Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftburen värme  (läst 12599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Re:Luftburen värme
« Svar #15 skrivet: 06 april 2004, 22:29:10 »
Ditt värmepaket som du skall montera i luftkanalen ser ut ungefär som en bilkylare. Det kommer dock med allra största sannolikhet att innehålla flera "lager" av "bilkylare" efter varandra.

Det bildar på så sätt ett värmepaket med rör som tack vare pålödda (oftast) aluminiumplåtar effektivt överför den relativt "lågvärdiga" värmen från värmepumpen till luften.

PS: Jag förutsätter att du har ett värmesystem med ett relativt stort recirkulerande luftflöde som spetsas med en mindre mängd till-luft. Har du endast ett enkelt till/frånlufts-system som är kompletterat med radiatorer för själva uppvärmningen så blir det svårare att få ut all effekt som värmepumpen ger i huset. DS.

Hänger du med?
« Senast ändrad: 06 april 2004, 22:33:28 av Rickard »

Mäster Mimer

  • Gäst
Mäster Mimer
Re:Luftburen värme
« Svar #16 skrivet: 06 april 2004, 22:37:55 »
Då hänger jag med.
jo det är riktigt att det är till största delen samma luft som går runt, det är ganska lite ny luft som kommer in/går ut.

Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:Luftburen värme
« Svar #17 skrivet: 06 april 2004, 22:40:40 »
Värmeväxlare är väldigt imponerande. "Små saker med lite krullad metall" kan föra över stora värmemängder. Om jag fortsätter på Richards bilkylarliknelse, så gäller det t.ex. att före kylaren (framför bilen) på en tung lastbil har du utetemperatur, t.ex. 18 grader. Efter kylaren, bara några cm längre bak har du cirka 70 grader. Värmeväxlare är imponerande. Därför behöver du bara ett litet paket för att föra över värmen till ditt luftsystem.

admin

  • Gäst
admin
Re:Luftburen värme
« Svar #18 skrivet: 06 april 2004, 22:41:55 »
God natt, och kämpa på!

/Rickard

Mäster Mimer

  • Gäst
Mäster Mimer
Re:Luftburen värme
« Svar #19 skrivet: 06 april 2004, 22:50:38 »
jo fast om en bilkylare kan kallas för värmeväxlare vet jag inte, snarare värmeutjämnare eftersom du inte kan "byta platats" på temperaturerna, utan bara utjämna.
bilens kylare matas ju för övrigt men närmre 100gradigt vatten inte 35.

mina krulliga element tänkter jag mig som vattenslangar fast ett par hundra grader varma med hög genomströmning.
att då sätta in en fläns som är kallare men i gengäld har större överföringsyta låter ju ok, men hur blir det med genomströmningen om man har allt för smala rör och mycket flänsar som tar upp volym i min lilla kammare.

det var nog närmast så jag tänkte, men tydligen ska det funka.

tack snälla för hjälpen allihop och god natt, vi får se om det dyker upp fler frågor, eller vem vet kanske något jag kan svara på lol

admin

  • Gäst
admin
Re:Luftburen värme
« Svar #20 skrivet: 07 april 2004, 05:09:21 »
Citera
jo fast om en bilkylare kan kallas för värmeväxlare vet jag inte, snarare värmeutjämnare eftersom du inte kan "byta platats" på temperaturerna, utan bara utjämna.
bilens kylare matas ju för övrigt men närmre 100gradigt vatten inte 35.

mina krulliga element tänkter jag mig som vattenslangar fast ett par hundra grader varma med hög genomströmning.
att då sätta in en fläns som är kallare men i gengäld har större överföringsyta låter ju ok, men hur blir det med genomströmningen om man har allt för smala rör och mycket flänsar som tar upp volym i min lilla kammare.

God morgon ;D

Just av den orsaken att bilens kylare matas med 100 grader och ditt värmesystem skall matas med 35 grader gör att det krävs en (relativt sett) större värmeavgivande yta i en ventilationsanläggning.

Genomströmmningen i luftkanalen kan komma att minska, det är därför jag rekommenderar dig att ta kontakt med leverantören av ventilationsanläggningen. De kanske kan ge dig råd i frågan. Förmodligen kan du justera fläktarnas kapacitet med någon form av styrning eller strypning, om ej kan det bli aktuellt att ändra fläktens utväxling eller byta till en större fläkt.

Att du behöver byta fläkt skall det förhoppningsvis inte behöva göra, men det är nog bra att du har "flödesproblematiken" klar för dig innan du slår till.

Eventuellt kan man förstora kanalens diameter på en sträcka för att öka den totala yta som värmepaketet har att arbeta med, detta för att minska tryckfallet.

/Rickard

Mäster Mimer

  • Gäst
Mäster Mimer
Re:Luftburen värme
« Svar #21 skrivet: 07 april 2004, 10:52:52 »
Jag det var väl något sådant jag föreställde mig.
det är ett bacho-system jag har, men firman som installerade det när huset byggdes (3 ägare för mig på 80-talet) finns inte längre.

däremot kan nog han som hjälpte mig att påta om en smula när jag bytte köksfläkt och lade in golvvärmen kanske hjälpa till.

men vilken lättnad att det ser ut att gå att konvertera i alla fall. jag var orolig att det skulle vara helt omöjligt eller så dyrt att det bara var att dra in vattenelement.

admin

  • Gäst
admin
Re:Luftburen värme
« Svar #22 skrivet: 07 april 2004, 17:35:30 »
Jag skall i ärlighetens namn säga att jag inte själv sett eller hört talas om någon som konverterat ett luftvärmt hus till VP-drift.

Men jag ser inget hinder för detta, förutsatt att du har plats med ett tillräckligt stort värmepaket i din cirkulationsluftskanal.

Finns det någon annan i forumet som har erfarenheter av liknande konverteringar, eller besitter sådan kunskap att ni kan räkna ut hur stort värmepaket som behövs och vad det skulle kosta?

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Luftburen värme
« Svar #23 skrivet: 07 april 2004, 18:09:43 »
Ta en titt på den här, avsedd för bergvärmepumpar mm.

http://www.alig.se/pdf/250VB.pdf
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Mäster Mimer

  • Gäst
Mäster Mimer
Re:Luftburen värme
« Svar #24 skrivet: 07 april 2004, 20:11:33 »
kors den där länken beskriver ju precis det jag har fast mitt ssytem är tillverkat av bacho.

nåja var det inte någon lite längre upp här i tråden som skrev att han hade valt just luftburen värme när han byggde med bergväme?
för att den långa matningstemperaturen skulle vara så bra?

Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:Luftburen värme
« Svar #25 skrivet: 07 april 2004, 20:12:10 »
Min intuition (inte kunskap) säger mig starkt att det finns tre möjliga verkligheter:

A. Ditt luftvärmesystem finns i två utföranden, för matning med vatten eller el och det är bara att byta kasett och ansluta vattenkanalerna.

B. Ditt luftvärmesystem finns inte i två utföranden och det är därför för dyrt att med betald arbetskraft konvertera det, men med entusiasm och lämpliga byggdelar fixar du det själv.

C. Som B, men du tycker att det verkar för svårt att fixa själv, och avstår.

Mäster Mimer

  • Gäst
Mäster Mimer
Re:Luftburen värme
« Svar #26 skrivet: 07 april 2004, 22:50:29 »
allt fallet på plats.
man är ju riktigt hypad här, hoppas det blir alternativ A.
C verkar besvärligt, men alternativ D kanske inte är så dumt.

att man installerar vp enbart för varmvatten men inom något eller ett par år även kopplar på golvvärmen på den då nybyggda övervåningen så får man i alla fall den gratis ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!