Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408  (läst 12059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mainstream

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« skrivet: 02 april 2014, 13:57:56 »
Tänkte mig dessa båda i mitt nybygge. Har nu fått en första offert som innehåller installation av dessa (ingår gör en rumsgivare, ett ventilpaket, expansionskärl och några slangar), uppstart och genomgång.

Pumpen och tanken säljs på nätet för 80.000:- inkl moms på vvsbutiken.nu. Vad är rimligt att betala vid köp genom en lokal, mindre VVS-firma?

Kan någon ge en tidsuppskattning för installationen? I nybygge med gott om plats att röra sig på.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #1 skrivet: 02 april 2014, 22:27:47 »
Tänkte mig dessa båda i mitt nybygge. Har nu fått en första offert som innehåller installation av dessa (ingår gör en rumsgivare, ett ventilpaket, expansionskärl och några slangar), uppstart och genomgång.

Pumpen och tanken säljs på nätet för 80.000:- inkl moms på vvsbutiken.nu. Vad är rimligt att betala vid köp genom en lokal, mindre VVS-firma?

Kan någon ge en tidsuppskattning för installationen? I nybygge med gott om plats att röra sig på.

Kan du verkligen göra såhär i ett nybygge? Tänk på BBR reglerna med där max inkopplad effekt blir ett problem. För 408 går väl bara till -20? Jag hade tittat på maskiner som går till -25 åtminstone. Annars känns markvärme/bergvärme som ett självklart val i ett nybygge om man inte vill köra med frånluft.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #2 skrivet: 03 april 2014, 11:21:43 »
För 408 går väl bara till -20? Jag hade tittat på maskiner som går till -25 åtminstone.

-22, enligt CTC. Fast det förutsätter att du inte behöver mer än ca 50 graders framledning vid -22.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #3 skrivet: 03 april 2014, 12:23:56 »
Mmm, tveksamt om det går, var bor du (vilken DUT har din ort?)
Vet du husets effektbehov vid DUT, och stämmer det överens med värmepumpens uteffekt vid DUT?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mainstream

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #4 skrivet: 03 april 2014, 14:27:44 »
Huset ska byggas i SkÃ¥ne. Beräknad DVUT är -10.4 enligt energiberakning.se med tung stomme. Vi har inte sÃ¥ kallt här nere.  tummenupp

Jag hittar ingen uppgift om COP vid lägre än -7 grader (3.02) hos CTC. Därför har jag uppskattat att den har ett COP på 1 vid -22 för att vara på den säkra sidan. Det är rätt sällan vi har under -7 grader här. Rätt eller fel räknat?

Effekt vid DVUT:

  • Värmepump (el in, DUT): 1.533 Watt
  • El: 644 Watt
  • Totalt behov av eleffekt: 2177 Watt

Husets energibehov med värmepump:
  • Värmepumpens täckingsgrad: 99%
  • Värmepumpens energibehov: 2994 kWh/Ã¥r
  • Kompletterande (spets): 1 kWh/Ã¥r
  • Energibehov för värme: 2995 kWh/Ã¥r
  • Specifik energianvändning: 25 (max 55) kWh/kvm och Ã¥r
Jag får lov att ha max 5.1 kW installerad effekt. En 408 är specad till 1.6 kW i tillförd effekt så det lämnar ca 3 kW kvar till elpatron.

Huset byggs med vattenburen golvvärme och en vattenmantlad kamin. Kaminen är dock bonus, jag har valt att bortse från tillskottet den ger i energiberäkningen och räknar med full täckning från värmepumpen.

PS: Markvärme går bort pga tomtens storlek. Bergvärme är väldigt ovanligt.
« Senast ändrad: 03 april 2014, 17:17:27 av Mainstream »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #5 skrivet: 04 april 2014, 06:24:32 »
Frågan är om energimyndigheten godkänner 99% täckningsgrad om det är med elpatronen inräknad...
Eller avser det enbart kompressoreffekt?
Annars ser det väl helt Ok ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mainstream

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #6 skrivet: 04 april 2014, 13:11:44 »
Frågan är om energimyndigheten godkänner 99% täckningsgrad om det är med elpatronen inräknad...
Eller avser det enbart kompressoreffekt?
Annars ser det väl helt Ok ut.

Det är utan elpatronen. Vet faktiskt inte hur programmet får fram 99% istället för 100% när pumpen klarar DVUT med god marginal. Tror inte det blir några problem med kommunen; med 25 kWh/kvm och år är det en bra bit upp till gränsen.

Ursprungsfrågan så, vad tror ni?

"Pumpen och tanken säljs på nätet för 80.000:- inkl moms på vvsbutiken.nu. Vad är rimligt att betala vid köp genom en lokal, mindre VVS-firma?

Kan någon ge en tidsuppskattning för installationen? I nybygge med gott om plats att röra sig på."

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #7 skrivet: 04 april 2014, 15:44:08 »
Nätpriserna är nog rätt exakt samma som det installatörerna får betala för hårdvaran, så där finns ingen prutmån alls.
1 till 2 dagars jobb för 1 till 2 personer.
Installatörerna brukar nog vilja ha 20 000 - 40 000 kr för material, installation, ansvar, support och eventuella återbesök som de inte kan debitera tillverkaren.
Oftare 40 000 än 20 000 kr.
Allt under 120 000 kr är alltså vad man kan förvänta sig.
Får du inget under den summan så funkar inte konkurrensen hos dig.

Om du inte redan gjort det kan du prova www.energioffert.se
Det är en tjänst jag driver där jag tänker mig att företag som behöver fler jobb kan ge bra priser till forumets medlemmar/besökare.
Finns det inga företag alls på din ort som behöver fler uppdrag är det inte säkert att du får bra priser ens via min webbtjänst.
« Senast ändrad: 04 april 2014, 15:47:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mainstream

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #8 skrivet: 04 april 2014, 16:41:07 »
Tack. Eventuella återbesök blir man väl alltid debiterad som kund ändå.... ;-)

Din uppskattning av arbetsinsatsen låter förnuftig. Jag funderar på att låta en fristående VVS-firma göra installationen på löpande räkning istället.

Den 'premien' jag ska betala för att få en CTC-partner att göra jobbet är stor. Förmodligen har han en liten marginal även i jämförelse med webb-shoparna som ytterliggare spär på vinsten.

Jag har fått förslag på 136.000:-. Tillkommer gör inkoppling av vattenmantlad kamin mot tanken (25.000:- exkl material) och rördragning till kaminen (15.000:-). I allt 176.000:-.

Då har jag inte ens frågat efter pris på resten av VVS jag behöver i ett nybygge...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #9 skrivet: 04 april 2014, 16:52:02 »
Mmm, 20 000 till 40 000 kr påslag gäller nog utifrån listpris på värmepumpen, inte nätpriserna.
Tyvärr.
Men så ser det nog ut på många håll, speciellt i storstadsområdena.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #10 skrivet: 04 april 2014, 20:12:54 »
Jag har fått förslag på 136.000:-. Tillkommer gör inkoppling av vattenmantlad kamin mot tanken (25.000:- exkl material) och rördragning till kaminen (15.000:-). I allt 176.000:-.

Det lät dyrt. Väldigt dyrt. Du kan ju läsa här under hur min installation ser ut, och den kostade 120 kkr inklusive demontering av gamla pannan, inkoppling av vedpannan och styrning till den, samt shunt och styrning till golvvärme i två rum, allt VVS och allt eljobb.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #11 skrivet: 07 april 2014, 15:41:41 »
Tillkommer gör inkoppling av vattenmantlad kamin mot tanken (25.000:- exkl material) och rördragning till kaminen (15.000:-). I allt 176.000:-.

40 000:- bara för arbetskostnaden för att koppla in kaminen? Det innebär att firman borde räkna med att det kommer att ta 80-100 timmar att utföra det jobbet, eller sÃ¥ har man saltat fakturan rejält för att man egentligen inte vill ha jobbet...  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #12 skrivet: 07 april 2014, 23:56:07 »
Du kan ju alltid plocka ihop installationsmaterialet på någon nätbutik om du nu vet ungefär vad du bör ha för något material. Glöm inte isolering osv. Dubbla sen det priset.

Är det inte toklångt och en massa krånglig rördragning så tar det max 2 arbetsdagar för en man. Räkna 16h och 600 i timmen. Lite körkostnad osv.

Nu har du fått fram en skälig kostnad.

Ska du bygga nytt i egen regi så försök handla upp hela husets installation på ett bräde.

Sen är jag tveksam till att du får ihop det där rent energi/effektmässigt enligt BBR, men bygger du snålt så går det kanske. Tänk på att max installerad eleffekt är "hårt" satt. Det är den effekten som värmeanläggningen byggs med och besiktigas med. Det är den effekt som ska värma hela ditt hus kallaste dagen. Visst kan man ändra sen, men det är inte tillåtet.

En sak som också bli ett problem är att den bara ger 50 graders framledning vid -22. Vad är max retur då? Eftersom CTC kör både värme och varmvatten i "en tank" så kan det kanske bli lite körigt att hålla igång värmepumpen när det är kallt ute.

Ett tips som jag såg på nordbygg kan vara nibe och deras 3-fas uteluftare. Gick till -25 och gav då närmre 65 grader fram om jag minns rätt. De hade också någon stor innedel på 500 liter som man kunde koppla på lite av varje till.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #13 skrivet: 08 april 2014, 12:27:47 »
En sak som också bli ett problem är att den bara ger 50 graders framledning vid -22. Vad är max retur då? Eftersom CTC kör både värme och varmvatten i "en tank" så kan det kanske bli lite körigt att hålla igång värmepumpen när det är kallt ute.

Enligt specen till nya EcoAir (400-serien) så ger den max 53 grader vid -22. Det betyder att den stannar när inkommande vatten från tanken är 46, om styret funkar som på gamla (100-serien). Eftersom den bara värmer vattnet 3-4 grader vid -22 så blir alltså max framledning ca 50. Vad kräver ett modernt, välisolerat hus med golvvärme? Kan man överhuvudtaget köra ut 50 grader i golvvärmesystem?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mainstream

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig offert? EcoZenith i550 + EcoAir 408
« Svar #14 skrivet: 08 april 2014, 15:11:03 »
Du kan ju alltid plocka ihop installationsmaterialet på någon nätbutik om du nu vet ungefär vad du bör ha för något material. Glöm inte isolering osv. Dubbla sen det priset.

Är det inte toklångt och en massa krånglig rördragning så tar det max 2 arbetsdagar för en man. Räkna 16h och 600 i timmen. Lite körkostnad osv.

Nu har du fått fram en skälig kostnad.

Ska du bygga nytt i egen regi så försök handla upp hela husets installation på ett bräde.
Att handla upp hela på ett bräde verkar bara bli ännu dyrare. Någon direkt rabatt lämnas inte, iallafall har jag svårt att få den.

Har tagit kontakt med en mindre nystartad en-mansfirma och det lutar åt att den för köra hela huset på löpande räkning istället. Kostar under 500:- i timmen plus moms. En 'ärligare' modell i mina ögon.

Citat från: GöranA
Sen är jag tveksam till att du får ihop det där rent energi/effektmässigt enligt BBR, men bygger du snålt så går det kanske. Tänk på att max installerad eleffekt är "hårt" satt. Det är den effekten som värmeanläggningen byggs med och besiktigas med. Det är den effekt som ska värma hela ditt hus kallaste dagen. Visst kan man ändra sen, men det är inte tillåtet.
Varför skulle det inte gå? Eleffekten stryps ju i tanken till att matcha BBR-kravet. Reglerna är ju 'anpassade' mot värmepumpar...

Citat från: GöranA
En sak som också bli ett problem är att den bara ger 50 graders framledning vid -22. Vad är max retur då? Eftersom CTC kör både värme och varmvatten i "en tank" så kan det kanske bli lite körigt att hålla igång värmepumpen när det är kallt ute.

Ett tips som jag såg på nordbygg kan vara nibe och deras 3-fas uteluftare. Gick till -25 och gav då närmre 65 grader fram om jag minns rätt. De hade också någon stor innedel på 500 liter som man kunde koppla på lite av varje till.
-22 har vi inte här nere. DVUT på -10.4 grader. Jag har sett Nibes variant och den är ett alternativ. Men jag gillar CTCs tekniktank, det måste jag säga.

Jag har en förväntning om att en luft/vatten-pump av denna kaliber ska fixa värmebehovet i Skåne med god marginal, speciellt med en acc-tank i systemet. Jag ska erkänna att jag inte är helt insatt i hur retur-tempen påverkar pumpen. Ser ni ett problem?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!