Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: maha6305
« skrivet: 28 september 2005, 09:25:00 »

Tack asdf. Det var intressant info du hade som kan förklara varför maskiner allmer går över till 230V element. Jag är elinjenjör i botten men då lär man sig bara teorier, inte hur man tillämpar strömförsörjning i andra länder.

Frågan är hur dom engelska villorna gör om dom t ex vill köra en riktigt stor vedkap  Sc:,h . 120 graders fasförskjutningen är ju det som "driver" rotationen och motorerna blir kompakta och går bra samt behöver inga kondensatorer för att starta. Och hua vilka ledarareor man måste ha för 60A.

Hur menade du med att norge har 3*220V ? Använder dom ingen nolledare då utan du menar att fasdifferensspänningen är 220V och att man har två faser i vägguttaget? (ger ju i så fall mindre spänning mot jord vilket skulle kunna vara säkerhetsmässigt bra)
Skrivet av: THX
« skrivet: 28 september 2005, 01:03:35 »

1230


Jag kör  maxeffekten till 3 eller max 6 kW på elpatronerna  räcker till legionellaupphettning respektive toppbehov.


Lätt !


Har provat en gång att köra upp det ...

Det var inga prob ...

Den värmer vattnet utan elpatronernalätt till 56 grader skulle tro det går till 59, 60 om man vill ..


Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 27 september 2005, 23:47:53 »

Eftersom tillverkarna av tvättmaskiner, torktumlare etc vill sälja till hela EU gör de maskinerna för enfas.

Det finns många maskiner (större förbrukare) som går att koppla om från enfas till två/trefas. Både vår diskmaskin och tvättmaskin valde just för att dom går att köra på tvåfas. Tyvärr verkar dom omkopplingsbara maskinerna bli färre och färre.

Senaste tillskottet är en smalspis till gässtugan, enligt leverantören och manualen går den bara att köra på enfas. Den levererades med fel stickpropp och då jag skulle byta sladd fanns ett bra schema i kopplingsdosan på spisen och den går nu jättebra på tvåfas  studs

/Johan
Skrivet av: asdf
« skrivet: 27 september 2005, 14:38:14 »

Svar till maha6305.
Anående varför de flesta hushållsmaskiner nu är enfas.
I de nordiska länderna har vi trefas i villorna(I norge 3x220V) men i de flesta länder i Europa är standard med enfas i villor. Exempelvis England där många villor har enfas med 60A huvudsäkring. Eftersom tillverkarna av tvättmaskiner, torktumlare etc vill sälja till hela EU gör de maskinerna för enfas.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 september 2005, 23:31:30 »

Tackar! Jag hänger med på principen. Önskar nu bara att jag kunde göra samma beräkning på mina förutsättningar..    :D

Skulle vara intressant att ha tillgång till en programvara som räknar ut detta, alternativt en Excel-modell. Någon??

Hur får jag reda på vad VP:n levererar för effekt vid olika framledningstemperatur givet olika KB-värden? När jag frågade Nibe om en kurva på 1130-10 så gick det inte att få nått annat än 0/35 och 0/50...?

I mitt fall installeras en 1130-10 i november.
Har tänkt att öka på till 200m ifrån offererade 180.. men vilka nackdelar finns med för djupt hål? Kan man få för varm KB? Oregelbunden pump-gång?

Pär

Jag har fått mitt effekt schema från Nibe, men jag har inte fått nått på den nyamodellan när jag frågade, har inte ens fått svar...

jag kan inte komma på en enda nackdel men för djupt hål, för utem att cirkulationspumpen nånstans når sin begränsning.
Skrivet av: Pär
« skrivet: 16 september 2005, 22:38:27 »

Tackar! Jag hänger med på principen. Önskar nu bara att jag kunde göra samma beräkning på mina förutsättningar..    :D

Skulle vara intressant att ha tillgång till en programvara som räknar ut detta, alternativt en Excel-modell. Någon??

Hur får jag reda på vad VP:n levererar för effekt vid olika framledningstemperatur givet olika KB-värden? När jag frågade Nibe om en kurva på 1130-10 så gick det inte att få nått annat än 0/35 och 0/50...?

I mitt fall installeras en 1130-10 i november.
Har tänkt att öka på till 200m ifrån offererade 180.. men vilka nackdelar finns med för djupt hål? Kan man få för varm KB? Oregelbunden pump-gång?

Pär
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 september 2005, 22:24:38 »

för att krongla till det ytligare kan jag ju nämna att en 7kW pump hade varit normalt i mitt hus & en sån levererar 6,55kW vid ovan nämda förhållanden, där hade vi altså behövt steg 2 (6kW elpatron)
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 september 2005, 22:21:40 »

CarMan - jag har sett din signatur några ggr och funderat... hur kan du klara dig ner till -30 utan el (hehe.. jag antar att du menar utan tillskott via el-patron eller hur får du annars kompressorna att gå  ;) )
Skämt å sido... 230 m2 hus och med den pumpen och 170 m hål ?
Hur är det möjligt? Måste vara enormt bra isolerat?  ???
Mina offerter pratar om att pumpen klarar ner till -5 på egen maskin..

Pär

hemligheten ligger i radiatorsystemet, det är dn största pusselbiten.

jag har viseligen tillägsisolerat så det bidrar ju. jag har också tagit till borrdjupet & det gör att jag fär bättre verkningsgrad då vattnet ej hinner kylas ned likamycke. sen så kör jag en såpas stor värmepump att den själv klarar att leverera den effekt som krävs när det är svinkalt.
Men som sakg så är radiatorsystemet den stora puselbiten, jag har överdimensionerat radiatorsystemet så att värmepumpen inte behöver göra specielt varmt vatten för att hålla huset varmt, detta är mycket bra för verkningsgraden + att Nibes kolv kompressor levererar mer effekt under dessa förhållanden. jag har ju en 8,5 Kw pump, men nu om jag tittar på pumpen så ser jag att det är +5 grader ute & pumpens börvärde ligger då på 29grader för att hålla 21,5 inne. detta gör att min pump levererar 12,5 - 13 kW
om det nu skulle varit -20 grader ute så behövs en framlednings temp på 40 grader & pumpen levererar då 10 -10,5 kW
Om jag hade haft ett normalt radiatorsystem så hade vi behövt en framlednings temp på ca 55 grader för att hålla mina 21,5 grader inna när det är -20 ute. Vid dom förhållanden så levererar pumpen 9 kW & det är inte säkert att pumpen orkar upp i 55 grader när vi bara har ca 9kW, då moste vi alltså starta elpatronen på första steget (3kW) så vi får 9+3kW = 12kW.
Nu har jag räknat på mitt djupa hål, om vi bara hade haft dom 157m som stod i min offert så hade vi haft en lägre temp på köldbäraren & då hade pumpen endast levererat 7,9kW

Hängde du med?

Skrivet av: Pär
« skrivet: 16 september 2005, 19:24:42 »

CarMan - jag har sett din signatur några ggr och funderat... hur kan du klara dig ner till -30 utan el (hehe.. jag antar att du menar utan tillskott via el-patron eller hur får du annars kompressorna att gå  ;) )
Skämt å sido... 230 m2 hus och med den pumpen och 170 m hål ?
Hur är det möjligt? Måste vara enormt bra isolerat?  ???
Mina offerter pratar om att pumpen klarar ner till -5 på egen maskin..

Pär
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 september 2005, 19:13:38 »

Jag kör min Nibe 1215-8,5 på 16A
jag hade sen tidigare en effektvakt i huset & den har jag kopplat in mot värmepumpen i avsett utag.
men jag behöver ju ingen elpatron mer än till extra varmvatten = elpatronen går aldrig samtidigt som kompressorn
Skrivet av: haddirajan
« skrivet: 16 september 2005, 13:32:45 »

Vi kör 1230-8 samt ES210 (VVB med patron) på 16A. Effektvakten hoppas jag är vaken och inte tillåter "skott i proppskåpet". Nu har det ju bara gått i två veckor, så man vet ju inte hur det beteer sig i vinter. Inatt var det nollgradigt, och det var inga problem iallafall. Jag ska se om jag hittar nån meny för det där med att se om patronen varit inkopplad...fast en annan dag...
Skrivet av: mso
« skrivet: 16 september 2005, 13:26:28 »

Hej igen , Det är klart att det underlättar väldigt omman inte har en torktumlare utan bara två enfas slukare. Då är det inga problem /Mso
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 16 september 2005, 12:09:47 »

"...gör ju inte damerna..." Varför inte ta ett fredagssnack med tanterna och diskutera begrepp som Ampere och vad olika förbrukare drar. Gärna over ett glas vin och en god kvällsmat.
 *roflmao*

Varför skall alla hushållsmaskiner idag vara 1-fas? Man kan nästan tro att dom är i maskopi med el-industrin för att generera så många ampere så ojämnt som möjligt.

Min grunduppdelning:
R Diskmaskin
S Tvättmaskin
T Uttag där man ofta använder vattenkokare dammsugare o s v och instruktion till tanten om att inte köra dom samtidigt. (pS. för att slippa påhopp - jag dammsuger och stryker också ibland)
Skrivet av: mso
« skrivet: 16 september 2005, 11:27:59 »

Hej . Jag säkrade ner till 16 på min förra pump och fördelade ut disk o tvätt o tumlare på tre faser men det blev säkert ett tiotal okynnes utlösningar på huvudsäkringen per år ändå . Typ gäster med motorvärmare och även annat  tex dammsugare brödrostar i kombination med vp och disk,tuml,tvättmaskin mm .Det funkar men man får tänka sig för och det gjör ju inte damerna i huset?. Har inte gjort det på denna instalation ./Mso
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 september 2005, 11:01:18 »

Min installatör satte i 20 A H-säkringar. Sen testade jag att sätta i 16 A säkrningar efter nån månad och det funkade finfint. Så nu har jag säkrat ner till 16 A. Det man får tänka på är att inte köra kupevärmaren på bilen för fullt samtidigt som det är en svinkall natt så eltillskottet går in. Med lågeffekt på kupevärmaren så klarar sig säkringarna (man får skrapa lite is bara).

Legionellahöjningen kan du styra när på dan den ska ske, gör det mitt på dagen en vardag då ingen är hemma, normalt.
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 16 september 2005, 10:16:04 »

Har inte installerat själv än men skall göra det senare under hösten (en Nibe 1230 8 ).

Jag skall försöka behålla 16A och tänker angripa problemet på följande sätt:

- Fasbalansering. Kontrollera att de övriga stora förbrukarna ligger på olika faser och dit räknar jag tvättmaskin, diskmaskin uttag där man ofta kör dammsugare, brödrost och vattenkokare etc. Vidare ta i beaktande hur spis drar vid olika effektlägen på plattor.

- Till Nibe följer det med strömtransformatorer som signallerar till styrsystemet att undvika elpatron. Använda dom.

- Tröga säkringar.

- Minska maxeffekten till 3 eller max 6 kW på elpatronerna och hoppas det ändå räcker till legionellaupphettning respektive toppbehov.

Skrivet av: wigert
« skrivet: 16 september 2005, 10:04:32 »

Kommer snart installera en 1230-8.5 eller 1230-10 och funderar på hur jag skall göra med säkringen. Idag har jag 16A både på olje-/elpannan och som huvudsäkring. 8.5 vid 0/50 förbrukar 5 kW med patronen i 3kW-läge, och 10 förbrukar 5,4 kW vid 0/50 (också 3kW-läge). I.o.m. effektvakten kommer ju först patronen och sen kompressorn slå av om många övriga strömförbrukare är igång.

Hur har ni andra gjort? Det finns ju en del pengar att spara på 16A (1810 kr/år) jmf med 20A (2680 kr/år) och 25A (3415 kr/år).

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!