Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump pÃ¥ bÃ¥t  (läst 15601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad large

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag gör fel och blir oftast klokare...
Värmepump på båt
« skrivet: 02 mars 2006, 23:11:57 »
Hej,
Jag har monterat en M&E Hotline 6(kW) värmepump på min båt som ligger i Mälaren. Tanken var att pumpa sjövatten genom en växlare och på så vis "värma" brine-sidan. Nu visade det sig att vattnet strömmar mer än jag trodde där båten ligger så vattnet ligger endast på +0,2grader så här års. Trots en flödesvakt på utloppet har jag lyckats frysa tre värmeväxlare till oigenkännlighet - och då har jag ändå 120l/min genom växlaren från sjövattnet. Tills filtret sätter igen - och så fryser det. Inget hjälper, det verkar frysa hur jag än görl.javascript:void(0); Jag har en stor (80l) rörvärmeväxlare liggande på kajen, men min experimentlusta börjar avta... vattnet verkar helt enkelt för kallt för att med en rimlig pump inte frysa

Jag funderar nu på att lägga en slinga kring båten och köra brinelösningen i den. Om detta har jag några frågor: 6kW värmepump, hur många meter konvektorslang behövs - jag tänkte en 40mm PEM Slang?
Nämnda PEM-slang, tål den glykol? Jag läser att många på forumet rekommenderar etanol, är det bättre? Tål PEM slangen det?
Med isbildningen kring slangen och flytkraften som bildas, hur mycket vikt krävs att förankra slangen med. 5kg/m har jag hört men tycker det låter mycket. Någon som vet, eller har något beprövat som fungerar?
Alla tips och råd mottages tacksamt!
/Lars
M&E Hotline 6 med 120m slinga i sjökollektor/solfångare/vedakamin - allt kopplat till en liten acktank och instuvat på min båt.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Värmepump på båt
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2006, 23:34:44 »
PEM slang med etanol har väl istortsett alla med Berg eller jordvärmepump sÃ¥ det är säkert inget problem 6kw med runt noll som lägst borde väl kräva 250m slang MEN värmen i vattnet förs väl över till slangen betydligt effektivare än en slang i marken sÃ¥ du kanske ska ta en 100 metersslinga och testa med ... det är säkert fullt tillräckligt för att fÃ¥ massor av erfarenhet.  Om vattnet är i rörelse sÃ¥ är det väl inte säkert att det fryser runt slangen ... men det är nog ingen som provat ... det finns en annan länk pÃ¥ samma tema ... nÃ¥nstans
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Värmepump på båt
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2006, 06:53:53 »
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Värmepump på båt
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2006, 07:41:30 »
PÃ¥ äldre bÃ¥tar kylde man ofta motorns kylvatten med ett yttre kopparrör. FrÃ¥n för till akter., under bÃ¥ten. Används även vid gÃ¥ng för snipor och liknande. Röret är värmeväxlaren. Använd samma princip. Kopparrör, ev kamflänsrör men det är nog överkurs, med brine i frÃ¥n för till akter. FÃ¥r du för kall brine använder du  ett rör till. Koppar + brine sjunker sÃ¥ du fÃ¥r hänga fast rören i för och akter. Görenkelt.

Utloggad large

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag gör fel och blir oftast klokare...
SV: Värmepump på båt
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2006, 08:50:58 »
Hej och tack för svar,
Hm - "Kölkylning" - jag har funderat på det. Det används även idag på fartyg som går i sandiga och grunda vatten, ex vis Holländska Tjalkar. Men kopparrör är dyrt, eller? Jag monterade 35mm rör från vedkamin i salongen till Acktanken i maskinrummet och det gick på en rejäl slant. Å andra sidan lär det väl bli betydligt bättre växling än i en PEM-slang? Vilken dimension på rör tror ni man skall använda? Går det att räkna på ytan?
/Lars
M&E Hotline 6 med 120m slinga i sjökollektor/solfångare/vedakamin - allt kopplat till en liten acktank och instuvat på min båt.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Värmepump på båt
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2006, 10:38:29 »
Hur lång är båten?
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad large

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag gör fel och blir oftast klokare...
SV: Värmepump på båt
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2006, 15:14:53 »
Båten är 21x5m med 2m djupgående.

ApropÃ¥ kopparrör tidigare i denna trÃ¥d fungerar inte det pga den galvaniska strömningen. Det skulle bli ett batteri...  Ny tanke är att gör en gles "trÃ¥drulle" av PEM slang och köra en strömbildare (icemaster, typ) som strömmar vatten genom paketet. FrÃ¥gan är hur det blir med isbildning?
/Lars
M&E Hotline 6 med 120m slinga i sjökollektor/solfångare/vedakamin - allt kopplat till en liten acktank och instuvat på min båt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump på båt
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2006, 17:06:04 »
Båten är 21x5m med 2m djupgående.

Apropå kopparrör tidigare i denna tråd fungerar inte det pga den galvaniska strömningen. Det skulle bli ett batteri...  Ny tanke är att gör en gles "trådrulle" av PEM slang och köra en strömbildare (icemaster, typ) som strömmar vatten genom paketet. Frågan är hur det blir med isbildning?
/Lars

Du får säkert isbildning på din PEM-slang men det är ingen katastrof, brine får ut mycket energi vid fasomvandlingen och är slangen någorlunda lång så räcker den hela vintern. Problemet med isbildning är att slangen får extra flytkraft så du borde förankra den i botten med tyngder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Värmepump på båt
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2006, 17:56:41 »
Så här kyler jag motorn på min båt. Seffle 15 hk från -51
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Värmepump på båt
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2006, 18:24:14 »


Apropå kopparrör tidigare i denna tråd fungerar inte det pga den galvaniska strömningen. Det skulle bli ett batteri...

Och hur tror du metallbåtar klarar av att gå i salta hav. ::)
Kylning till inom och utombordare i salta hav?
Det är inget stort olösligt problem.
Det är enkelt att undvika korrosion på fel ställe. En offeranod i värsta fall löser det mesta.

Koppar har sååå mycket bättre värmeledning än PEM slang så du behöver mycket kortare rör än slang. Isbildningen på utsidan löser du med strömbildare i vattnet, och längre rör.
Vatten finns det obegränsat så du tjänar inget på att låta det frysa., till skillnad från mark eller jordvärme. Bättre att få vattnet att cirkulera. Då ökar du också värmeöverföringen från vattnet till kopparröret.

Bilen på Sunes båt är intressant. Räkna med att kanske 2/3 av 15 hk går ut i kylningen. Det är i storleksordning 7-8 kw i det lilla röret. Ok det är större tempdiff, men i alla fall.

Och det går relativt enkelt att räkna på värmeöverföring i rör. I ditt fall är det nog flödet som är dimensionerande om du skall ha längs båten. Vad har du för min brineflöde på din VP?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Värmepump på båt
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2006, 22:53:47 »
vatten som rörsig fryser väll inte vid 0 ºC ?

kan du inte öka värme växlings ytan?

3 stora värmeväxlare som paralelkopplas på KB sidan.


värmepumpens kb kopplas till 3 stora värmeväxlare & fyls med brine så det inte kan frysa.
värme växlarna paralellkopplas.

varje värme växlare för ses med en eget in & ut blås från båtens skrov & det är en egen cirkulations pump till varje växlare.
på sjö vatten sidan har alltså värmeväxlarna ingen samman koppling alls.


Vad tror ni om denna lösning?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Värmepump på båt
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2006, 08:05:23 »
Så här kyler jag motorn på min båt. Seffle 15 hk från -51
Hepp! Jag skulle behöva bygga slutet kylsystem till min Seffle (15 hk från -47 i 8,5 m skötbåt).

Du har mail!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump på båt
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2006, 10:20:42 »
vatten som rörsig fryser väll inte vid 0 ºC ?

Jo! enda sättet att underkyla vatten är att hålla det helt stilla.

Ligger vattnetempen på +0.2 grader har man bara 0.2 graders skillnad på vattemtempen att hämta energi ur innan det fryser på.

Ska man då hämta ur t ex 4 kW värme ut detta vatten utan isbildning behövs ett vattenflöde på ca 4/(4,18x0,2)= 4,8 kg/s
En värmeväxlare för sjövatten måste då minst ha detta vattenflöde.

Om det är lite strömt där båten ligger skulle jag rekommendera en brineslinga tvärs emot strömningsriktningen. Ligger brineslingan (Cu eller PEM) längs med strömningsriktningen ökar risken för påfrysning då vattnet troligen strömmar laminärt.



« Senast ändrad: 05 mars 2006, 10:23:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Värmepump på båt
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2006, 16:01:01 »
Man kan inte bara flytta intaget av vattnet?

15m slang sÃ¥ man kommer en bit frÃ¥n bÃ¥ten & sen ett sänke  en bol sÃ¥ man kan hämta vattnet 1m ovanför botten pÃ¥ sjön
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Värmepump på båt
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2006, 00:09:06 »
large:
Är det nåt djupt där båten ligger ... dvs HUR djupt ? man kanske ska bygga vertikalt istället för horisontellt ... med PEMslang alltså, upp och ner ett antal gånger
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!