Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frågor ang min "Finpump" Sc Zibro 1235  (läst 3010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Frågor ang min "Finpump" Sc Zibro 1235
« skrivet: 13 januari 2011, 15:22:59 »
Hej  *vinkar*

Har så smått börjat använda min Finpump. För det mesta på kvällar innan det är dags att sova.

Har nu stängt av elelementen på övervåningen. Pga av "gratisvärme" som strömmar upp ifrån undervåningen så har jag inte ett så stort behov av värme ifrån Zibron.

Nu till mina funderingar  Sc:,h.

1. Plastnätet som sitter på är det någon slags transportskydd ? Har för mig att läst det tidigare på detta forum. Skall tas bort ??

2. Trågvärme. Onödig förbrukare ?? Om så hur koppla bort ??  Till saken hör att jag konstigt nog inte har en tillstymmelse till isbildning under utedelen  Sc:,h Jämför jag med min L/v pump Nibe Split så har den en rejälkaka av is under sig. Har hittills tagit bort iskakan 2ggr denna säsong.
Zibron verkar göra sitt jobb. Frågan är hur effektiv den är med tanke på den obefintliga isbildningen under utedelen eller är det så att trågvärmen är så effektiv/slösaktig att vattnet mer eller mindre dunstar bort. Eller så beror det på mitt obefintliga användande av pumpen ca 2-4 tim/kväll.
Tacksam för svar. Mvh tyke  :D

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor ang min "Finpump" Sc Zibro 1235
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2011, 20:39:04 »
Hej igen  *vinkar*
Passar på att ställa några frågor till innan jag ev får svar på min första förfrågning.
1. Kanske en  :D fråga men drar trågvärmen ström även då pumpen är avstängd med on/off knappen ?
2. Någon som känner till verkningsgrad/cop vid 0 ºC,-10 ºC. Har för mig att 1235 har ett cop runt 3,5 antar att det gäller vid plus 7 ºC ?
3. Har innedelen placerat på ett lite annorlunda sätt i sovrummet det vart så (se tidigare tråd aug -10 "finpump")Hur som haver innedelen hamnade under fönstret. Det som stör mig är att jag måste ändra "airdirection" varje gång dvs varje kväll då jag ej vill ha blåset mot golvet
utan ut ur rummet horisontellt. Går lamellerna att låsa ?

Heta tips å glada tillrop mottages tacksamt  ;)

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Frågor ang min "Finpump" Sc Zibro 1235
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2011, 21:46:38 »
Kanske lite svar på dina frågor

Första posten
1: plast nätet på baksidan kan du skruva bort och är som du skriver ett transposrt skydd (en del klipper bort det men om maskinen går sönder kan det vara bra att återställa den till ursprungligt skick) har kört min lilla Zibro S1225 två vintrar nu utan galler och har inte haft några problem med is.

2: Har aldrig upplevt att trågvärmen är onödig och avsaknaden av is beror snarare på att du kör så lite med den eftersom den avfrostar på "äggklocka" efter ca 45-50minuters värmedrift.
och 2 avfrostningar är inte många liter

Post 2
1:Nej trågvärmen drar ingen ström när masiknen är off jag har loggat min med elmätare och när jag stänger av den på off knappen drar den endast 4W som verkar vara någon form av standby läge.

2: har som sagt loggat min lilla pump lite och kommit fram till följande (observera att detta är en S1225 som levererar 2800W värme effekt vid +7°C ute temperatur) alla värden nedan är ca värden
 +7° utetemp inmatad effekt 983W uteffekt  ca2853W COP 2,90
+-0°C utetemp inmattad effekt 855W uteffekt  ca2238W COP 2,62
-7°C utetemp inmattad effekt 797W uteffekt  ca1856W COP 2,33
-10°C utetemp inmattad effekt 790W uteffekt  ca1638W COP 2,07
-15°C utetemp inmattad effekt 732W uteffekt  ca1406W COP 1,92
Som du ser så skall du inte ha alldeles för höga förhoppningar men den gör sitt jobb och den gör det bra för vad den kostar.

3: när man stänger av pumpen så stänger ju lammelerna men när man startar så borde lamellerna återta det läge de sist stod i
har aldrig funderat över detta då pumpen altid varit på och att den sitter i garaget i källaren.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor ang min "Finpump" Sc Zibro 1235
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2011, 09:12:00 »
Stort TACK ! Lmf för uttömmande svar. *vinkar*

Tycker inte att copvärdena är fy skam med tanke på priset  ;) Tyvärr äts vinsten upp på sommaren, då i alla fall jag vill ha lite kyla.
Har faktiskt en Zibro till liggande i kartong. Tanken var att installera den i garaget. Har dock ej kommit till skott ännu. :-\

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!