Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 09 februari 2012, 19:08:08 »

Tackar för all hjälp med detta!

Kan meddela att vi nu kommit till beslut.

Det blir en nibe 1145-12 2x150m borra. 300 vb samt ukv200. Siktar på att dimensionera radiatorerna till att klara 45 ºC vid dut.
Skrivet av: JockeB
« skrivet: 05 februari 2012, 10:42:40 »

Jag har inte haft någon legionella körning på länge  Thumbsup
Så det verkar fungera  *vinkar*
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 05 februari 2012, 10:36:54 »

Hur funkar en G2 skippar den legionella körningen om den varit över tex 60 grader senaste veckan.
[./quote]  Den räknar från den tid som tempen varit under 60 ºC.oavsett om det varit legionella eller hgw som fixat denna temp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 februari 2012, 09:50:10 »

Hur funkar en G2 skippar den legionella körningen om den varit över tex 60 grader senaste veckan.
Skrivet av: JockeB
« skrivet: 05 februari 2012, 08:59:37 »

Nära 70 grader på vv nu. -20 ute blir nog 18 timmar drift idag
Så min g2'a är inte helt underdimensionerad men ger bra med vv ändå
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 04 februari 2012, 15:18:48 »

Aj det blev som jag befarade. Om jag går på 12:an (nibe) så krävs två hål på 150 m. Detta ökar kostnaden med ca 23 tusen. Vet inte riktigt om det går att räkna hem.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 februari 2012, 13:00:35 »

jag startar 43 toppen och slutar när pressostaten slutar. Då brukar det bli 53-55 i toppen och kanske 49 i botten. Badkaret är väl 180*70 eller något i den stilen. Så lite större.

Faktum är att det brukar fungera bäst om man börjar tappa upp ett bad typ i mitten eller slutet på en laddning. För då börjar den ju fylla på ganska tidigt. Har den precis gjort en laddning så börjar den ju fylla på först när badkaret precis är fyllt kan man säga. Och då är hela tanken så pass kall att en körning blir lite längre.

Kanske måste jag sätta start viktat i stället för topp. Känns ju tråkigt dock. Lär bli fler körningar då =)

Nibe har inte lika fina inställningar på vv som Thermia utan den styr endast efter botten tempen den övre tempen är endast till för att visa vilket hett vatten man har.
Skrivet av: p-s
« skrivet: 04 februari 2012, 11:02:54 »

Hej till all den samlade kompetensen på forumet.

Efter att ha kört luft/luft i strax över fem år (vår sanyo fick läckage efter fem år plus en månad) så har vi bestämt oss för att borra och konvertera till vattenburet.

Vi bor 2 vuxna 4 barn som gillar att duscha och bada i ett sutteränghus utanför Umeå. Boyta 220 och 80 biyta. Huset är byggt 1975.

Har nu fått in första offerten.

Den innefattar 210m borrning.
16 element varav två stycken är konvektor ett till dubbelgaraget och ett till relax bastu under dubbelgaraget.
6m2 golvärme till hallen endast vvs.
Pumpen är en Thermia Duo Opt G2 10
En mbh 300 vattenberedare.

Rördrivning i jord tillkommer 420kr/m

Fastighetens totala energibehov är beräknat till 35000kWh
Energitäckningsgraden ligger på 98%

All denna lyx till ett pris på ca 210tkr.

Tankar runt detta uppskattas mycket!

Behövs mer info från offerten så säg till.

En mycket viktig fråga är att ta upp framledning vid DUT i detta fall när du skall ha största delen nya rad är att du får bra effekt på dessa utan att ha hög framledning. Eftersom det är en totalentreprenad, (antar jag) har de funktionsansvaret ställ då kravet max +45 vid DUT och 22 inne så får du en bra dimmensionerad anläggning, eftersom rad blir större så får du mycket vatten i systemet och som jag förstått skall man räkna på ca 20l / kw i systemet så får du bra med vatten och kanske inte behöver en knäpp/acktank.

Men kolla lite mer angående detta så du får bra koll, jag är inte expert. 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 februari 2012, 10:39:19 »

jag startar 43 toppen och slutar när pressostaten slutar. Då brukar det bli 53-55 i toppen och kanske 49 i botten. Badkaret är väl 180*70 eller något i den stilen. Så lite större.

Faktum är att det brukar fungera bäst om man börjar tappa upp ett bad typ i mitten eller slutet på en laddning. För då börjar den ju fylla på ganska tidigt. Har den precis gjort en laddning så börjar den ju fylla på först när badkaret precis är fyllt kan man säga. Och då är hela tanken så pass kall att en körning blir lite längre.

Kanske måste jag sätta start viktat i stället för topp. Känns ju tråkigt dock. Lär bli fler körningar då =)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 februari 2012, 10:06:04 »

Det finns ju hyffsade möjligheter att justera tempen på vv även med vp min startar laddning på 43 grader och stoppar på 47 grader i botten på beredaren och vattnet är hett hela tiden och inga problem att tappa upp ett badkar och duscha efter och jag badar varmt men har ett litet 160 cm badkar ett stort bubbel funkar antagligen inte.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 februari 2012, 22:35:01 »

jag har inte ställt om min blandningsventil. och värmepumpen gör det den gör. Jag har inte ändrat några stoppvärden. En värmepump ger generellt, det finns ju bättre o sämre förstås, ganska sunkigt VV tycker jag som nyligen kommer från 300l elberedarvärlden :)

Så här i efterhand inser jag ju att en DUO, som det heter på thermia språk, hade gett mer VV i alla fall, och en bättre typ av VV körningar. I övrigt tycker jag thermias VV styr har en del övrigt att önska såsom exempelvis komfortläge för VV, typ att den spetsar vid kommando med elpatron. Och deras G2 har ju också en del övrigt att önska vad det verkar, i alla fall när man saknar doktorshatt. Den ska va underdimensionerad men då får den spets - ja då vill det till att styret är bra om ägaren ska bli riktigt nöjd.

Min senaste laddning var 55 grader så jag ska ju inte klaga. Men det är ju inte direkt 55 grader ner i botten på tanken :D  Jag klarar mig fint men inser att det är ju inte alla som har en 16kw och då undrar man hur det blir. Om det ibland blir så att värmepumpen stipulerar den boendes användarmönster. Jag skämtar inte när det finns dom som måste kolla i displayen i fall en VV körning har gått innan man börjar tappa ett bad. Säljarna måste vara tydliga med vad som krävs för att få fullgod livskvalité. Allt handlar inte om COP (Eller det gör det ju .. men ja ni förstår vad jag menar :) )
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 februari 2012, 18:44:51 »

Priset ser jättebra ut  Thumbsup
Tänkte att det var samma i båda, kollade inte om den delen skiljde också  *vinkar*
Såg att Nibe var billigare än G2'an bara.
Jag kämpade för att får en bra Nibe offert också men lyckades inte det var mest det  knUp
Som jag skrev i en annan tråd, ingen vv körning de sista 3 dagarna och vv temp på 66 ºC, under hösten har det varit 1 st vv körning om dagen.
Frugan ville inte ha ljummet vatten som en del bvp ägare har skruvat ner till.
Nu är det ju så att det är bara en del av året en G2 ger varmare vatten än en vanlig vp och den ger framförallt hetare vatten vid lågt vv behov samt hög framledning och den ger inte gratis vv som en del tror men den ger vv till samma cop som värme på radiatorerna Thumbsup Om man får ljummet vatten från en modern vp i dag så tycker jag det är dumsnålt så många kronor rör det sig inte om på ett år om man har tex 48 grader på vv istället för 40 grader fast 40 grader räcker till allt utom stekpannan.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 februari 2012, 18:04:48 »

75 var för övrigt ett väldigt bra år.

Jag fick inte heller några direkt billiga nibe-offerter. Men G2 var 10 laxar dyrare än diplomaten och passade inte in i min typ av dimensionering. :/

I övrigt kan man bara hålla med JockeB att varmvatten är ingen stark sida hos värmepumpar och har man ett badkar är det nästan ett måste med extra kapacitet i form av en större VV beredare.

Jag laddar 54 grader på en VV körning och har inga problem att med ett vanligt badkar, typ standard fast 20 cm lägre, att tömma tanken. Tricket är att bada minst 20 minuter då är det fulladdat igen :D
Skrivet av: gunnarb
« skrivet: 03 februari 2012, 13:15:36 »

1975 kostade elen 5 öre per KWh på dagen och 10 öre på natten, så isolering i väggar, tak och golv var inte den första prioriteten när man byggde hus, så min rekommendation är att gå på den störtre storleken 12 kW. Dessutom är ditt hus rejält stort.
Skrivet av: JockeB
« skrivet: 03 februari 2012, 11:26:20 »

Priset ser jättebra ut  Thumbsup
Tänkte att det var samma i båda, kollade inte om den delen skiljde också  *vinkar*
Såg att Nibe var billigare än G2'an bara.
Jag kämpade för att får en bra Nibe offert också men lyckades inte det var mest det  knUp
Som jag skrev i en annan tråd, ingen vv körning de sista 3 dagarna och vv temp på 66 ºC, under hösten har det varit 1 st vv körning om dagen.
Frugan ville inte ha ljummet vatten som en del bvp ägare har skruvat ner till.
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 03 februari 2012, 11:15:38 »

Vad det kan skilja
Jag fick min G2 Duo billigare än de 2 offerter för Nibe 1245 och den enda 1145 10Kw
Tänk på att Thermia bara skriver COP för den "enkla" Diplomaten  ;)
80Kw är ju ingenting !

Hej Jocke visst såg du att det ingår konvertering till vattenburet. 15 element och en konvektor. Tycker priset känns rätt ok!
Skrivet av: JockeB
« skrivet: 03 februari 2012, 11:11:02 »

Vad det kan skilja
Jag fick min G2 Duo billigare än de 2 offerter för Nibe 1245 och den enda 1145 10Kw
Tänk på att Thermia bara skriver COP för den "enkla" Diplomaten  ;)
80Kw är ju ingenting !
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 februari 2012, 17:35:08 »

Är ju omöjligt att säga vad som behövs och inte när man inte är helt insatt i dimensioneringen. Det vet ju gubbarna och tanterna som räknar på rör/raddar/pump åt dig. Och det är ju dom som ska stå konsekvenserna i fall det inte fungerar som det ska.

Jag reagerade mest på att priset på nibegrejerna såg bra ut. Djupare hål, fetare maskin, tank osv :)
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 02 februari 2012, 15:34:54 »

Hej igen David och tackar för snabbt svar.

Oj det var visst 8:an som hade 380kWh i spets, 10:an har 80 kWh/år. Så frågan är om man har nått att vinna på en 12:a.

Tyvärr verkar det inte som att man kan se kb vid dut på nibes dimensioneringar. Men kb in medel ligger på -0,25 på 10:an.

Nibefirman verkar helt klart mycket seriös och har gjort många konverteringar. Dom har räknat på 45 ºC framledning vid dut och förespråkar stora raddar.

Gällande tanken så har vi pratat om att köra volymtank. Har inte riktigt förstått fördelanrna med en arbetstank och extra cp.

Skall höra med installatören om brinepumpen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 februari 2012, 14:56:27 »

Viktigt att det är folk som kommer dra och dimensionera dina raddar på bra sätt.
Stammar, dimensionering etc. Om det är något du ska fråga referenser på så är det detta.

Har nibe installatören erfarenhet av installationer med arbetstank (referens?) så hade jag tagit
Nibe 1145 -12kw med extra VV och en arbetstank och 230m aktivt. Be dom kolla i fall brinepumpen fixar ett hyfsat delta med de djupet.

Så vitt jag kan se skiljer det 10 000kr. Då får du en fetare maskin och en arbetstank som gör att du kan ta till vara på effekten på ett bra sätt. Samt att du får en djupare borrhål.

Om en 10a och 12a är snarlika i sitt energiuttag så blir påfestan på hålet inte så mycket större med en 12a. Om man ska tro dimensioneringen är det ju bara 380kwh per år som ska täckas extra med hålet.
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 02 februari 2012, 13:31:36 »

Hej

Har nu fått in lite fler offerter och kommit fram till att det väger mellan den första Thermia offerten samt en Nibe installation.

Thermia
Opt Duo G2 10
210 aktivt
pris 215 tkr plus rördrivning i jord 420 kr/m

Niben
1145-10 kanske 12
vpb300
ukv200 som volym eventuellt som arbetstank
230 aktivt
inkl 6 m rördrivning i jord
225 tkr

Kb vid medel 0.5 ºC
Spets 380 kWh/år på 10:an

Frågan är räcker djupet på aktiva för att gå på en 12:a. Verkar som om det inte går att få nått mer aktivt på ett hål.
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 14 januari 2012, 09:18:37 »

sista svaret NEJ

volymtanken påverkar inte flödet. Den gör att din värmepump har mer massa att jobba med och minskar således antal starter något.

Man brukar schablonmässigt säga att en värmepump ska ha 20l vatten per kw avgiven effekt. Lite nonsens är det så klart då det viktiga är att ha värmeavgivande ytor som matchar effekten.

En arbetstankt har man separata flöden på. Ett flöde för värmepumpen och ett flöde för radiatorer. Båda jobbar mot samma tank. Då kan du ha en stor värmepump utan att behöva stressa flödet över dina radiatorer vilket kan få missljud som följd. bland annat.

Du står inför ett delikat dilemma. Men är installatören hyfsad så är det svårt att göra helt fel.
Vad som är helt rätt är individuellt.

Många som pratar här hörs väl. Och många är lite underliga. Jag har 16kw i ett hus som kräver 12 vid dut. Men vid dut så ger borran inte så mycket så 12 räcker inte för att vara säker på att slippa spets. Det är kanske inte ens ekonomiskt, även om jag tror det. Jag ville ha termostater. Ja och så helt plötsligt har man arbetstank. Det hade inte fungerat utan arbetstank i mitt fall.

Min släkting köpte just en G2 6kw med 120m borra till sitt 140m2 hus.

Båda kommer ju spara pengar.

Ok David tackar så hemskt mycket för alla svar. Det är bara min egen okunskap och ambivalens som speglas i mina inlägg. Du har gett mig många bra råd. Nu återstår det bara för mig att ta ett beslut.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 januari 2012, 21:31:12 »

sista svaret NEJ

volymtanken påverkar inte flödet. Den gör att din värmepump har mer massa att jobba med och minskar således antal starter något.

Man brukar schablonmässigt säga att en värmepump ska ha 20l vatten per kw avgiven effekt. Lite nonsens är det så klart då det viktiga är att ha värmeavgivande ytor som matchar effekten.

En arbetstankt har man separata flöden på. Ett flöde för värmepumpen och ett flöde för radiatorer. Båda jobbar mot samma tank. Då kan du ha en stor värmepump utan att behöva stressa flödet över dina radiatorer vilket kan få missljud som följd. bland annat.

Du står inför ett delikat dilemma. Men är installatören hyfsad så är det svårt att göra helt fel.
Vad som är helt rätt är individuellt.

Många som pratar här hörs väl. Och många är lite underliga. Jag har 16kw i ett hus som kräver 12 vid dut. Men vid dut så ger borran inte så mycket så 12 räcker inte för att vara säker på att slippa spets. Det är kanske inte ens ekonomiskt, även om jag tror det. Jag ville ha termostater. Ja och så helt plötsligt har man arbetstank. Det hade inte fungerat utan arbetstank i mitt fall.

Min släkting köpte just en G2 6kw med 120m borra till sitt 140m2 hus.

Båda kommer ju spara pengar.
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 13 januari 2012, 18:19:19 »

En installatör tjänar ju inte så mycket extra pengar på att sätta in en tank etc.
Inte heller är det installatören som under värmepumpens livstid ska betala spets...
Inte heller är alla installatörer bekanta med lite högre dimensionering.
Dom vill kunna säga. Jag gjorde bara som det står i thermias instruktioner för en normalinstallation.

Och jag tror även att de installatörer som för mindre än 10 år sedan borrade 80m till en normalvilla också hade gjort den bästa beräkningen, då.. eller hur man nu ska säga. hehe

Oavsett vilket så har du hittat en installatör som du litar på och som du känner förtroende för och som tar på sig funktionsansvar. Inte bara jackar på och drar. Ja då ska du gå på den rekommendation som dom ger.

Ja du David, du verkar ha blivit lite filosofisk så här på fredagskvällen. Det är ju huvudet på spiken! Precis samma tankar har passerat hos mig.

Eftersom arbetet även innefattar konvertering till vattenburen värme så får man väl förutsätta att installatören gör nödvändiga justeringar av radiatorsystemet om kunden beställer en 12'a istället för en 10'a? Hur mycket dyrare blir radiatorsystemet om man väljer en större pump?

Är ju som sagt väldigt novis på detta. Man måste alltså dimensionera upp radiatorsystemet om man sätter in en kraftigare pump. Eller är en volymtank ett sätt att öka dimensionen?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 januari 2012, 17:30:23 »

En installatör tjänar ju inte så mycket extra pengar på att sätta in en tank etc.
Inte heller är det installatören som under värmepumpens livstid ska betala spets...
Inte heller är alla installatörer bekanta med lite högre dimensionering.
Dom vill kunna säga. Jag gjorde bara som det står i thermias instruktioner för en normalinstallation.

Och jag tror även att de installatörer som för mindre än 10 år sedan borrade 80m till en normalvilla också hade gjort den bästa beräkningen, då.. eller hur man nu ska säga. hehe

Oavsett vilket så har du hittat en installatör som du litar på och som du känner förtroende för och som tar på sig funktionsansvar. Inte bara jackar på och drar. Ja då ska du gå på den rekommendation som dom ger.



Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 januari 2012, 14:40:43 »

Gillar detta att man bara tror att det går att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst.  Det gör det inte ;) *vinkar*

Eftersom arbetet även innefattar konvertering till vattenburen värme så får man väl förutsätta att installatören gör nödvändiga justeringar av radiatorsystemet om kunden beställer en 12'a istället för en 10'a? Hur mycket dyrare blir radiatorsystemet om man väljer en större pump?
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 13 januari 2012, 14:33:36 »

Menade kvm   kvadratmeter.  Jag tolkade det som att du skulle värma 300 kvm, kan ha fel.

Gillar detta att man bara tror att det går att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst.  Det gör det inte ;) *vinkar*

Nej du har rätt vi skall värma 300 kvm varav 220 är boyta och 80 är bityta.

Tror inte att det går att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst. Det är ju därför jag är här och får massor med bra tips.

Kan dock säga att jag blir mer och mer kluven.

Det känns som om det är kamp mellan installatören och forumskrivarna. Säljaren från Thermia hävdar att han gjort en så kostnadseffektiv kalkyl som han anser är möjlig. Men om man ser till vad som skrivs i denna tråd borde det gå att göra mer, givetvis till en viss kostnadsökning. För mig känns det dock inte som om det spelar så stor roll om det kostar lite mer, tanken är ju att det skall vara en väldigt långsiktig investering.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 13 januari 2012, 11:57:10 »

Menade kvm   kvadratmeter.  Jag tolkade det som att du skulle värma 300 kvm, kan ha fel.

Gillar detta att man bara tror att det går att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst.  Det gör det inte ;) *vinkar*
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 januari 2012, 11:33:00 »

Jo G2 med duo går väl?

Grejen är att besparingen ligger bara på vinterhalvåret då du gör värme till huset. Samt att behov av mer VV har man sällan om man har en DUO. Så "Mer" argumentet håller inte för en G2 Duo men besparingsmomentet kan så klart hålla.

Men om man skulle stoppa in en G2 12a så kommer den ge mindre VV med sin HGW funktion än med en 10a. Därav förslaget att OM du ska köra på en 12a så fyller det inte så stor funktion att betala extra för en G2a.

Ja vet det blir komplicerat.

Med en 10a och radiatorer så skulle det troligen bli bättre med en volymtank och med en 12a så gissar jag att det skulle behövas en arbetstank för att bli bra. Men det är bara gissningar.


Vad gäller borrdjupet... och en större maskin. Så ska man inte överdriva detta. Deras kalkyl indikerar ju ett ganska modest behov av spets. Det är bara detta modesta behov vi ska tillgodose EXTRA med borrhålet.

Sedan finns det i och för sig trådar här på forumet, tror det är lexus, som nämner att även om det årliga uttaget är samma, i ett givet exempel med två maskiner med olika effekt, så kommer borrhålet att stressas mer av den större maskinen.

Mina egna tester tala emot detta. Då sett till gångtid per körning. Där kort gångtid och många körningar ser ut att vara bättre för hålet.

Samantaget skulle jag inte överdriva behovet av ett "avsevärt djupare" eller till och med ett extra hål bara för att du har en 12a i stället för en 10a.

Om vi skulle förutsätt att ditt radiatorsystem fungerar lika bra eller dåligt med en 10a som en 12a så skulle den enda egentliga merkostnaden i kalkylen med en större maskin vara just maskinen. Och det borde ligga på ca 4000kr.

Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 13 januari 2012, 10:48:52 »

Motsvarar det då vad han ansåg att du skulle tjäna per år på att till del värma vatten med det bättre COP som gäller vid produktion av värme kontra normal varmvattenkörning?

I deras grundkalkyl ligger det ju en del spets som ju skulle försvinna med en större maskin.

Jag tycker inte G2 spåret är fel. Men det är ju svårt att värdera argument som inte är underbyggda.

Oj oj oj...

Det här var ju inte det enklaste att besluta sig om. Om det handlar om varmvattnet vet jag inte.

Har fått svar från installatören som menar att det går att få bättre effekt men att man då skulle behöva borra två hål, ist för ett och det tyckte han inte var ekonomiskt försvarbart med tanke på att energitäckningsgraden nu är 98,5%.

Det verkar ju inte vara någon ide att köra G2 om man har en duo.

Så då återstår alternativen.

opt 12a med volymtank
opt 10a utan volymtank

Vad händer om man kör en 12a utan volymtank. Är detta beroende av hur stort elementsystemet är?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 januari 2012, 10:10:38 »

Har mailat med killen från firman, han ansåg att en vanlig 12:a diplomat duo med arbetstank och cp skulle ge en ökad driftskostnad på ca 800 per år. Samt att med allt merarbete och borrning så skulle det bli ca 5000 dyrare än G2 alternativet.

Motsvarar det då vad han ansåg att du skulle tjäna per år på att till del värma vatten med det bättre COP som gäller vid produktion av värme kontra normal varmvattenkörning?

I deras grundkalkyl ligger det ju en del spets som ju skulle försvinna med en större maskin.

Jag tycker inte G2 spåret är fel. Men det är ju svårt att värdera argument som inte är underbyggda.
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 13 januari 2012, 07:52:44 »

Två inlägg i debatten bara..
Många Thermiainstallatörer jag pratat med, och flera av dem är dokumenterat duktiga, förordar vanliga Diplomaten för att den är så fruktansvärt driftsäker, och dessutom enklare, billigare att reparera den dagen något händer.
Därmed inte sagt att Optimum och G2 är dåliga på något sätt men intrycket är att dom anser att Diplomaten är familjens evighetsmaskin.

Att köpa en G2 för att man behöver mycket varmvatten är helt förkastligt då det bara gäller vinterhalvåret.
Vill man alltid ha tillgång till mycket vatten är det Duo som gäller.

Då kan man ju undra varför Thermia tillverkar G2 duo, eller? Borde det inte bli billigare 300 liter vatten under vinterhalvåret?
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 13 januari 2012, 07:50:05 »

Har mailat med killen från firman, han ansåg att en vanlig 12:a diplomat duo med arbetstank och cp skulle ge en ökad driftskostnad på ca 800 per år. Samt att med allt merarbete och borrning så skulle det bli ca 5000 dyrare än G2 alternativet.
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 13 januari 2012, 07:43:21 »

300 kw i Umeå och en 10 kw maskin ::)

Hur mkt flöde har du?   

Hmm förstår inte riktigt vad du menar. Var kommer 300 kw ifrån? Flödet, menar du på det radiatorerna så vet jag ju inte det då det inte är installerat än.

Edit. Eller menar du 300 m2?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 12 januari 2012, 22:37:59 »

300 kw i Umeå och en 10 kw maskin ::)

Hur mkt flöde har du?   
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 12 januari 2012, 22:30:27 »

precis så resonerade jag.
och ska man upp i effekt och väljer en arbetstank så kanske optimum också är lite överkurs.

Det man då står utan är ju dom snåla cirkpumparna. 

Var ju endå inte så många kilowattimmar en 'vanlig' CP tar under ett år endå, så...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 januari 2012, 18:55:31 »

Borra djupt är aldrig fel :)
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 12 januari 2012, 15:26:33 »

Min vanliga diplomat 8 står på ett stadigt betonggolv och är kopplad på rätt sätt med slangar i vinkel osv.
Den är tystare än vad min splitt nya frys med automatavfrostning är.

De flesta problem med ljud härrör sig till stomljud från vibrationer i golv eller rör. Själva kompressorljudet är mest ett litet surr.

Det var ju bra att veta. Tror nog det lutar åt en Opt Duo 10. Vet inte om jag var så sugen på en volymtank då det blir lite fullt av prylar i vår tvättstuga.

Kan det fortfarande vara bra att borra några extra meter eller skall 210 räcka hos oss är det beräknat 10 m till berg, grannen två hus bort hade dock mindre och dimensioneringen är räknad på 190 m vilket borde ge mig några meter extra aktivt.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 12 januari 2012, 14:51:22 »

Ok då kanske det börjar lutar tillbaks mot ursprungliga offerten med Opt 10. Är g2:an mycket tystare än en Opt vi skall ha pumpen i rummet bredvid vårt sovrum.
Min vanliga diplomat 8 står på ett stadigt betonggolv och är kopplad på rätt sätt med slangar i vinkel osv.
Den är tystare än vad min splitt nya frys med automatavfrostning är.

De flesta problem med ljud härrör sig till stomljud från vibrationer i golv eller rör. Själva kompressorljudet är mest ett litet surr.
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 12 januari 2012, 14:43:03 »

Ok då kanske det börjar lutar tillbaks mot ursprungliga offerten med Opt 10. Är g2:an mycket tystare än en Opt vi skall ha pumpen i rummet bredvid vårt sovrum.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 januari 2012, 10:47:36 »

precis så resonerade jag.
och ska man upp i effekt och väljer en arbetstank så kanske optimum också är lite överkurs.

Det man då står utan är ju dom snåla cirkpumparna. I mitt fall då egentligen bara relevant på kalla sidan då den varma pumpen som går en stor del av året är en extern snål pump.

så vill man köra hög effekttäckning så är diplomaten inte en dum ide. Och dom 10 man sparar tar än en lång våg mot merkostnaden för tank och ext cp.

är man inne på 70% effektspåret utan tankar och sådant så är ju en G2a en mycket fin maskin! Tyst och snygg till på köpet :)
Skrivet av: DKT
« skrivet: 12 januari 2012, 10:39:58 »

Två inlägg i debatten bara..
Många Thermiainstallatörer jag pratat med, och flera av dem är dokumenterat duktiga, förordar vanliga Diplomaten för att den är så fruktansvärt driftsäker, och dessutom enklare, billigare att reparera den dagen något händer.
Därmed inte sagt att Optimum och G2 är dåliga på något sätt men intrycket är att dom anser att Diplomaten är familjens evighetsmaskin.

Att köpa en G2 för att man behöver mycket varmvatten är helt förkastligt då det bara gäller vinterhalvåret.
Vill man alltid ha tillgång till mycket vatten är det Duo som gäller.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 januari 2012, 10:21:55 »

diplomat, optimum och g2 är samma maskin kan man säga

optimum har snåla och självjuterande cirkulationspumpar
G2 är som optimum men med hetgasväxling som ger extra VV under värmedrift. Har man en passande dimensionering så kommer alltså en stor del VV göras till värme COP snarare än VV COP som är sämre på grund av högre framledningstemp.

Siktar man på 0 spets så fungerar inte G2 hgw funktionen lika bra. Dvs dimensioneringen är då kanske i högsta laget för att få ut nyttan av hgw funktionen.

Ska man dimensionera lite mer då kan man alltså lika gärna skippa G2 och ta optimum. Om man nu ska hitta ställen att spara in lite investeringskostnad.

ofta om man dimensionerar högt så väljer man en arbetstank i stället för en volymtank och då blir ju även optimumfunktionen mindre relevant.


När jag själv investerade så var det G2 med en enkel installation (standard) alternativt en full / överdimensionerad diplomat med arbetstank.
Prisskillnaden mellan diplomat och G2 är ungefär 10 000. Tank med extern strömsnål CP och lite extra jobb för installatören landar på ca 15 000.

Problemet är att det finns så många olika lösningar och varianter. Därför är det bra om man själv har en ambition och diverse önskemål som kan ligga till grund för beslutet om vilken typ av lösning man väljer.

Typ.. vill man använda termostater. vill man slippa spets. Eller vill man ha massor med varmvatten osv osv

Alla dessa olika alternativ du har tittat på kommer ju oavsett vilket bli en bra affär
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 12 januari 2012, 09:54:19 »

Ser i beräkningen att "Fastighetens maximala energibehov är beräknat till 10,9 kW inklusive vv".
Kan detta stämma? Om jag kollar på gamla ritningen med el-element så får och lägger ihop dessa så hamnar jag på 14,6 kW och då har jag inte räknat med garage och relax.

Hade först tänk lägga in golvvärme i hallen men tror inte att jag orkar börja bryta upp golvet. Så det blir nog istället ett element till i hallen och eventuellt ett tredje i vardagsrummet på "under marksidan".

Bifogar ritningar på hur det såg ut när huset byggdes samt hur det ser ut nu med tänkta element.

David G2 är inget måste! Vill gärna ha "most bang for the buck". Så en Opt 12:a samt volymtank och 20 m extra borra är jag inte emot.
Skrivet av: JockeB
« skrivet: 12 januari 2012, 08:18:24 »

Thermia är dåliga på att skriva ut skillnaden på de olika modellerna
COP finns bara för Diplomat inte för opt,G2,
mellan opt och G2 står det bara att årscop är 10% bättre  >:D
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 januari 2012, 23:54:22 »

sparar G2 kontra Optimum ca 500kwh per år? Är det på HGW funktionen då för allt annat är ju lika.
Till skillnad från diplomaten som inte har strömsnåla cirkpumpar.

ok dimensioneringen är beräknad på 190m aktivt.
Att du lägger på 20 meter i första läget är ju ofta baserat på det faktum att övre delen av hålet inte är aktiv på grund av vart berget börjar och grundvattennivå etc.

I mitt fall blev det aktivt från 3 meter. Och det är ju kul. Men beroende på hur det ser ut under marken så kan det ju vara längre till berg. Kolla med grannar och borraren/säljaren.

Jag skulle föreslå 210m aktivt. I snitt med normalt underlag landar man då på att borra totalt 220m.

G2 är ju en fin maskin men grejen är den att G2 funktionen kommer mindre till nytta om maskinen är högt dimensionerad. Det är ju bara när den gör värme till huset som den får extra VV.

Så i min värld hade inte G2 funktionen varit livsviktig. Men det är ju alltså så att en storlek större brukar ligga på ca 4000kr om jag mins rätt. Så det är inga stora pengar egentligen.

jag tycker du har fått ett bra pris givet att konverteringen ingår. Så att lägga 10k på anläggningen för att få den perfekt är ju inte helt fel.

Och vill du ha G2 så skulle jag ta 10kw och inte 12.

och så lägger du bara en stöt på din leverantör och säger... ok jag kör om jag får 20 meter borra till. 230m.

Skulle du ha 5-10m till aktivt hål så kommer du få mindre spets än indikerat. För då har du inte 190 aktivt utan kanske 220-225, som exempel. Då går maskinen lite bättre.


Min personliga övertygelse bygger på att ha full effekt och aldrig köpa spets.

Men den delas inte med alla. Och i många fall är det ju jättelite spets det handlar om.

Därför, om du vill ha g2, kör 10 och skit i tank men borra djupare och pruta lite :)
Skrivet av: j0h4n4
« skrivet: 11 januari 2012, 23:26:07 »

Jag tycker att borrdjupet är för grunt. Jag tycker inte en dimensionering ska ligga under -2 vid dut. Men det kan man ju leva med. Det finns ibland en gräns för hur djupt man kan borra.

tillsatsen är 523kwh per år enligt beräkningen.
Om radiatorsystemet pallar för en 12a så slipper du troligen detta.
Det blir ju lite av ett nollsummespel. Det handlar om man vill betala dom där 523kwh till elbolaget eller sig själv. En större storlek VP brukar ligga på ca 4000kr.

Så mitt förslag blir:
12kw och optimum i stället för G2 för att spara lite deg. Mins inte hur mycket dock. Eventuellt innebär inte detta någon kostnad. Alltså att en storlek större kostar samma som G2 kostar mer än optimum.
20 meter extra borra = 5000
Volymtank ca 200l med installation. Som inte får gå på mer än 5000kr inkl moms så det blir sista prutet.

Då har du ett lite bättre hål, en lite större VP men utan G2 HGW funktionen. Men i och med att du kör DUO har du ändå det VV du behöver och det är samma snåla cirkulationspumpar i båda maskinerna.
Genom åtgärden bör du spara ca 600kr per år vilket gör att det inom maskinens livslängd inte innebär en extra kostnad men du har fått en bättre anläggning.

Tackar för alla bra svar så snabbt.

Såg nu att jag kollat fel, aktivt borrhålsdjup är på 190m i dimensioneringen men i offerten är det pålagt 20m till 210m sen är all data i beräkningen kalkylerade på 190 borra och Opt 10 inte G2, priset jag skrev var dock med G2. Med G2:an skulle jag dock spara 600 kWh extra per år alltså mer än de 523 kWh i tillsats.

Allstå enligt beräkningen med G2, 210 m borra, och noll i tillsats.

Är 210m för lite eller bör det vara 230?

Är det forfarande rekomenderat att borra 230 köra med Opt 12 samt volymtank?

Det borde innebära att offerten landar på ca 220 tkr och noll i tillsats.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 januari 2012, 21:34:26 »

Beräknat tillskott är det samma som
"Erfoderlig tillsatseffekt" så är det 3,1kW"
eller
"Tillförd energi till värmepump" 10901kWh/år varav cirkpump 1099 kWh/år
eller
"Tillförd energi tillsats el" 523 kWh/år

Tillskott från grader C hittar jag inte i offerten.

Köldbärartemperatur vid årsmedel 1 grader
DUT -3,5 grader

DUT Beräknad till -26
Medeltemp 2,8 grader.

Inomhustemp 22 grader

Vi har bränt 31000 kWh i år trots två luft/luft men har tidigare år legat på runt 25000 kWh ägarna innan låg på runt 30000 kWh men då var det två pensionärer som eldade mycket. Så utan luft/luft skulle vi nog landa på ca 35000 kWh.
Priserna är efter rot!

Jag tycker att borrdjupet är för grunt. Jag tycker inte en dimensionering ska ligga under -2 vid dut. Men det kan man ju leva med. Det finns ibland en gräns för hur djupt man kan borra.

tillsatsen är 523kwh per år enligt beräkningen.
Om radiatorsystemet pallar för en 12a så slipper du troligen detta.
Det blir ju lite av ett nollsummespel. Det handlar om man vill betala dom där 523kwh till elbolaget eller sig själv. En större storlek VP brukar ligga på ca 4000kr.

Så mitt förslag blir:
12kw och optimum i stället för G2 för att spara lite deg. Mins inte hur mycket dock. Eventuellt innebär inte detta någon kostnad. Alltså att en storlek större kostar samma som G2 kostar mer än optimum.
20 meter extra borra = 5000
Volymtank ca 200l med installation. Som inte får gå på mer än 5000kr inkl moms så det blir sista prutet.

Då har du ett lite bättre hål, en lite större VP men utan G2 HGW funktionen. Men i och med att du kör DUO har du ändå det VV du behöver och det är samma snåla cirkulationspumpar i båda maskinerna.
Genom åtgärden bör du spara ca 600kr per år vilket gör att det inom maskinens livslängd inte innebär en extra kostnad men du har fått en bättre anläggning.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 januari 2012, 21:25:00 »

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 januari 2012, 20:24:45 »

Hej!
Mitt hus var det uppskattade energibehovet till 18000 kwh, och med min 6:a så klarar den att hålla gm utan tillsats vid ca: -15 och när hgwn:n är igång klarar den ca: -10 utan gm sjunker. Jag bor i STH (du ser mina uppgifter nedan)så du har kallare vintrar hos dig, så om jag skulle uttala mig som lekman så tror jag på en 12:a för din del, men lyssna på experterna här på forumet och lycka till! ;) Det gjorde jag,och jag ångrar inget. Det var främst Labold som insisterade på att jag skulle ha volym tank och även skaffa ett par större radiatorer.
En fråga var har Labold tagit vägen!
Här var han häromdan: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44166.msg428951#msg428951

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!