Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin felkod E7-62  (läst 5470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik H

  • Gäst
Erik H
Daikin felkod E7-62
« skrivet: 27 mars 2016, 21:58:07 »
Kollade till jordvärmepumpen i kväll och såg då att den stod och blinkade med felkod "onormalt flöde i köldbär". Vad kan det bero på?

Kan tillägga att systemet fungerat som det ska efter intrimning vid uppstart för drygt ett halvår sedan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2016, 22:38:21 »
Skulle kunna vara att köldbärarpumpen fastnat eller så har filtret pluggat.
Men det kan även bero på luft i systemet, eller att du har en läcka som gör att du har för lite brine i systemet.
Luktar det sprit i pannrummet eller om du öppnar någon lucka på värmepumpen?
Jag antar i alla fall att larmet beror på för lågt flöde, så det är det du skall fokusera på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Erik H

  • Gäst
Erik H
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2016, 22:53:03 »
Luktar inget, trycket är oförändrat i systemet så tveksamt att det läker.
Pannan har har ju fungerat klanderfritt och systemet är slutet så kan det komma in luft på nått vis?

Tack för tipsen i alla fall ska testa lufta samt kolla filtret i morgon.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2016, 23:00:34 »
Kolla kabeln till pumpen, är den bränd ca 10 cm från pumpen behöver kabeln bytas/skarvas tills ny kabel finns, även en säkring på kretskortet kan behöva bytas.

Erik H

  • Gäst
Erik H
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2016, 10:15:05 »
Tack!
Filtret på kabeln hade smält, efter samtal till Daikin klipptes det bort och kabeln skarvades i väntan på en ny. Säkring F5U hade farit, bytte den och nu är det igång.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2016, 10:45:52 »
Bra att det löste sig!

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2016, 11:43:15 »
Är det ett vanligt återkommande fel på Daikin pumpar?
Med tanke på att vandieren "hittade" felet direkt.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2016, 15:28:56 »
"Filtret" är det ett störfilter som man tvingats sätta dit för att klara CE-testerna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Erik H

  • Gäst
Erik H
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2016, 21:58:20 »
Det tror jag inte, nytillverkade pumpar idag har inte det monterat enligt Daikin. Får en ny kabel utan det installerat på garantin så det verkar ju inte behövas.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2016, 09:00:27 »
Eller sÃ¥ sitter filtret nÃ¥gon annan stans pÃ¥ dom nya pumparna och dom bryr sig inte om att dom "lusar ner" nätet med störningar. Jag har mycket svÃ¥rt för att tro att dom satt dit ett filter om det inte behövdes och än svÃ¥rare att förstÃ¥ hur det skadades om det inte har nÃ¥gon funktion.  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2016, 10:12:02 »
Eller sÃ¥ sitter filtret nÃ¥gon annan stans pÃ¥ dom nya pumparna och dom bryr sig inte om att dom "lusar ner" nätet med störningar. Jag har mycket svÃ¥rt för att tro att dom satt dit ett filter om det inte behövdes och än svÃ¥rare att förstÃ¥ hur det skadades om det inte har nÃ¥gon funktion.  Sc:,h
Om nu filtret skulle sitta någon annanstans så kan vi ju inte "lusa ner" nätet eller ?
Vi kan inte som en seriös aktör hålla på med sådan lekstuga. Maskinen är CE certifierad och vi tar störningar på högsta allvar, av denna anledningen är hela kabinettet tillverkat I plat som är jordad.

Det filtret som vi pratar om här är ett strömspiks filter som leverantören av cirkulationspumpen levererar med själva pumpen. Det monterades för att minska startströmmarna och påkänningen på elektroniken. Senare tester har påvisat att det föreligger inget behov av att ha det monterat då strömspikarna för KB pumpen är under våra riktvärden. Därav levereras maskinerna sedan en tid tillbaks utan detta filter monterat.

Mvh
Daikin

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2016, 10:26:42 »
Det skulle naturligtvis stått "eller så bryr dom sig inte om" och inte "och dom bryr sig inte om". Kan väl även säga att om kabinettet är av plåt så påverkar det knappast dom ledningsburna störningarna som normalt är dom som "lusar ner" näten. Och jag har sett många större "seriösa aktörer" som genat när det gäller nätfilter och frekvensstyrningar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2016, 11:35:02 »
Det skulle naturligtvis stått "eller så bryr dom sig inte om" och inte "och dom bryr sig inte om". Kan väl även säga att om kabinettet är av plåt så påverkar det knappast dom ledningsburna störningarna som normalt är dom som "lusar ner" näten. Och jag har sett många större "seriösa aktörer" som genat när det gäller nätfilter och frekvensstyrningar.
Eller så kan vi bara försöka ha "en seriös nivå" på inläggen som görs på forumet.
Personligen är jag allergisk mot inlägg som har citationstecken då de syftar till ett dolt budskap.
Finns ingen frekvensstyrning I den kabeln.

/Daikin

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2016, 11:55:48 »
Hur du tolkar citationstecken är ju helt upp till dig andra tolkar det högst troligt annorlunda.
Och jag var helt säker på att Daikin använde frekvensstyrda cirkpumpar, men jag kan mycket väl ha fel.
Och oavsett vad du tycker kommer naturligtvis jag (och kanske någon till) att ifrågasätta även Daikinmaskiner och allt som har med dom att göra, precis som andra maskiner ifrågasätts, så det är nåt som du troligen måste vänja dig vid.
Spekulationer är ju en följd av informationsbrist och eller tillrättalagd information. Och seriös och trovärdig blir man om man även talar om det negativa, som naturligtvis även Daikin är drabbade av, gör man inte det blir det ju bars säljsnack  och det kan man knappast kalla seriöst.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #14 skrivet: 30 mars 2016, 13:09:21 »
Hur du tolkar citationstecken är ju helt upp till dig andra tolkar det högst troligt annorlunda.
Och jag var helt säker på att Daikin använde frekvensstyrda cirkpumpar, men jag kan mycket väl ha fel.
Och oavsett vad du tycker kommer naturligtvis jag (och kanske någon till) att ifrågasätta även Daikinmaskiner och allt som har med dom att göra, precis som andra maskiner ifrågasätts, så det är nåt som du troligen måste vänja dig vid.
Spekulationer är ju en följd av informationsbrist och eller tillrättalagd information. Och seriös och trovärdig blir man om man även talar om det negativa, som naturligtvis även Daikin är drabbade av, gör man inte det blir det ju bars säljsnack  och det kan man knappast kalla seriöst.
Jag har absolut Inga problem att ta upp positiva som negativa synpunkter på våra produkter, det är det som driver en utveckling framåt.
Ifrågasätta produkter har alla rätt att göra me I detta fall så reagerade jag på ett antagande om att vi har tagit bort något och struntar I konsekvenserna (störningar I nätet) och det har absolut inget med fakta att göra utan är ett antagande som är personligt från din sida. Spekulationer kan undvikas om man staller frågan direkt till berörd och avvaktar svar. I detta fall så var det en annan medlem som hade denna kunskap om kabeln men inte vad som I detalj föranledde bytet av design.
Så visst, seriös är man om man berör positiva och negativa aspekter om en produkt så länge man håller sig till fakta och inte har egna spekulationer.

/D

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikin felkod E7-62
« Svar #15 skrivet: 30 mars 2016, 14:29:41 »
Det enda jag som "icke insatt" kan göra är att spekulera och ifrågasätta. Det får du nog tåla så länge man inte kan få någon "neutral faktabank". För genom åren har jag blivit rätt luttrad när det gäller "fakta" som presenteras av en producent eller dennes ombud.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!