Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjarhjälp!  (läst 1290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad September

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Nybörjarhjälp!
« skrivet: 19 augusti 2006, 12:44:36 »
Hej!

Jag har ett antal nybörjarfrågor som jag gärna skulle vilja ha svar på av någon mer kunnig.

Nyinstallerad värmepump (se signatur). 2-rörssystem till gamla stora radiatorer.

1. Vilket tryck bör jag ha i expansionskärlet? (9 meter högt hus)
2. Vilken hastighet bör cirkulationspumpen stå på (3lägen). I nuläget på läge 3 men det brusar rejält i de gamla radiatorerna. Kan man sänka hastigheten?
3. Vilken tidsinställning bör jag ha mellan kompressorstarterna? I nuläget på var 20 min?
4. Behöver man en innegivare? Vilka fördelar gentemot att bara använda utegivare?
5. Om jag vill använda värmepumpen till att kyla ner huset. Kan jag byta ut en radiator mot en fläktkonvektor eller vad krävs?
6. När kompressorn går brummar det ganska mycket i rummet ovanför. Vad kan man göra åt detta?
7. Slutligen vad bör jag ha koll på för att få ut så mycket som möjligt av pumpen utan att förbruka så mycket el?

Mycket tacksam för svar!


Pump: Nibe 1130-8kW, VPA 200/70 (387 m slang), Hus i södra Sverige: 100 kvm fördelat på 2 plan (byggår 1937, 2 glas-fönster, tilläggsisolerat 50 mm, dåilgt isolerad vind ännu) + 72 kvm oisolerad källare.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjarhjälp!
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2006, 15:07:49 »
1. Det beror på var du har ditt expansionskärl, för varje meter du har vatten på högre höjd än själva expansionskärlets placering bör du ha 0.1 bar tryck i ditt kärl, detta när systemet är kallt. Lägg dessutom till en ca 0.2-0.3 bar som marginal.
I ditt fall gissar jag att du har kärlet i källaren, i så fall, lägg dig på ett tryck runt 1 bar vid rumstempererat vatten i systemet.

2. Cirkpumpen skall gå med det varvtal som ger dig en difftemp mellan vbf och vbr på ca 7-8 grader, då är värmepumpen som effektivast. Avläsningen av dessa temperaturer skall ske när värmepumpen är igång och producerar värme för radiatorerna, tempen skall vara rätt hö på framledningen, normalt minst 40 ºC. Alltså typ 43 grader på vbf och 35-36 grader på vbr. Alla termostater skall vara helt öppna, och du ställer in rumstempen genom att justera på "ratten" eller kurvan om det inte är så varmt eller kallt som du önskar. Dessa inställningar görs alltså lämpligen när det är minusgrader ute. Sänk hastigheten på cirkpumpen till läge 2 nu, och utgå från det i dina fortsatta optimeringsförsök.

3. 20 minuter funkar bra.

4. Man behöver inte en innegivare, men om du har många fönster mot söder så ger det dig lite bättre komfort, speciellt på våren. På sikt tjänar nog rumsgivarna in sig då den ser till att värmepumpen inte går i onödan när sol, människor eller storkok gör att det blir nog varmt i huset ändå. Jag rekomenderar rumsgivare i alla lägen.

5. Se bild nedan.

6. Prova att lossa eller skruva fast rörsvepen bättre, kanske kan det göra stor skillnad att helt enkelt ta bort ett eller ett par fästpunkter som genererar oljudet i husets stomme, eller flytta dem till reglar istället för i skivor som lättare skapar ljudvågor i huset.

7. Du skall ha koll pÃ¥ värmepumpsforums undertavla jord/bergvärmepumpar. Läs igen alla inlägg om optimering av Nibes värmepumpar sÃ¥ blir du nog fullärd.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad September

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjarhjälp!
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2006, 23:50:10 »
Stort tack för hjälpen. Den behövdes. ::)
Pump: Nibe 1130-8kW, VPA 200/70 (387 m slang), Hus i södra Sverige: 100 kvm fördelat på 2 plan (byggår 1937, 2 glas-fönster, tilläggsisolerat 50 mm, dåilgt isolerad vind ännu) + 72 kvm oisolerad källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!