Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fasiken vad svÃ¥rt..  (läst 6071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falerts

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Fasiken vad svårt..
« skrivet: 21 oktober 2004, 08:48:05 »
Jag bör förnya mitt värmesystem i huset och är rådvill.
Huset är 120 kvm och värms idag av en trippelpanna med ett vattenburet radiatorsystem. Huset är enplans med en källare/garage som har enskild ingång där jag har plusgrader(5-7) på vintern.
Vi förbrukar ca 28000 vara ca 20000-22000 är värme och jag bor i stockholmsområdet
Kalkylerade först med bergsvärme men tyckte att återbetalningstiden blev för lång.

Nästa kalkyl blev luft/vattenpump (Euronom, Exoair + Exotank) och fick en offert om ca 90000 för komplett installation med accktank.

Senaste alternativet är en luft/luft vp som ska täcka hela husbehovet men inte källaren och samtidigt behålla befintlig panna som varmvattenberedare och samtidigt försörja källarvåning med min 5 gradig värme på vintern.
Denna senaste tanke är klart mest investeringmässigt billigast, runt 20000 kr installerat och klart men innehåller en del frågetecken som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Är en gammal Bryl panna från 60 talet lämplig att behålla som varmvattenberedare eller är den skrot? Värmebehovet i källaren, 5 grader måste försörjas av denna brylpanna, finns det några andra förslag om källarvärme.

Som det känns idag står det mellan en liten investering med luft/luft vp och behålla befintlig panna som varmvattenberedare eller slänga panna och investera i en luft/vatten vp som löser alla värme och varmvatten frågetecken men till en mycket större investering.

??

Ã…sikter mottages tacksamt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2004, 19:42:57 »
60-talspannan har troligtvis stora värmeförluster pga dålig isolering, skulle tro att den behöver 4000 kWh/år bara för varmhållning. En del kanske kommer källaren till godo vintertid så allt behöver inte vara förlust. Sen skall varmvattnet värmas. Uppvärmningen av huset kanske inte kräver mer än ca 15000 kWh. Frågan är då hur stor besparingen blir med en luft/luftpump.

Vad har du fått för offerter på bergvärmeanläggningen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2004, 19:58:39 »
Med dagens låneräntor så förstår jag inte hur du kan välja bort bergvärme rakt av?
Vad har du fått för priser & avbetalnings tider?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2004, 20:46:31 »
Precies som CarMan säger HUR kan du välja bort en bergvärme anlägning bara pga aatt återbetalningstiden blir för lång ??

Du skall också titta på hur mycket som anläggingen sparar åt dig per år inkl lånekostnader ! om du betalar båda lånen på säg fem år (och bunden ränta) vad blir då månadskostnaden för de olika alternativen allt som allt.

kanske det skall bli ett till exel ark... (synd att jag inte har tid med det nu)

Sedan kan den längre återbetalningstiden vara lönsamt i slut ändan då bergvärmen har sparat in mer under sin livsläng (inkl lån) än vad det andra alt (också inkl lån) under sin.

mycket att tänka på och av väg, även hur länge du kan tänkas bo på samma ställe.

Vad kan jag säga allt är en chansning med mer eller mindre beräkneliga faktorer.   :) 8)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2004, 21:15:24 »
Senaste alternativet är en luft/luft vp som ska täcka hela husbehovet men inte källaren och samtidigt behålla befintlig panna som varmvattenberedare och samtidigt försörja källarvåning med min 5 gradig värme på vintern.
Denna senaste tanke är klart mest investeringmässigt billigast, runt 20000 kr installerat och klart men innehåller en del frågetecken som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Det finns INGA luft/luft som täcker hela behovet, du kommer behöva tillskottsvärme.

Jag säger bara bergvärme!
Snabbt räknat:
22000 kWh = 22000 kr
Besparing med bergvärme = 14 600 kr (lågt räknat)

Vad är det att tveka om?!?!? Egentligen...

Det skall till riktigt låg förbrukning för att inte bergvärme skall bli lönsamt i dessa tider, jag menar uppgradera pannrummet utan att det kostar dig en krona mer/månad, snarare tvärtom.

Luft/luft & luft/vatten i all ära och är "billiga" att installera men dessa har en utomhusdel som tar stryk dessutom sjunker värmefaktorn med behovet.

Det svider i plÃ¥nboken att installera bergvärme men titta pÃ¥ kalkylerna, de talar sitt tydliga sprÃ¥k!  :)

/Thomas

Utloggad Panasonic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan / Sweden
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2004, 21:35:32 »
Ok ...

Din panna från 60-talet är inget bra alternativ som VVB. Hade själv en från 70-talet .

När min luft-luft VP blev instalerad så hade jag den bara till VVB.

Den drog ungefär 20 liter olja /vecka. Blir i dag en 180 kr

Min nya VVB (el, kostade 2800 kr) drar ungefär 5 kwh/dag. Blir väl ca 35 kr

Tänk pÃ¥ att du kommer behöva nÃ¥got annat att hjälpa VP när det blir kallt ute , det fÃ¥r man räkna med.  

Bra är också att du har mer än en innedel så du får bättre spridning. Ta gärna i lite på efekten så att den värmer även vid låga temperaturer.

Tycker ju att du e på rätt spår när det gäller att få ett billigt system med snabb återbetalning.

Luft-vatten låter inte dumt det heller, 90 000 kr låter lite väl mycket bara? www.citcop.se

// Rasmus





Panasonic E9CKP Luft-Luft 5000 watt
Plus 4  Olje-El-element 3000 watt
Värmer 90 m2

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2004, 21:52:40 »
Ta inte råden från dessa bergvärmefundamentalister, som dominerar inläggen på detta forum och som är totalt blinda för andra lösningar, så allvarligt. Be dina installatörer räkna på olika alternativ. Luft/vatten är definitivt ett sådant.

Som jag i tidigare inlägg hävdat, så är bergvärme ur ekonomisk synpunkt tveksamt vid ett lågt energibehov och om man bor i mellan- eller sydsverige. Du kan inte räkna hem merinvesteringen för borrhålet.

I och för sig kan du resonera som i ett annat inågot förvirrat inlägg, jag tror det var från CarMan, att ett borrhål har obegränsad livslängd och därför inte kostar någonting (om man nu definierar en kostnad som förbrukning av resurser). Ett borrhål är en oändlig investering, som du kan ha glädje av i flera hundra år...
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2004, 23:07:39 »
Jag bör förnya mitt värmesystem i huset och är rådvill.
Huset är 120 kvm och värms idag av en trippelpanna med ett vattenburet radiatorsystem. Huset är enplans med en källare/garage som har enskild ingång där jag har plusgrader(5-7) på vintern.
Vi förbrukar ca 28000 vara ca 20000-22000 är värme och jag bor i stockholmsområdet
Kalkylerade först med bergsvärme men tyckte att återbetalningstiden blev för lång.

Förstår att du är rådvill. Forumet är givande, så läs gärna en hel del speciellt om du fastnar för bergvärme.

Jag kan bidra med lite egna data. Mitt hus är också i Stockholm och på ca 220m2. Dock värmer jag bara ca 130. Resten värms indirekt via FTX. Pga den begränsade uppvärmningen och att jag hade tempsänkning 12 h/dag så hamnade jag på ca 17MWh för uppvärmning med olja.

Nu värmer jag med luft-luft VP och loggar sedan början av oktober. VPns dygnsmedel under Oktober ligger på 9 kWh. (Inget tillskott). Med de temperaturer vi har nu så påverkar dock hushållselen en hel del. Det är stor skillnad om det är 3 hemma och ingen hemma.

Mitt estimat för Oktober ligger på 314 kWh så fn ligger jag under. Jag har en Panasonic E9.

Det finns skillnader mellan luft-luft och vattenburen uppvärmning som kan vara värt känna till. Med luft-luft blir det en temperaturgradient från inneenheten mot väggarna/fönstren. Den kan bli notabel om det är riktigt kallt ute. Den dämpas naturligtvis med bra luftcirkulation. Jag har nog det och barnen tycker att det blivit varmare i huset sedan VPn införskaffades.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2004, 23:33:24 »
Sture

LÃ¥g förbrukning!?  20-22´är kanske lite lÃ¥gt för bergvärme!?

Fundamentalister.... betänk att vi är norrlänningar  ;) här där det kan va kallare än -20 grader flera veckor i sträck!
Då är bergvärme en fantastiskt lönsam satsning!
Min värmepump funkar hur kallt det än blir (24t/dygn) om det så blir -50 grader.
Har för övrigt upplevt -43 grader som VARMAST ett dygn (iofs för länge sen).   :o

Du har säkert rätt vi är färgade av vårt avlånga land.

Dessutom är det så som du antyder bergvärme är direkt olämpligt i nyare villor och lite mindre hus. Om dom ligger i södra delarna av landet!!

Kul om en enda luft luft vp ägare kunde skriva in sig längre ned här på forumet och tala om hur det funkar och hur mycket man sparar!!!!
Eller sparar ni sÃ¥ lite sÃ¥ ni inte vill  ;) :-\

Min bregvärme tjänade jag igen pÃ¥ ca 5 Ã¥r. Den är 5 Ã¥r i dagarna,  from nu tjänar jag ca 20.000 Kwh/Ã¥r.

Det är en fin känsla.

2 lägenheter med hel källare med luft luft vetetusan om jag tjänat 5´kwh/år!?

Tidigare förbrukning låg på ca 30´Kwh/år inkl hushållsstöm.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Panasonic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan / Sweden
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2004, 00:49:12 »
Kul om en enda luft luft vp ägare kunde skriva in sig längre ned här på forumet och tala om hur det funkar och hur mycket man sparar!!!!
Eller sparar ni sÃ¥ lite sÃ¥ ni inte vill  ;) :-\

Ja du bertil , du får allt söka lite i forumet för jag tänker inte skriva ner allt igen men i korta drag så hadde jag en oljeräkning på 1600 kr/mån (före höjningen)

Nu har jag en elräkning på 1200 kr/mån Och då är husålselen inräknad.


Frågan du ska ställa dig själv är varför så många köper en luft-luft VP om dom inte skulle fungera. säljs nog fler Luft-luft VP än berg VP.


// Rasmus
Panasonic E9CKP Luft-Luft 5000 watt
Plus 4  Olje-El-element 3000 watt
Värmer 90 m2

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2004, 07:47:29 »
Klart det säljs mer luft-luft vp än bergvärmevp eftersom många av dem som satsar på luft-luft får skaffa sig flera vp för att klara en vettig värmefördelning.

Jag tror anledningen till att sÃ¥ mÃ¥nga skaffar luft-luft är att det är ett relativt enkelt och billigt ingrepp som man kan använda även vid direktel.  Inte för att det i sig skulle vara mer ekonomiskt pÃ¥ lÃ¥ng sikt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2004, 09:00:53 »
Sture, om man räknar på en livslängd på ett bergvärmehål med 80-100 år så är det en OÄNDLIG livslängd både för dig och mig :)

Säg att du är 20 Ã¥r idag och har skaffat hus och en bergvärmepump,  dÃ¥ lär borrhÃ¥let ha en längre livslängd än DIG. SÃ¥ för dig har den en oändlig livslängd :) du lär inte behöva borr ett nytt on det är rätt gjort.... (eller sÃ¥ kanske du tänkte slÃ¥ nÃ¥hot rekord i livslängt 120Ã¥r plus... samt bo i hus  ;D  

Som jag säger i mitt inlägg OM bergvärme VP'n spara mer än en luft/vattenpump under sina respektive livslängder så är enligt mig bergvärme BÄTTRE.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2004, 11:12:40 »
Jag som bor vid västkusten fÃ¥r längre avskrivningstid än 10 Ã¥r pÃ¥ bergvärmen (dÃ¥lig prutare). Men gär oljepriset upp till 10 kr/litern och elenen till 1.10  blir det kanske 10 Ã¥r ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2004, 18:40:27 »
Har också ett hus på 120m2 som behöver ca 22 000 kWh/år.

Innan jag installerade bergvärme för 2,5 Ã¥r sedan hade jag en gammal oljepanna (-68) med en 15 Ã¥r gammal brännare som började lÃ¥ta illa.  

Fick offert på bergvärme: 108 000. Räknade då med att spara lite över 10 000 kr/år. Återbetalningstiden, 10,5 år, kändes i längsta laget. Men jag var ändå tvungen att köpa ny brännare (6000 kr). En värmepump borde hålla 15 år. Risken att oljepannan skulle gå sönder var så stor under tiden var rätt stor. Bedömde nuvärdet av ny panna till 20 000 kr.

Så jag resonerade så här: 26 000 kr är borta i vilket fall som helst. På en investering av ytterligare 82 000 kr sparar jag 10 000 kr/år. Så jag installerade bergvärme.

Nu kan jag konstatera att även om oljepriset skulle sjunka till 8000 kr/m3 är anläggningen betald om 5 år.

Luft/vatten funderade jag inte pÃ¥ dÃ¥ jag tror att det blir timdebitering pÃ¥ elen om nÃ¥gra Ã¥r. Att en smällkall vintermorgon behöva betala 2 kr/kWh för direktel vill jag inte vara med om. En luft/vattenpump stÃ¥r ju still dÃ¥.  

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Fasiken vad svårt..
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2004, 19:15:11 »
Notera att det är snart karav på att alla elbolag skall ha fjärranläsning senast 2007 eller 2009. då kan det bli annan debitering :(

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!