Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmebärarpump när kompressorn stÃ¥r  (läst 5102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jtk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmebärarpump när kompressorn står
« skrivet: 21 februari 2014, 15:37:31 »
Hej,

Jag har laborerat lite med olika varvtal på värmebärarpumpen, då kompressorn inte går.
Som default är det ställd på 10 %.
Provade att ställa upp den till 50 % och resultatet blev 8 minuters längre stillestånd till nästa start. Det betyder ca. 3 färre starter per dygn vid den här utetemperaturen.
Medelvärdet på framledningen är samma för båda stilleståndsperioderna (för den kortare har jag även räknat med 8 minuters körning.)

Har en 100 liters volymtank som är kopplad botten in och topp ut.

Hur kan stilleståndstiden bli 8 minuter längre, genom att öka pumphastigheten?
Start och stopptemperaturerna är lika för båda driftcyklerna.

Det skiljer ca. 10 W i effektförbrukning mellan de båda hastigheterna, så det är ju försumbart. Men 3 starter per dygn blir ju i alla fall några hundra per år.


/jtk
IVT Premiumline EQ C10
www.e-logger.se/pub?jtkarlsson

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2014, 15:48:44 »
Vad har du för värmepump?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad jtk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2014, 17:17:38 »
IVT Premiumline EQ
IVT Premiumline EQ C10
www.e-logger.se/pub?jtkarlsson

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2014, 21:42:08 »
Jag skulle tro att det har med dynamiken att göra.
Med en lägre fart på vattnet så skiktar sig vattnet lite i radiatorerna och returvattnet som kommer från radiatorerna blir lite kallare än när cirkulationen är högre och skiktningen uteblir.
Jag skulle tro att det blir motsvarande lite kallare i huset med den längre uppehållstiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2014, 06:33:30 »
Har du som IVT föredpråkar bypass och en extern cirkulationspump?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad jtk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2014, 08:06:33 »
Jag skulle tro att det har med dynamiken att göra.
Med en lägre fart på vattnet så skiktar sig vattnet lite i radiatorerna och returvattnet som kommer från radiatorerna blir lite kallare än när cirkulationen är högre och skiktningen uteblir.
Jag skulle tro att det blir motsvarande lite kallare i huset med den längre uppehållstiden.

Ja så kan det ju vara. Skiktning i rad har jag inte tänkt på.
Och det borde som du skriver bli kallare, då VP har kortare gångtid per dygn.
Men samtidigt hade jag ju samma medeltemperatur på FL under de två stilleståndsperioderna.
IVT Premiumline EQ C10
www.e-logger.se/pub?jtkarlsson

Utloggad jtk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2014, 08:10:26 »
Har du som IVT föredpråkar bypass och en extern cirkulationspump?

Nej
IVT Premiumline EQ C10
www.e-logger.se/pub?jtkarlsson

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2014, 08:57:17 »
Får du runt värmen till alla radiatorer med så lågt som 10 % i så fall bör det vara ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jtk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2014, 09:42:18 »
Får du runt värmen till alla radiatorer med så lågt som 10 % i så fall bör det vara ok.

Jo det funkar bra med 10 %.
Men får som sagt längre stopptid med 50 % och är nyfiken på varför.
IVT Premiumline EQ C10
www.e-logger.se/pub?jtkarlsson

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2014, 19:29:19 »
Ja så kan det ju vara. Skiktning i rad har jag inte tänkt på.
Och det borde som du skriver bli kallare, då VP har kortare gångtid per dygn.
Men samtidigt hade jag ju samma medeltemperatur på FL under de två stilleståndsperioderna.

Framledningstemp är lika med returtemp då kompressorn står.
Om returtemp blir lägre då kompressorn står på grund av skiktningen i radiatorerna så stannar ju det varmare vattnet kvar i radiatorerna och kommer huset till nytta.
LÃ¥ter faktiskt som en riktigt bra idé att sänka cirkulationen dÃ¥ kompressorn stÃ¥r.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jtk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2014, 20:13:01 »
Framledningstemp är lika med returtemp då kompressorn står.
Om returtemp blir lägre då kompressorn står på grund av skiktningen i radiatorerna så stannar ju det varmare vattnet kvar i radiatorerna och kommer huset till nytta.
LÃ¥ter faktiskt som en riktigt bra idé att sänka cirkulationen dÃ¥ kompressorn stÃ¥r.  :)

Här kört några dygn nu med den högre hastigheten och märker ingen skillnad i innetemp.
Så det verkar som den lagrade energin i vattnet utnyttjas mer effektivt med högre hastighet.
Vad har ni andra för hastighet?
IVT Premiumline EQ C10
www.e-logger.se/pub?jtkarlsson

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2014, 00:52:19 »
Antingen beror skillnaden i stilleståndstiden för VP på skiktning enl Carl N eller så ger det högre flödet högre medeltemp på returen för att det inte hinner kylas så mycket med högre flöde. Det är ju inte återcirkulerande effekt som pumpen mäter, endast temp utan hänsyn till flöde.

Du skriver att du får längre stopptid. Hur är det med körningarna? Längre och med högre stopptemp över bör? Frågorna syftar till att "verifiera" att du med högre flöde när kompressor står också har mindre energi lagrat i radiatorerna när VP startar pga "utebliven" skiktning o generellt varmare retur men marginellt kallare element.

Dvs färre och längre körningar men högre temp över bör i slutet av körning med högre flöde när VP står kontra fler och kortare körningar med lägre temp över bör vid stopp och mindre flöde när kompressor står.

Om sÃ¥ är fallet sÃ¥ torde det vara komforten som styr. Alternativt personlig ideologi kring vad som är "skadligast": mÃ¥nga starter eller högre framledning.  ;)

Baserat på att du inte redovisat vad pumpen förbrukat i kWh under dina tester men bibehållit samma inomhustemp så kan man ju diskutera vad "effektivast" syftar på. ;) Att vattnet inte kyls av så snabbt med lågt delta mellan VB-temp o rumstemp?

Men vi kan väl sammanfatta med att Carl N sannolikt är eller kommer bli närmast sanningen och att jag enl rutin gissar dÃ¥ligt.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad jtk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2014, 07:27:15 »
Antingen beror skillnaden i stilleståndstiden för VP på skiktning enl Carl N eller så ger det högre flödet högre medeltemp på returen för att det inte hinner kylas så mycket med högre flöde. Det är ju inte återcirkulerande effekt som pumpen mäter, endast temp utan hänsyn till flöde.

Du skriver att du får längre stopptid. Hur är det med körningarna? Längre och med högre stopptemp över bör? Frågorna syftar till att "verifiera" att du med högre flöde när kompressor står också har mindre energi lagrat i radiatorerna när VP startar pga "utebliven" skiktning o generellt varmare retur men marginellt kallare element.

Dvs färre och längre körningar men högre temp över bör i slutet av körning med högre flöde när VP står kontra fler och kortare körningar med lägre temp över bör vid stopp och mindre flöde när kompressor står.

Om sÃ¥ är fallet sÃ¥ torde det vara komforten som styr. Alternativt personlig ideologi kring vad som är "skadligast": mÃ¥nga starter eller högre framledning.  ;)

Baserat på att du inte redovisat vad pumpen förbrukat i kWh under dina tester men bibehållit samma inomhustemp så kan man ju diskutera vad "effektivast" syftar på. ;) Att vattnet inte kyls av så snabbt med lågt delta mellan VB-temp o rumstemp?

Men vi kan väl sammanfatta med att Carl N sannolikt är eller kommer bli närmast sanningen och att jag enl rutin gissar dÃ¥ligt.  tummenupp

Jag ska göra ett test till och då titta på hela driftcyklerna.
Ã…terkommer med resultatet.

/jtk
IVT Premiumline EQ C10
www.e-logger.se/pub?jtkarlsson

Utloggad jtk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2014, 21:48:47 »
Det gick inte så bra att repetera resultatet.
Den här gången fick jag samma tider.
Förmodligen för många variabler som inverkar, utetemp, innegivare osv.
Man kanske inte ska hålla på så här och försöka tokoptimera
Det kanske slutar i galenskap.
IVT Premiumline EQ C10
www.e-logger.se/pub?jtkarlsson

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Värmebärarpump när kompressorn står
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2014, 00:36:29 »
Hahaha, ja, det är väl dit det mesta pekar när man rannsakar sig själv.  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!