006, 22:49:04 »
Jag hade samma problem i min pump. byte presostat , men det funkade inte. Men det visade sig vara värmeväxlarn som vattnet gÃ¥r igenom ute i pumpen som hade kallkat igen. sÃ¥ den klarade inte av att överföra tillräckligt med värme i vattnet, sÃ¥ det blev för högt tryck pÃ¥ gasen. Det löste dom med att köra nÃ¥n kalklösning som rensade den.         sÃ¥ nu gÃ¥r den kanon     :)
kolla det
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm - Högtryck löst
« Svar #2 skrivet: 03 september 2006, 07:49:17 »
Ett annat vanligt problem är att växelventilen kärvar, når den inte ändläget så stryper den flödet.

Löser den även vid VV-laddning?
Annars så kolla följande:
Alla radiatortermostater ska vara fullt öppna.
Kolla även att smutsfiltret inte är igensatt.
« Senast ändrad: 03 september 2006, 07:50:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larm - Högtryck löst
« Svar #3 skrivet: 03 september 2006, 08:36:20 »
Strypande radiatortermostater är det vanliga problemet om den löser under vår/höst.

Öppna alla termostater för fullt, blir det för varmt inne, sänk kurvan i reglerdatorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cybermoose

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Larm - Högtryck löst
« Svar #4 skrivet: 03 september 2006, 12:34:17 »
Ett annat vanligt problem är att växelventilen kärvar, når den inte ändläget så stryper den flödet.

Löser den även vid VV-laddning?
Annars så kolla följande:
Alla radiatortermostater ska vara fullt öppna.
Kolla även att smutsfiltret inte är igensatt.


Ja, den har löst även vid endast vv-laddning. Glömde nämna att den vid ett par tre tillfälle har ändrat rumstemperaturen i displayen av sig själv. Jag hade satt tempen på 18 men när jag kom tillbaka stog den på 20...Lutar det åt elfel eller? Sedan är det ju så att även när inget varmvatten för radiatorerna ska tillverkas, så ska ju tydligen cirk. pumpen motioneras en gång per dag. Kan det vara då som problemet uppstår?
« Senast ändrad: 03 september 2006, 17:50:18 av cybermoose »

Utloggad cybermoose

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Larm - Högtryck löst
« Svar #5 skrivet: 09 september 2006, 19:15:54 »
Nu byttes reglerdatorn häromdagen, men det hjälpte inte. Sedan kom installatören äntligen på vad det var för fel...synd bara att det tog sådan tid. Det var cirk. pumpen som inte startade helt smärtfritt varje gång som värmepumpen hade stoppat för värmestopp och sedan skulle i gång igen när utetempen gick ner. Men, men...huvudsaken är att felet gick att hitta till slut!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm - Högtryck löst
« Svar #6 skrivet: 10 september 2006, 07:23:04 »
Nu byttes reglerdatorn häromdagen, men det hjälpte inte. Sedan kom installatören äntligen på vad det var för fel...synd bara att det tog sådan tid. Det var cirk. pumpen som inte startade helt smärtfritt varje gång som värmepumpen hade stoppat för värmestopp och sedan skulle i gång igen när utetempen gick ner. Men, men...huvudsaken är att felet gick att hitta till slut!


Bra att det löste sig.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!