Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenstopp & H-värde  (läst 3417 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje2001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Varmvattenstopp & H-värde
« skrivet: 29 december 2010, 13:02:15 »
Jag har läst någonstans att H-värdet på värmekurvan ska vara under varmvattenstoppet.
Är det någon som kan förklara varför...?
Efter besök av "energioptimeraren" är mitt varmvattenstopp 54C och H-värdet 61,5C, det verkar ju galet i så fall...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenstopp & H-värde
« Svar #1 skrivet: 29 december 2010, 19:01:46 »
Det har jag aldrig hört.
H-värdet har inget med VV att göra.
Men man ska inte ha högre H-värde än som behövs, detta ska du ställa in så det blir lagom varmt inne utan termostaterna aktiva.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattenstopp & H-värde
« Svar #2 skrivet: 30 december 2010, 09:31:12 »
Jag har läst någonstans att H-värdet på värmekurvan ska vara under varmvattenstoppet.
Är det någon som kan förklara varför...?
Efter besök av "energioptimeraren" är mitt varmvattenstopp 54C och H-värdet 61,5C, det verkar ju galet i så fall...


Det kan bero på att vatten från VV-beredarens mantel används som tillskott enligt denna förklaring:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38561.msg360267#msg360267

Men, egentligen är det tvärtom - VV-stopptempen skall vara högre än värmekurvans H-värde. Värmekurvan skall ju anpassas så att man får lagom varmt inne, sen får andra saker anpassas efter de förutsättningarna. Det är dock inte den vanliga stopptempen som skall vara högre, utan det finns en separat stopptemp vid tillskottsbehov.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenstopp & H-värde
« Svar #3 skrivet: 30 december 2010, 09:54:37 »
Fast H-värdet har inget att göra med då tillskott behövs.
Framledningstemp kan vara mycket lägre än värdet vid H då tillskott börjar shuntas ut.

Men är det så att VP:n orkar själv till en temperatur över VV-temp och tillskottet shuntas ut först då framledningen är över VV-temp så blir det förstås lite problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattenstopp & H-värde
« Svar #4 skrivet: 30 december 2010, 12:49:39 »
Fast H-värdet har inget att göra med då tillskott behövs.
Framledningstemp kan vara mycket lägre än värdet vid H då tillskott börjar shuntas ut.
Oavsett när tillskott går in så bör VV-stopptempen vid tillskott vara högre än värmekuevan. Annars får man problem när det blir riktgt kallt...

Citera
Men är det så att VP:n orkar själv till en temperatur över VV-temp och tillskottet shuntas ut först då framledningen är över VV-temp så blir det förstås lite problem.

Ja, tyvärr görs det ingen koll om pannan är varmare än önskad framledning, utan shunten öppnar mer och mer och släpper ut kallare och kallare vatten till radiatorerna. Det behöver inte bero på felaktig stopptemp, utan det kan lika gärna inträffa om man förbrukar mycket varmvatten när det är kallt ute
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jojje2001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenstopp & H-värde
« Svar #5 skrivet: 30 december 2010, 15:13:51 »
Ska jag då sänka H-värdet eller höja VV-stoppet?
Jag har en knäckt kurva efter mitt värmebehov, den vill jag behålla oavsett om jag sänker H-värdet.
Vi är fyra i familjen och förbrukar en del varmvatten. Dock har det aldrig tagit slut.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenstopp & H-värde
« Svar #6 skrivet: 30 december 2010, 15:37:15 »
Ska jag då sänka H-värdet eller höja VV-stoppet?
Jag har en knäckt kurva efter mitt värmebehov, den vill jag behålla oavsett om jag sänker H-värdet.
Vi är fyra i familjen och förbrukar en del varmvatten. Dock har det aldrig tagit slut.

Om allting är bra och du har det varmt och gott sÃ¥ behöver du inte ändra nÃ¥got  *vinkar*

Utloggad jojje2001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenstopp & H-värde
« Svar #7 skrivet: 30 december 2010, 15:51:32 »
I installatörshandledningen står följande:

Vid för låg utetemperatur är kompressorn i värmepumpen avstängd och all
uppvärmning av värmevatten och varmvatten sker med hjälp av elpatronen
i 290 A/W. Framledningstemperaturen kommer nu att vara baserad på
varmvattentemperaturen (givare T3).
Om H-värdet ställts in så att det är högre än 55ºC måste maxtemperaturen
för T3 kontrolleras och ändras.

För att tillåta högre framledningstemperatur gå till Avancerad meny på
I/S-nivån. Välj Tillskott inställningar.

Välj sedan Eltillskott inställningar och T3 Stopptemperatur. Fabriksvärdet
är 62ºC. Du kan ändra detta till max 70ºC.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattenstopp & H-värde
« Svar #8 skrivet: 30 december 2010, 15:56:28 »
Ska jag då sänka H-värdet eller höja VV-stoppet?
Jag har en knäckt kurva efter mitt värmebehov, den vill jag behålla oavsett om jag sänker H-värdet.
Vi är fyra i familjen och förbrukar en del varmvatten. Dock har det aldrig tagit slut.

Är du nöjd med värmekurvan så skall du så klart inte ändra H-värdet.
Sen får du inte blanda ihop det 'vanliga' VV-stoppet och stopptempen vid tillskott - Det är två olika inställningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenstopp & H-värde
« Svar #9 skrivet: 31 december 2010, 10:04:07 »
Fast H-värdet har inget att göra med då tillskott behövs.
Framledningstemp kan vara mycket lägre än värdet vid H då tillskott börjar shuntas ut.
Oavsett när tillskott går in så bör VV-stopptempen vid tillskott vara högre än värmekuevan. Annars får man problem när det blir riktgt kallt...

H är vid -35 ºC ute, så kallt blir det inte ens där jag bor.
Jag påstår att värdet för VV-stopp vid tillskott måste överstiga max framledning då det är som kallast för aktuell ort och det kan vara betydligt varmare än -35 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!