Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Arbetstank, enda lösningen?  (läst 21019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #75 skrivet: 21 februari 2014, 06:49:43 »
David, den hängde jag inte med på? Jag tog bara bort höjning +1, menar du att det ger större förändring på kurvan?

Nu har jag ökat  :dt: till 9 och ställt start CP till Max 6v och min 4v och samtidigt ökat kurvan till 38 med ingen brytning av kurvan. Det är ganska stabilt nu. Men mÃ¥nga och korta körningar......
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #76 skrivet: 21 februari 2014, 20:43:38 »
jag kanske tog i. Jag menade bara att du förändrade förutsättningarna och då kanske det inte är konstigt om det knäpper tills det stabiliserat sig. Men jag håller med 1 grad är ju ingenting.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #77 skrivet: 26 februari 2014, 06:32:34 »
Har nu kört en tid med integral -30 och  :dt: 9, cp min 4 och Max 6. Och det är ganska ok men inte helt utan knäppningar, fast det kan jag leva med. Ett lustigt fenomen är att just som vp startar sÃ¥ hörs ett dovt svagt booong i rörsystemet?

Jag måste säga att jag är allt annat än imponerad av funktionen och styrningen av vp. Känns som rena rama stenåldern att behöva hålla på så här. Jag tror att till vårt system hade det behövts en stor tank (som flera av er redan sagt) och till det shunt och cp för att hålla en stabil värme och med minsta variation. Kanske att en inverter vp hade varit bättre val?

Jag får nog leva med många starter och korta gångtider...
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #78 skrivet: 26 februari 2014, 20:33:41 »
Kommer inte dunsen av att cp varvar upp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!