Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC eco air+Eco el nÃ¥r ej innetemperatur  (läst 13268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« skrivet: 14 januari 2016, 10:44:06 »
Hej, någon som ser något fel på dessa inställningar då jag ej når mer än 19,8 inne fast jag vill ha 21?
Spelar ingen roll om jag ställer effekten på 9 kW.
Rum 19,8 (21)
Panna 47
Extra VV Nej
Ute -4
Rum            19,8 (21)
Panna            47 (57)
Framledn.       46(50)
Panna nedre  50 (55)
Hetgas 106

Kompr. Till                                             Elpanna nedre 6kW
                                                             Fördr shunt 180 
Fläkt Hög                                                Säkring 20A
Laddpump Till                                         Extra VV 120
VP in/ut 47/50                                        Extra VV elpanna 60
Ute -4                                                    Husparametrar
Radiatorpump Till                                    Min ute -15
Eleffekt 1,5 kW                                       VV Höjning ja
                                                             Max framledning 55
Strömuutag 9 (20)                                  Min framledning frÃ¥n
Shuntventil                                             Husvärme frÃ¥n 22
Fördr shunt 0                                          Huskurva lutning 50
Total drifttid 35873                                  Justering 0
Elvärme 3579

Kompr total drifttid 13474
Drifttid 24h 23:31
Starter 24h 30
Rumsgivare ja
Elpanna 50
Elpanna max 1,5 kW
Elpanna nedre 43


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2016, 10:54:01 »
Det beror på att pumpen orkar inte hålla värmen utan måste ha hjälp av elpatronen i övre pannan. Men den står på 1,5 kW och det räcker inte, höj den till 3 kW och om inte det räcker så får du öka lite till. När elpatronen värmer så mycket att pumpen får för varmt vatten på VPin, får du se till att spärra pumpen vid den utetempen och köra på båda elpatronerna, om du vill ha riktigt varmt, annaras får man hålla ner effekten på övre patronen och köra under alla börvärden.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2016, 11:11:25 »
Tack men jag har haft den på 9 kW utan att innetempen går upp?
Du ser inga andra konstigheter med dessa inställningar?
« Senast ändrad: 14 januari 2016, 11:14:20 av vaddo »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2016, 11:15:36 »
Och det är inte så att effektvakten begränsar strömuttaget tidvis så att elpannan slår ifrån en del av värmeeffekten?
Eller att det finns termostater på elementen som är för snålt inställda och begränsar?
Har du någon tidigare erfarenhet av vad huset i fråga kräver för framledningstemperatur för att ge lagom innetemp vid olika väderförhållanden?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2016, 11:25:57 »
Måste kolla effektvakten då jag nyligen säkrat upp från 16 A Tack för tipset!
Termostater står fullt öppna och nej jag har eldat ved tidigare så ingen erfarenhet tyvärr.

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2016, 15:08:31 »
20A kanske inte räcker för 6kW+9kW, min effektvakt slår till redan vid 20A och 6kW+6kW. Det var först när jag ändrade till 25A (vilket huvudsäkringen är på) som pannan kunde köra elpatronerna som den ville.

Men det beror ju såklart på vad du har för övriga förbrukrare i gång, vi har golvvärme i badrummet, extra element mm samt lampor och prylar. När min effektvakt hela tiden begränsade eluttaget så sprang jag runt och släckte lampor för att komma unde 20A (fabriksinställnigen var inte ändrad) och det gjorde skillnad. Pannan förutsätter ju att alla faser belastas lika mycket så är det nån fas som ligger högt så hindrar ju det pannan från att jobba med full effekt då den belastar alla tre faser symmetriskt (åtminstonde vid full effekt).

Men med VP drift ska den ju kunna ta all värme från nedre pannan (vilket den också normalt ska göra) och den håller enligt dina värden 50 grader så varför den begränsar sig till 46 verkar skumt. Har du provat att vrida på shunten och se om framledning stiger?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2016, 17:09:09 »
Att den tar värme från övre pannan beror på att shuntfördröjningen räknat ner till noll och öppnat mot övre pannan, eftersom det inte varit varmt nog i undre pannan.

När det blir så kallt ute, att inte pumpen klarar framledningen, vill man att shunten öppnar mot övre pannan och tar vatten därifrån. Sedan returneras vattnet till nedre pannan, där pumpen höjer temperaturen någon grad och sedan värms vattnet ytterligare av elpatronen i övre pannan innan det skickas ut på framledningen.

Ett sätt att lyckas med det här, är att köra med elpatronen i övre pannan bortkopplad eller ställd på endast 1,5 kW, så länge det är plusgrader ute. När det sedan blir under noll ute, väntar man tills pumpen inte klarar framledningens börvärde och shunten öppnat mot övre pannan. Nu tar framledningen vartten från övre pannan och returnerar till undre, där pumpen höjer tempen något och elpatronen i övre pannan lite till. Sedan kan man öka 1,5 kW i taget tills vattnet som kommer tillbaka i undre pannan blir för varmt för VPin och stoppar pumpen, då får man spärra pumpen vid den utetemperaturen.

Det gäller alltså att köra så att man aldrig når börvärdena för framledning eller övre pannan utan hela tiden ligger någa grader under. Det går inte att låta övre pannan ligga 7 grader över framledningens börvärde, om man behöver 55 grader på framledningen. Men kör man så här, kan man ha elpatronen att hålla 55 grader i övre pannan och skicka ut detta på framledningen, och sedan få tillbaka returvattnet runt 40 grader till undre pannan, där pumpen nu kan höja tempen några grader och sedan höjs tempen lite till i öre pannan.
« Senast ändrad: 14 januari 2016, 17:12:45 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2016, 22:00:57 »
Höj huskurvan. Din inställda innetemp försöker höja framledningen men det är för stor skillnad för att det ska funka.
Höj huskurvan 4-5 grader, höj Min utetemp till -8, och som erp säger - höj elpatronen till 4,5 eller 6.
Sen har du alldeles för låg temp satt på nedre pannan. Den temp du ställer in där blir börvärde för nedre när VPn är spärrad pga kylan, så den bör du ha på 50 eller mer, beroende på vilken framledning du behöver.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2016, 08:25:53 »
Tack för alla tips. Ska testa. Till saken kanske hör att det sitter en styrning på väggen Thermologic som har värden som ska ställas in... TP1 ,2 och 3 nån som har erfarenhet av detta också?

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2016, 12:58:07 »
@lunk: Så börvärde VP gäller även med elpatron? Kan jag får fart på min värme (se separat tråd) om jag bara höjer börvärde för nedre till säg 60 grader, istället för nu låta nedre ligga på 45 (tror jag har kvar fabriksinställning, ska kolla när jag kommer hem).

Som det är nu ligger nedre på ca 47-48 grader (då den får värme av övre som ligger på 60), nåt är vajsing på shuntventilen som bara ger ut 53 grader trots att den står på max och övre pannan är 60.

VP är frånkopplad under inställning, -19 ute är inte mycket att köra värmepump på för min del.

Jag provade att vrida på stora temostatratten, men jag vet inte om den temperaturen gäller både övre och nedre panna. Så ingen förändring i temp på nedre, men det kanske tar ett tag innan det rör sig uppåt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2016, 18:40:34 »
Det finns inga börvärden för VP. Det finns börvärden för övre och nedre tanken. Läs erp's utmärkta beskrivning överst här på CTC-sidan så förstår du nog bättre.

Framledningen till radiatorerna styrs av huskurvan.
Börvärdet i övre tanken är lika med framledningen plus sju grader, dock lägst det du ställer in under Inställningar.
Börvärdet i övre tanken är framledningen plus fem grader (egentligen framledningen plus Start/stopp diff i inställningarna), dock lägst VPmin, så länge det är varmare än Min Utetemp. När temperaturen sjunker under Min utetemp är börvärdet i nedre tanken det du förinställt under Inställningar.

Jag är osäker på om shuntventilen verkligen kan ta 100% framledning från övre tanken. Om den gjorde det skulle värmen där ta slut på nolltid. Min gissning är att den även vid max öppen shunt blandar vatten från nedre och övre tanken.
« Senast ändrad: 15 januari 2016, 18:50:30 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2016, 19:42:23 »
Jag tror att den öppnar helt. Som jag kör, har jag nu vid -10 grader ute, 50 gader i undre pannan, 52 grader i övre pannan och 52 grader på framledningen
Framledningens börvärde är 60 grader och rumstemperaturen är 20 grader mot 21 i börvärde.
Pumpen går runt 18 timmar/dygn och pannans elpatron är satt till 3 kW.

Det funkar bra att köra så här, alla temperaturer ligger långt under börvärdena, men rumstempen ligger bara 1 grad under trots att framledningen ligger 7-8 grader för lågt.
Vill jag ha varmare, sätter jag på ett el-element i vardagsrummet och får 22-23 grader under såna här förhållande.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad vaddo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2016, 13:25:07 »
Hej igen, jag gjorde en funktionstest och då visade larmknappen rött på rumsgivaren! Är den trasig så kan det förklara låg innetemp såklart men hur/varför skulle den gå sönder?
Jag kör nu på utetemp och det verkar fungera!
Tankar kring detta?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2016, 14:48:36 »
Rumsgivarens röda diod lyser om det finns ett larm på panelen, inte om det är fel på givaren.
Det verkar inte vara fel på rumsgivaren, lampan tändes antagligen bara pga funktionstestet.
Annars är det ju inte helt ovanligt att givare slutar att funka.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC eco air+Eco el når ej innetemperatur
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2016, 15:10:30 »
Tack för alla tips. Ska testa. Till saken kanske hör att det sitter en styrning på väggen Thermologic som har värden som ska ställas in... TP1 ,2 och 3 nån som har erfarenhet av detta också?

... som styr vad?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!