Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny installation samt konvertering  (läst 12094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #45 skrivet: 03 februari 2012, 22:35:01 »
jag har inte ställt om min blandningsventil. och värmepumpen gör det den gör. Jag har inte ändrat några stoppvärden. En värmepump ger generellt, det finns ju bättre o sämre förstås, ganska sunkigt VV tycker jag som nyligen kommer från 300l elberedarvärlden :)

Så här i efterhand inser jag ju att en DUO, som det heter på thermia språk, hade gett mer VV i alla fall, och en bättre typ av VV körningar. I övrigt tycker jag thermias VV styr har en del övrigt att önska såsom exempelvis komfortläge för VV, typ att den spetsar vid kommando med elpatron. Och deras G2 har ju också en del övrigt att önska vad det verkar, i alla fall när man saknar doktorshatt. Den ska va underdimensionerad men då får den spets - ja då vill det till att styret är bra om ägaren ska bli riktigt nöjd.

Min senaste laddning var 55 grader sÃ¥ jag ska ju inte klaga. Men det är ju inte direkt 55 grader ner i botten pÃ¥ tanken :D  Jag klarar mig fint men inser att det är ju inte alla som har en 16kw och dÃ¥ undrar man hur det blir. Om det ibland blir sÃ¥ att värmepumpen stipulerar den boendes användarmönster. Jag skämtar inte när det finns dom som mÃ¥ste kolla i displayen i fall en VV körning har gÃ¥tt innan man börjar tappa ett bad. Säljarna mÃ¥ste vara tydliga med vad som krävs för att fÃ¥ fullgod livskvalité. Allt handlar inte om COP (Eller det gör det ju .. men ja ni förstÃ¥r vad jag menar :) )
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #46 skrivet: 04 februari 2012, 10:06:04 »
Det finns ju hyffsade möjligheter att justera tempen på vv även med vp min startar laddning på 43 grader och stoppar på 47 grader i botten på beredaren och vattnet är hett hela tiden och inga problem att tappa upp ett badkar och duscha efter och jag badar varmt men har ett litet 160 cm badkar ett stort bubbel funkar antagligen inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #47 skrivet: 04 februari 2012, 10:39:19 »
jag startar 43 toppen och slutar när pressostaten slutar. Då brukar det bli 53-55 i toppen och kanske 49 i botten. Badkaret är väl 180*70 eller något i den stilen. Så lite större.

Faktum är att det brukar fungera bäst om man börjar tappa upp ett bad typ i mitten eller slutet på en laddning. För då börjar den ju fylla på ganska tidigt. Har den precis gjort en laddning så börjar den ju fylla på först när badkaret precis är fyllt kan man säga. Och då är hela tanken så pass kall att en körning blir lite längre.

Kanske måste jag sätta start viktat i stället för topp. Känns ju tråkigt dock. Lär bli fler körningar då =)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #48 skrivet: 04 februari 2012, 11:02:54 »
Hej till all den samlade kompetensen på forumet.

Efter att ha kört luft/luft i strax över fem år (vår sanyo fick läckage efter fem år plus en månad) så har vi bestämt oss för att borra och konvertera till vattenburet.

Vi bor 2 vuxna 4 barn som gillar att duscha och bada i ett sutteränghus utanför Umeå. Boyta 220 och 80 biyta. Huset är byggt 1975.

Har nu fått in första offerten.

Den innefattar 210m borrning.
16 element varav två stycken är konvektor ett till dubbelgaraget och ett till relax bastu under dubbelgaraget.
6m2 golvärme till hallen endast vvs.
Pumpen är en Thermia Duo Opt G2 10
En mbh 300 vattenberedare.

Rördrivning i jord tillkommer 420kr/m

Fastighetens totala energibehov är beräknat till 35000kWh
Energitäckningsgraden ligger på 98%

All denna lyx till ett pris på ca 210tkr.

Tankar runt detta uppskattas mycket!

Behövs mer info från offerten så säg till.

En mycket viktig fråga är att ta upp framledning vid DUT i detta fall när du skall ha största delen nya rad är att du får bra effekt på dessa utan att ha hög framledning. Eftersom det är en totalentreprenad, (antar jag) har de funktionsansvaret ställ då kravet max +45 vid DUT och 22 inne så får du en bra dimmensionerad anläggning, eftersom rad blir större så får du mycket vatten i systemet och som jag förstått skall man räkna på ca 20l / kw i systemet så får du bra med vatten och kanske inte behöver en knäpp/acktank.

Men kolla lite mer angÃ¥ende detta sÃ¥ du fÃ¥r bra koll, jag är inte expert. 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #49 skrivet: 04 februari 2012, 13:00:35 »
jag startar 43 toppen och slutar när pressostaten slutar. Då brukar det bli 53-55 i toppen och kanske 49 i botten. Badkaret är väl 180*70 eller något i den stilen. Så lite större.

Faktum är att det brukar fungera bäst om man börjar tappa upp ett bad typ i mitten eller slutet på en laddning. För då börjar den ju fylla på ganska tidigt. Har den precis gjort en laddning så börjar den ju fylla på först när badkaret precis är fyllt kan man säga. Och då är hela tanken så pass kall att en körning blir lite längre.

Kanske måste jag sätta start viktat i stället för topp. Känns ju tråkigt dock. Lär bli fler körningar då =)

Nibe har inte lika fina inställningar på vv som Thermia utan den styr endast efter botten tempen den övre tempen är endast till för att visa vilket hett vatten man har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #50 skrivet: 04 februari 2012, 15:18:48 »
Aj det blev som jag befarade. Om jag går på 12:an (nibe) så krävs två hål på 150 m. Detta ökar kostnaden med ca 23 tusen. Vet inte riktigt om det går att räkna hem.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #51 skrivet: 05 februari 2012, 08:59:37 »
Nära 70 grader på vv nu. -20 ute blir nog 18 timmar drift idag
Så min g2'a är inte helt underdimensionerad men ger bra med vv ändå
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #52 skrivet: 05 februari 2012, 09:50:10 »
Hur funkar en G2 skippar den legionella körningen om den varit över tex 60 grader senaste veckan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #53 skrivet: 05 februari 2012, 10:36:54 »
Hur funkar en G2 skippar den legionella körningen om den varit över tex 60 grader senaste veckan.
[./quote]  Den räknar frÃ¥n den tid som tempen varit under 60 ºC.oavsett om det varit legionella eller hgw som fixat denna temp
« Senast ändrad: 05 februari 2012, 10:57:42 av Berka1 »
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #54 skrivet: 05 februari 2012, 10:42:40 »
Jag har inte haft nÃ¥gon legionella körning pÃ¥ länge  Thumbsup
SÃ¥ det verkar fungera  *vinkar*
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation samt konvertering
« Svar #55 skrivet: 09 februari 2012, 19:08:08 »
Tackar för all hjälp med detta!

Kan meddela att vi nu kommit till beslut.

Det blir en nibe 1145-12 2x150m borra. 300 vb samt ukv200. Siktar på att dimensionera radiatorerna till att klara 45 ºC vid dut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!