Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tycker ni jag ska välja?  (läst 12861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #15 skrivet: 24 april 2013, 12:27:57 »
Skulle en sån här växlare kunna fungera till poolen?
http://www.energishop.se/10-rader-22-kw/99-0
Eller man mÃ¥ste gÃ¥ högre i effekt. Dom är tillverkade i rostfritt 2333/304L. Men kostar en växlare verkligen inte mer?  Eller det är bara skit den jag länkade till?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #16 skrivet: 24 april 2013, 12:59:02 »
Som en leverantör skev på sin sida om AISI 304
Citera
undvika använda detta material i områden med hög salt- och klor koncentration,

Därför tror jag INTE att den är så lämplig som poolväxlare
skulle leta efter en titan växlare istället

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #17 skrivet: 24 april 2013, 13:25:10 »
Som en leverantör skev på sin sida om AISI 304
Därför tror jag INTE att den är så lämplig som poolväxlare
skulle leta efter en titan växlare istället
Ok. Eller kanske i 4404 syrafast rostfritt. FÃ¥r googla vidare.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #18 skrivet: 24 april 2013, 15:47:06 »
Den bör även vara större tror jag, märkeffekten brukar utgå ifrån en större tempdiff än man har med värmepump och med mindre tempdiff mellan kalla och varma sidan bli effekten lägre.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Suune

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #19 skrivet: 25 april 2013, 14:49:31 »
Köldmediemängd under 3 kg, fast det har ingen betydlese om du är privatperson för som privatperson har du ingen plikt att läcksöka 1 gång per år.

Om det är så så har Malmö kommun lurat mig.

Naturvårdsverket verkar iallafall inte göra nåt undantag för privatpersoner:
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledning-amnesvis/Kemikalier/Flourerade-vaxthusgaser/Installera-kyl--luftkonditionerings--och-varmepumpsutrustning-privat/


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #20 skrivet: 26 april 2013, 15:30:30 »
Nya bud nu. Vi har mecaterm ocksÃ¥ att välja pÃ¥. Deras nya panna masterqal 500 och deras artic 16 kW pump. Tvekar inte pÃ¥ att det är bra grejer. Men dem känns omoderna. Men det kanske bara är displayen som är omodern trots att den är helt ny. SÃ¥ nu är det mecaterm eller ctc som gälle tror jag.  Tittar man enbart pÃ¥ siffror sÃ¥ är mecaterm 16 kW starkare än ecoair 115. Även om man tittar pÃ¥ cop värdet. Men den är framförallt starkare vid kyla när man behöver den. Och det gÃ¥r att fÃ¥ den med pool styrning ocksÃ¥. 
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #21 skrivet: 26 april 2013, 16:41:52 »
Och rostfritt stål :)

Har bara läst om den, verkar gedigen.
Men on/off känns som "igår" men det
är bara en tanke....
Jag hade tagit the shiny option ;)

Pris?
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #22 skrivet: 27 april 2013, 14:00:08 »
Nja on/off pump ser jag inte som någon nackdel. Den kommer ju jobba mot en tank ändå med shuntad framledning. Nackdelen är väl med det att den alltid kör lite varmare vatten än den hade behövt om man kört rakt mot radiatorsystemet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #23 skrivet: 27 april 2013, 14:57:52 »
Ja men då så.... :)
DÃ¥ kanske Mecathermen blir bra.
Hm... Om VP skulle direkt in på radiatorsystemet... Då är nog en Inverter att
föredra
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #24 skrivet: 27 april 2013, 15:10:07 »
I kylnormen stÃ¥r det klart och tydligt att det inte gäller privatpersoner, tyvärr kan jag inte  länka för den finns inte pÃ¥ nätet. Kylbranschen är hedenhös när det gäller pdf utgÃ¥vor, det finns inte. Det är en trÃ¥kig tungläst pärm som gäller med uppdateringar  i häftesformat.
NaturvÃ¥rdsverket  har rekommendationer men det är eu och regeringen som sätter f-gasförordningen.  Kommunerna har noll koll pÃ¥ vad som gäller.
hittade detta pÃ¥ Teokyls hemsida. Jag skall  lägga upp sidnr etc ur kylnormen där det stÃ¥r.

http://www.teo-kyl.se/service.htm
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #25 skrivet: 26 juni 2013, 09:36:56 »
Nu är det inhandlat.
Det blev en masterqal 500 och mecaterm artic 16 kw med poolstyrning och energimätare på det mesta.
Värmesystemet är precis påbörjat och pannan ska in om några veckor så vi kan koppla all el och få varmvatten i kranen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #26 skrivet: 26 juni 2013, 17:28:10 »
Kan man använda en luftvattenvärmepump.....som är avsedd för swimmingpooler...till ett radiatorsystem?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #27 skrivet: 26 juni 2013, 17:32:52 »
Det kan man säkert så länge det är varmt ute är dom avsedda för pool värme så misstänker jag att avfrostningen kanske kan bli ett problem till vintern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #28 skrivet: 26 juni 2013, 17:45:02 »
aha.....

...verkar logiskt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad tycker ni jag ska välja?
« Svar #29 skrivet: 27 juni 2013, 08:34:01 »
I kylnormen stÃ¥r det klart och tydligt att det inte gäller privatpersoner, tyvärr kan jag inte  länka för den finns inte pÃ¥ nätet. Kylbranschen är hedenhös när det gäller pdf utgÃ¥vor, det finns inte. Det är en trÃ¥kig tungläst pärm som gäller med uppdateringar  i häftesformat.
NaturvÃ¥rdsverket  har rekommendationer men det är eu och regeringen som sätter f-gasförordningen.  Kommunerna har noll koll pÃ¥ vad som gäller.
hittade detta pÃ¥ Teokyls hemsida. Jag skall  lägga upp sidnr etc ur kylnormen där det stÃ¥r.

http://www.teo-kyl.se/service.htm

Naturvårdsverket har tolkningsföreträde när nya lagar inom miljöområdet skall prövas, det är inte regeringen i första hand som talar om för en domstol hur förordningen skall tolkas. Enligt Naturvårdsverket gäller förordningen både privatpersoner och företag.


Men, eftersom du blandade in både regeringen och EU i frågan så kan man väl fråga dom vad dom tycker?

Så här säger miljödepartementet:
Jag har varit i kontakt med ansvarig handläggare på departementet och fått beskedet att förordningen täcker både näringsidkare och enskilda. I den gamla svenska förordningen fanns ett undantag för privatpersoner men så är det alltså inte längre.

Med vänlig hälsning
Viktoria Chlot
Departementssekreterare


Så här säger EU-kommissionen:
It is true that the F-Gas Regulation or Regulation 303/2008 do not say anywhere that private persons can not install heat pumps unless they are certified. But using this argument to conclude that, while technical personnel need to be certified, private persons can install stationary equipment on their own would be quite contradictory and would lead to a circumvention of the certification rules. We should consider those rules from the appropriate perspective and not forget the purpose of the F-Gas Regulation, i.e. to contain, prevent and reduce F-Gas emissions. If it is requested that certain activities are performed by technical personnel having, in addition, a certificate proving the necessary skills and knowledge, a fortiori it is not acceptable that such activities are carried out by private persons.

Det tolkar iallafall jag som att EU's inställning är att förordningen skall gälla för både privatpersoner och företag.

Om du har nåt bra stöd för att förordningen inte gäller privatpersoner så får du gärna lägga fram det. Jag tycker, precis som många andra, att reglerna är dåliga (även om syftet är bra) och hittar gärna användbara kryphål.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!