Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Delta T och kwh.  (läst 13586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #45 skrivet: 29 januari 2012, 22:44:56 »
för att ditt test ska visa något relevant, utifrån hur din tank verkar vara kopplad, så ska du för just detta syfte kolla tempen direkt från värmepumpen och direkt till värmepumpen.

Men då måste du ju ha en separat givare för du kan inte hipp som happ flytta din framledningsgivare gissar jag.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #46 skrivet: 29 januari 2012, 22:49:48 »
Då är det fysiskt möjligt i och med att deltat inte har med vp att göra. Det som händer r att varefter du värmer tanken stiger tempen på vpfr som du flyttat ut. Du skulle om du inte flyttat givaren förmodligen se ett delta som du ser som max under dina körningar. (10gr?). Eller ännu mer. Med andra ord skulle jag i ditt fall höja flödet över vp.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #47 skrivet: 29 januari 2012, 23:19:08 »
 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #48 skrivet: 30 januari 2012, 17:07:58 »
Ja dÃ¥ har jag tillbringat nÃ¥gra minuter till i pannrummet med penna o  papper  och  kamera sÃ¥ att vi kan fortsätta att bena ut detta .och vad som händer för mej .

Kurva 36
I G  -40
Kb in +2
Kb ut  0  -     - 1
Ute temp  - 8 gr
Vp r  33gr
 
Jag mäter vp fr pÃ¥ röret i toppen pÃ¥ tanken som gÃ¥r ut till rad  före shunt .
Jag mäter vp r i botten på på tanken som går till vp.
Dom gamla givarna sitter kvar i pumpen, dom nya org givarna frÃ¥n thermia  sitter inkopplad pÃ¥ tanken. Det här är vad som sker vid olika temperaturer under en körning för mig .

38 gr  ( 41 )          3010w
39 gr                     3006 w
40 gr                     3010 w            gÃ¥ngtid 3 min
41 gr                     3008                 gt         11 min
42 gr                     3005 w             gt         13 min
43 gr                     3025 w             gt         11 min
44 gr                     3040 w             gt          8 min

Total gt denna körning 60 min .  Förbrukad energi denna körning inkl vv   3130 w.
Vid nedräkningen av gm sÃ¥ startade en vv körning mot slutet vid –5 gm  vv körningen tog 7 min sedan efter vv körningen körde den ytterligare nÃ¥gra min vp fl men dom har jag inte tagit med i och med att det blir sÃ¥ höga temp som följer med frÃ¥n vv körningen till tanken .( 50-51 )
Fick jag pÃ¥ vpfl  strax efter vv körning.
Körningen började pÃ¥ vp fl 35  och slutade vid 44 gr under hela körningen ändrades inte vp r
Utan var konstant 33 gr. Gm start av pump vid 41 gm  vände nedÃ¥t vid 64 gm.
Vad har jag för DT under en sån här körning ?
Vad är inte bra, och  vad kan jag förbättra ? hur ?
Vp cp går bara när kompressorn går, har extern cp från tank till hus.
Jag har kort pÃ¥ hela körningen av regler datorn vad som händer i pumpen under drift.   
SÃ¥ forum vänner vad  göra ?
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #49 skrivet: 30 januari 2012, 17:38:55 »
Som sagt. Din energimätning säger noll och inget eftersom du inte mäter delta över vp. Men eftersom du lyckas värma tanken till 44 gr har du minst det pÃ¥ framledning innan tank. SÃ¥ledes delta 11 om vÃ¥r var 33. Det är för mycket. Sänk farten pÃ¥  cp i vp. Och försök göra likadana mätningar pÃ¥ givaren som sitter innan tanken om det ska ge nÃ¥got.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #50 skrivet: 30 januari 2012, 17:48:00 »
ok får prova med det .
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #51 skrivet: 30 januari 2012, 17:53:10 »
det kanske blev fel på slutet där DKT, med säkning av farten.

I och med att du shuntar ut till dina radiatorer _samt_ att du mäter returen innan VP men mäter framledning efter tank så får du inte en rättvisande indikation av ditt delta över värmepumpen. DEt kan du bara få genom att mäta framledning och retur innan tanken.

Om man gissar lite så är det som DKT säger att du troligen har ett delta på 10+ över värmepumpen och således skulle kunna minska detta genom att öka farten på den interna cirkulationspumpen för värme, värmebärarpumpen ett snäpp.

Om vi gÃ¥r till dina KW siffror sÃ¥ indikerar dessa att din förbrukning inte ökar nämnvärt med ökande framledningstemperaturer. Däremot kan det ju vara sÃ¥ att ditt COP minskar. Dvs mängden ström i förhÃ¥llande till levererad energi blir nÃ¥got sämre. Men vi pratar ju om tiondelar här för det ska inte skilja enormt mellan  38 och 44gr. Därutöver det jag ju inte hur pass bra din energimätare är.

Vill du veta vad ditt delta är över värmepumpen så räcker det med att ta en IR termometer eller något i den stilen och mäta rören från och till VP med lite tejp på röret (typ eltejp) när värmepumpen har gått ett par minuter. Då får du reda på vilket delta du har och detta förändras inte jättemycket under en körning.

Men jag håller som sagt med DKT du kan nog öka farten ett snäpp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #52 skrivet: 30 januari 2012, 18:13:49 »
Som sagt. Din energimätning säger noll och inget eftersom du inte mäter delta över vp. Men eftersom du lyckas värma tanken till 44 gr har du minst det pÃ¥ framledning innan tank. SÃ¥ledes delta 11 om vÃ¥r var 33. Det är för mycket. Höj farten pÃ¥  cp i vp. Och försök göra likadana mätningar pÃ¥ givaren som sitter innan tanken om det ska ge nÃ¥got.
OBS. Det gick lite fort. Höj farten ett snäpp naturligtvis.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!