Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvirrad kvinna behöver rÃ¥d  (läst 4524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vertson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förvirrad kvinna behöver råd
« skrivet: 07 juni 2013, 10:12:12 »

Hej,
Fantastiskt forum det här! Har lärt mig massor. Och skulle behöva lite råd.
För sex år sedan flyttade jag till huset (1-plan ,ca 150 kvm, byggt som ett kors=massa kalla ytterväggar)som mor och far byggde 1983 som deras pensionärsvilla ca 100 m från sjön. Fd bönder och det var självklart med ved.
Jag har fixat veden 6 år men inser att det inte är helt lätt att kombinera med krävande arbete, en 7-åring som jag har här heltid och en lite sviktande hälsa. Målet är nu att till vintern ha ett system som sköter sig mer självt. Jag har 2 ackumulatortankar, och alltså vedpanna idag. En vedspis som värmer i kök och allrum. Jag har fått alla råd.. bergvärme, med och utan sol, sjövärme, luft-vatten m sol, pellets etc. Jag har beslutsångest. Är inte rädd för en hög investeringskostnad om den är klok. Ska ringa kommunens rådgivare, men har mer förtroende för alla goda råd man kan få här av alas erfarenheter. Så snälla ni. Har ni ett råd eller 2?
Vänligen sara i östergötland
« Senast ändrad: 07 juni 2013, 10:15:01 av vertson »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2013, 11:02:39 »
Svårt att ge råd när vi inte vet förbrukningen (kubikmeter ved).

Dessa råd är generella
Eftersom det är svårt med veden idag så kan vi räkna bort pelletsen då det nästan är lika mycket jobb med den (ladda förrråd,aska ur,sotare mm.)
Lantbrukare har vanligtvis stor trädgård (1000-1500 kvadratmeter) så förstahandsvalet blir jordvärme.
Som nummer två blir det sjövärm om kommunen godkänner
Nummer tre är luft/vatten ,fördelen är att man enkelt kan docka de flesta LVVP mot acktsnk och vedpanna.

Solfångare lönar sig oftast inte så lägg inga pengar på det om du skaffar värmepump.
Hade du fortsatt med ved skulle solfångare varit ett bra alternativ att kombinera med.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2013, 11:33:09 »
HÃ¥ller med Lmf om solfÃ¥ngarna. Har man installerat värmepump lönar det sig inte med solfÃ¥ngare. Stryk solfÃ¥ngarna sÃ¥  blir det en variant mindre att tänka pÃ¥. 

Finns det tomtmark så det räcker för en markvärmeslinga är markvärmepump det alternativ som är mest fritt från bekymmer. Slinga i sjön är likvärdigt men frågan är vem som äger marken ner till sjön. Luft/vatten kan ge problem med kondensvatten som fryser vintertid och att förångaren frostar igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vertson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2013, 11:48:38 »
Vattnet äger bror så det skulle vara lugnt..

Tomten är mer än 2000 kvm.

Vedförbrukningen varierar ganska mkt beroende på Kvalitet på veden. Dessutom är pannan gammal och dålig.

Tack för era tankar. Trodde ni skulle 'skrika' bergvärme. Är det investeringskostnaden som inte är motiverad?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2013, 13:00:48 »
Vattnet äger bror så det skulle vara lugnt..

Även om det är privat vatten så måste man nog få tillstånd av kommunen.

Tack för era tankar. Trodde ni skulle 'skrika' bergvärme. Är det investeringskostnaden som inte är motiverad?

Ytjord är billigare, speciellt om man kan ordna grävning billigt. Östergöland låter för mig grävbart och relativt stenfritt. Här hos oss i Småland är det "berg i dagen" och sten överallt...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2013, 18:34:03 »
Bergvärme är vanligen förstahandsalternativet i tätorter där tomterna inte brukar räcka till ytmässigt. PÃ¥ landsbygden brukar det finnas plats för markslingor som dÃ¥ gör att installationen blir kanske 20000 kr billigare än bergvärme. Finns grannar/bekanta som har traktorgrävare kan det bli ännu billigare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2013, 18:57:22 »
Oj! En kvinna på forumet, så trevligt, hoppas du stannar.
Kan bara instämma, jordvämen är nog den som blir bästa alternativet för dig.
Se bara till att få ned slangen frostfritt. Sjöslinga är inte heller fel, då slipper man gräva, men slingan ligger inte lika säkert mot påverkan i sjön som i backen.
Samtidigt undrar man om Rickard tagit semester. Han har väl jordvärme och borde ju kunna intyga dess förträfflighet. dontknow
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad vertson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2013, 21:34:07 »
Oj! En kvinna på forumet, så trevligt, hoppas du stannar.


Hihi.. jag sa just till syster idag att det här med värmesystem nog är bland det "manligaste" att hålla på med. Verkar inte vara så många kvinnor som funderar över det.. Hade jag ett val skulle jag gärna lämna bort frågan och stanna vid spisen ;) men nu är det bara att lära sig ett och annat nytt, fortsätta med veden, flytta till stan, eller köpa försäljarnas argument (det har varit nära att jag blev övertalad att ta bergvärme + sol..).

Verkligen bra sida!

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2013, 00:52:16 »
Ingår återställandet av trädgården i de ca 20000 man enligt Roland kan spara? Mina föräldrar drog in el för en massa år sedan på landet men man kan fortfarande se spår i trädgården efter där kabeln grävdes ned antar att samma risk finns med jordvärmeslangen.

Med bergvärme får man ju bara ett litet hål att snygga upp efter.

När det gäller solvärme så funderar jag själv på om jag ska ha det eller inte till min planerade men ej ännu installerade anläggning. Man kanske inte tjänar in den på en rimlig tid om man bara räknar kronor per kWh men vad händer om man räknar in utökad livslängd på anläggningen? Jag antar att en bergvärmepump främst slits av aktiva drifttimmar och inte av kalendertid? I så fall kan det kanske finnas en lönsamhet i det. Antar att man i princip jan ha värmepumpem avstängd under sommarmånaderna. Varmvattentillverkning borde väl också slita hårdare på pumpen eftersom den då ska tillverka varmare vatten än till uppvärmning av huset.

Sen ska man väl inte heller bortse från miljönyttan med solfångare...

Du har inte funderat på att tilläggsisolera

Sen verkar det ju dumt att flytta till stan om det bara är värmen som saknas? Känns som du borde kunna hitta den på landet också ;-).

Mvh

Per
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad vertson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2013, 08:00:03 »
[quote author=Bingoberra link=topic=52166.msg535093#msg535093
Med bergvärme får man ju bara ett litet hål att snygga upp efter.
Jag kan tänka mig att många värdesätter just det en hel del.

När det gäller solvärme så funderar jag själv på om jag ska ha det eller inte till min planerade men ej ännu installerade anläggning. Man kanske inte tjänar in den på en rimlig tid om man bara räknar kronor per kWh men vad händer om man räknar in utökad livslängd på anläggningen? Jag antar att en bergvärmepump främst slits av aktiva drifttimmar och inte av kalendertid? I så fall kan det kanske finnas en lönsamhet i det. Antar att man i princip jan ha värmepumpem avstängd under sommarmånaderna. Varmvattentillverkning borde väl också slita hårdare på pumpen eftersom den då ska tillverka varmare vatten än till uppvärmning av huset.
Så argumenterar en person jag pratat med, men han säljer eviheat, har själv solfångare och bergvärme och tycker det är bra. Han bor dock i stan.

Du har inte funderat på att tilläggsisolera
Står på listan!
Sen verkar det ju dumt att flytta till stan om det bara är värmen som saknas? Känns som du borde kunna hitta den på landet också ;-).
Frågan är då om gräva på ytan eller borra djupt är smartast ;)
[/quote]

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2013, 08:37:29 »
När det gäller solvärme så funderar jag själv på om jag ska ha det eller inte till min planerade men ej ännu installerade anläggning. Man kanske inte tjänar in den på en rimlig tid om man bara räknar kronor per kWh men vad händer om man räknar in utökad livslängd på anläggningen? Jag antar att en bergvärmepump främst slits av aktiva drifttimmar och inte av kalendertid? I så fall kan det kanske finnas en lönsamhet i det. Antar att man i princip jan ha värmepumpem avstängd under sommarmånaderna. Varmvattentillverkning borde väl också slita hårdare på pumpen eftersom den då ska tillverka varmare vatten än till uppvärmning av huset.
Sommartid gör värmepumpen varmvatten för under 40 öre/kWh värme. En solfångaranläggning blir inte lönsam jämfört med det alternativet. Man brukar räkna med att en solfångaranläggning kan leverera halva årsbehovet av varmvatten, dvs 2500 kWh av de 5000 kWh/år man normalt räknar går åt för att värma varmvatten. Det betyder att en solfångaranläggning i ett värmepumphus sparar ca 1000 kr/år. Det blir en återbetalningstid på decennier för en solfångaranläggning.

Livslängden pÃ¥ värmepumpen kommer säkert att öka. Det verkar rimligt att räkna med i storleksordningen 10 % längre livslängd. De 2500 kWh/Ã¥r solfÃ¥ngaranläggningen levererar är i mÃ¥nga fall ungefär 10 % av totala värmebehovet. Sommartid är köldbäraren varm sÃ¥ varmvattenberedning sommartid är inte lika slitsamt för pumpen som vintertid med kall köldbärare. Den frÃ¥ga man fÃ¥r ställa sig är om den extra investeringskostnaden för solfÃ¥ngaralternativet är värd att man fÃ¥r byta värmepump om t.ex. 16,5 Ã¥r i stället för 15 Ã¥r.  Om man sen som trÃ¥dskaparen vill ha nÃ¥got bekymmersfritt ska man inte krÃ¥ngla till det med solfÃ¥ngare. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #11 skrivet: 08 juni 2013, 11:03:51 »
Håller med till 100% med Rolands analys ingen onödigt krångel här för en tjej.
Pumpen står still det mesta på sommar tid någon enstaka start per dygn.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #12 skrivet: 08 juni 2013, 11:10:13 »
Glöm inte ventillationen. Har vedpannan skött luftcirkulationen tidigare kan du behöva ersätta med något annat, i så fall måste även detta tagas med i beräkningen vid val av storlek på värmepump.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2013, 00:18:29 »
Håller med till 100% med Rolands analys ingen onödigt krångel här för en tjej.
Pumpen står still det mesta på sommar tid någon enstaka start per dygn.

Det där kändes lite märkligt, att blanda in om det man eller kvinna... Det borde ju bli samma svar oavsett kön?

En bra installatör fixar väl till så att solvärmen inte gör det mer komplicerat att hantera.

/Per (som gärna slipper både onödigt och nödigt krångel 8) )
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förvirrad kvinna behöver råd
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2013, 08:41:41 »
Naturligtvis blir det lite mer komplicerat med solvärmen, dessutom kostar den på tok för mycket. Så man får en "delanläggning" som kan strula och har ingen ekonomisk vinning av den. OAVSETT vilket kön man har.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!