Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rost vid cirkulationspump (kondens?)  (läst 9172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« skrivet: 11 december 2007, 18:42:57 »
Har upptäckt en massa rost på ett rör bredvid cirkulationspump bredvid kompressorn. Cirkulationspumpen sitter på köldbärarkretsen, och det är rejält blött på röret. Frågan är om kretsen läcker eller om det är kondens?

Min värmepump är monterad maj 2005, så pumpen är alltså bara 2.5 år. Även om det bara är kondens, så borde det väl inte bli rost? Då rostar vär röret sönder lagom tills att garantin går ut ???
Thermia Diplomat TWS 8, 150 m aktivt borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #1 skrivet: 11 december 2007, 18:58:41 »
Luktar det sprit är det en läcka men troligast är det kondens, rören ska vara isolerade med armaflex, speciellt viktigt om det är järnrör. Jag trodde att alla brine-rör inuti värmepumpen var ordentligt isolerade från fabrik?

Ta hem din installatör så får han kolla på det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #2 skrivet: 11 december 2007, 21:39:45 »
Jag kan inte känna att det luktar sprit, så det är väl kondens. Röret är väl isolerade före och efter cirkulationspumpen, men inte den biten (cirka 15 cm) där cirkulationspumpen är monterad.

Jga ska försöka få hit montören. Har pratat kort med honom, och han gissade på kondens. Han nämnde något om att man har koppar-rör numera...
Thermia Diplomat TWS 8, 150 m aktivt borrhål.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #3 skrivet: 11 december 2007, 22:02:05 »
Oavsett koppar eller järn så ska du isolera röret. Kondens leder i slutänden till rostangrepp nån annan stanns.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad mulle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #4 skrivet: 13 december 2007, 08:49:29 »
Har en Atria 8 sen 2 år tillbaka. Har nu sett att problemet med kondensvatten också finns på denna pump. Plåten under var full med kondensvatten och det droppade vatten från röret före cirkulationspumpen som ej var helt isolerat. Problemet med kondens blir ju ännu större på Atrian eftersom temp.i ködbärarkretsen under vintern blir mycket lägre än på en bergvärmepump. Borde inte Thermia titta lite närmare på det här?

 Kjell

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #5 skrivet: 13 december 2007, 14:42:33 »
Samma pÃ¥ min och den är 1½ Ã¥r gammal  fiR:

Finns det tips från Thermia vad man kan/ska göra för att fixa? Isolera kan jag göra själv men tips och idé om var och hur vore bra.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #6 skrivet: 13 december 2007, 14:45:59 »
Både rör och pumphus bör isoleras på brine-sidan.
På min frikyla använde jag vanlig isoleringstejp (finns på clasohlson) men riktig armaflex är kanske att föredra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #7 skrivet: 13 december 2007, 14:49:42 »
OK, har lite liggande så jag får se om jag kan pula dit det.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #8 skrivet: 17 december 2007, 08:43:31 »
Luktar det sprit är det en läcka men troligast är det kondens, rören ska vara isolerade med armaflex, speciellt viktigt om det är järnrör. Jag trodde att alla brine-rör inuti värmepumpen var ordentligt isolerade från fabrik?

Ta hem din installatör så får han kolla på det.

Luktar det sprit så skall du omedelbart ta kontakt med din installatör.
Det är nämligen så att i Atrian skall det vara etylenglykol.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #9 skrivet: 17 december 2007, 10:36:20 »
Luktar det sprit är det en läcka men troligast är det kondens, rören ska vara isolerade med armaflex, speciellt viktigt om det är järnrör. Jag trodde att alla brine-rör inuti värmepumpen var ordentligt isolerade från fabrik?

Ta hem din installatör så får han kolla på det.

Luktar det sprit så skall du omedelbart ta kontakt med din installatör.
Det är nämligen så att i Atrian skall det vara etylenglykol.

Ja just det, den ska ju klara lite fler minus än en mark/berg kollektor...  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #10 skrivet: 18 december 2007, 19:34:54 »
Det finns frigolit"hus" till cirkpumparna.
Men även på min är pumpen oisolerad och även en bit av rören.
Amaflextape är mycket smidig... jag har isolerat lite på varma sidan också inne i maskinen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #11 skrivet: 18 december 2007, 21:33:51 »
Jag har skickat bilder till Thermia angÃ¥ende rosten, och fick svar idag. De säger att detta är normalt samt att rostskyddet pÃ¥ dessa rör inte alltid är tillräckligt bra. Jag som trodde att Thermia stod för en viss kvalitet, samt att man var rädd om sitt varumärke. Vidare säger de att rosten inte kommer att pÃ¥verka pumpens livslängd, men de erkänner att det ser trÃ¥kigt ut.  :(

Ingen tvekan att det är kondens i mitt fall; jag kan inte känna någon spritlukt.
Thermia Diplomat TWS 8, 150 m aktivt borrhål.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #12 skrivet: 18 december 2007, 23:15:55 »
Har kollat min mer noggrannt. Visst är det pumphuset som fÃ¥r kondens pÃ¥ sig, eller is som smälter när den inte gÃ¥r. Dock har jag inte (ännu?) samma mängd rost som pÃ¥ bilderna. Den rost som är finns pÃ¥ skvalpplÃ¥ten under. Verkar vara bultarna som hÃ¥ller plÃ¥ten som rostat. Undrar hur mÃ¥nga kronor en handfull rostfria bultar skulle kostay? Lite svÃ¥rt att fÃ¥ dit det nu  fiR:

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #13 skrivet: 19 december 2007, 22:50:18 »
Fråga Thermia eller pumptillverkaren om det inte finns frigolit"hus" till pumpen.
Men dom har säkert rätt det är mycket metall så det spelar ingen roll för funktionen..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Rost vid cirkulationspump (kondens?)
« Svar #14 skrivet: 19 december 2007, 23:42:47 »
Det där tycker jag ser ganska bedrövligt ut.  Det finns ju som sagt frigolithus till pumparna eller Ã¥tminstone finns det pumpar som de kan välja som har frigolithus.  Tror nog att tillverkarna av cirkpumpar har som krav att man har frigolithus för att de skall vara godkända för kondenserande kyldrift.

Dessutom är det SÃ… TRÃ…KIGT om cirkulationspumpen gÃ¥r sönder (av nÃ¥gon annan anledning) och behöver bytas.  Efter nÃ¥gra Ã¥r i drift pÃ¥ det där sättet sÃ¥ är pumpen totalt fastrostad i kopplingen och väldigt svÃ¥r att fÃ¥ loss.  Har själv en pump som har suttit i en IVT-pump som har rostat fast i kopplingarna, sÃ¥ man fick sÃ¥ga av kopparrören för att fÃ¥ loss den.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!