Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: läcker ut köldmedium  (läst 6589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
läcker ut köldmedium
« skrivet: 18 oktober 2008, 23:08:28 »
Hej!

Har en ivt c9 pump som är installerad mars -05. Hela anläggningen har fungerat klockrent ända tills ikväll. Jag kände hur jag fick en droppe i nacken när jag gick in i tvättstugan där anläggningen står. Tittar upp i taket och ser att det är alldeles blött runt två ventiler på köldmediumrören som leder in till väremepumpen. Dessutom är det blött vid ena infästningen som sitter fast i taket också.
Det droppar inte mycket just nu iaf.
Det är precis som det har blivit ett övertryck i köldmedierören under en kort stund.
På ena ventlien som är blöt står det 4bar på, den andra ser jag inte för den är nästan helt gömd bakom isoleringen runt rören. Hoppas bara det inte läcker på fler ställen, för jag ser ju inte de ställen där rören går inne i väggen uteifrån.

Nån som har råkat ut för samma sak nångång som vet vad det beror på och vad man kan göra åt det??

Det är ju lördag idag så jag får inte tag på installationsfirman förrän på måndag. :-\
IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2008, 23:18:05 »
Hur mycket har läckt ut?
Luktar det alkohol av vätskan som läckt ut?
Det kanske bara är kondensvatten?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2008, 08:34:44 »
Jag gissar pÃ¥ kondens...  Har du ingen manometer pÃ¥ KB-slingan sÃ¥ du kan se om trycket har sjunkit?  Ser du nÃ¥gon skillnad i nivÃ¥kärlet?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2008, 09:39:52 »
Hej!

Tack för snabba svar.

Det är inte alls mycket som läckt ut, det är kanske tre, fyra milliliter. Jag luktade på det och det luktar inte direkt nånting faktiskt.
Nivån i kärlet ser ut att ligga som det alltid har gjort också.
Så det är kanske kondens då.
Det konstiga är att det har aldrig hänt förut under de Ã¥r jag haft anläggningen.  Sc:,h
Och det är ju minst sagt ett underligt ställe att ha satt säkerhetsventlilerna pÃ¥, liksom mitt i rummet. (ingen frÃ¥nledningsrör till nÃ¥tt avlopp) Men som sagt det kanske bara är till för om det kommer nÃ¥gra droppar kondens vart fjärde Ã¥r!!?  ;)

Kollade nu på morronen (söndag) och det är helt torrt vid ventilen nu, men man ser märken efter dropparna på skumisoleringen, det borde väl inte bli märke av kondensdroppar!?
Sprang ut o kollade nu igen, och det är faktiskt en fläck på golvet där dropparna har landat också (som inte ser ut som vanligt vatten)

Mvh,
/Micke
IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2008, 12:38:37 »
Har du foto pÃ¥ ventilerna?  Är du säker pÃ¥ att det är säkerhetsventiler?  Man brukar väl bara ha en säkerhetsventil och den sitter väl oftast i anslutning till nivÃ¥kärlet?  Det kan inte vara automatluftare so aktiverats?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2008, 08:15:14 »
Tack för svar.

Jag ska fixa kort på de under dagen, lite stressad nu.
IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2008, 19:01:54 »
Såhär ser det ut där ventilerna sitter.
bild 1-3 samma ledningar med från olika perspektiv för att få en helthet på hur det ser ut.

/Micke
IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Inloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2008, 20:09:31 »
Såhär ser det ut där ventilerna sitter.
bild 1-3 samma ledningar med från olika perspektiv för att få en helthet på hur det ser ut.

/Micke

Hej
Den vita ventilen är samma typ av avluftning som finns på element.
Så troligen var det lite kondensvatten du fick i nacken. Hur som helst. Ta en avluftningsnyckel och kontrollera att det är tätt
MVh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2008, 21:00:17 »
Tätt är det nog, utan min ide är att isolera det som är synligt, alltså blottad metall ger kondensutfällning.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2008, 14:02:04 »
Tack för alla svar!! 

Som det verkar så är det helt enkelt bara vanlig kondensvatten, tack o lov.
Det verkar stämma eftersom just den dagen hade dörren ditin varit stängd och torktumlaren hade gått varm, så det var väldigt varmt inne i pann-rummet, det kan ju förklara att det blev kondens.
Borde jag nästan kunnat fundera ut själv. huvuddunk

Mvh,
Micke
IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad MR_X

  • grubbelgubbe
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: bergslagen
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: läcker ut köldmedium
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2008, 18:00:33 »
Hej.
Jag trimmar in ivtanläggningar dagligen sÃ¥ jag mÃ¥ste bara frÃ¥ga,  vad kör du pÃ¥ för kurvor?
Öka/minska?
Finjustering?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!