Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.  (läst 3256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Piotrek

  • Gäst
Piotrek
Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« skrivet: 05 juni 2014, 08:18:30 »
IVT Greenline HE E 21 eller VIESSMANN VITOCAL 300-G?

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2014, 10:38:24 »
IVT Greenline HE E 21 eller VIESSMANN VITOCAL 300-G?

Veissmann alla dagar i veckan!

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2014, 10:40:21 »
Det är svårt att svara på utan att veta lite mer förutsättningar... Borra eller markslinga? Storlek och läge på huset? Vad säger energideklarationen? Har du tagit in några offerter? Vad säger dom i så fall avseende pris, kollektorlängd, energi-/effektberäkning etc?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2014, 10:41:11 »
Mmm, du skulle nog få mer och bättre hjälp om vi fick veta mer om dina behov.
T.ex har ju nibe en tvåstegs (24 kW) värmepump som kan vara bättre än enstegs värmepumpar när vi talar om så pass stora toppeffektbehov.
Speciellt om vattenvolymerna som pumpen har att arbeta emot är relativ sett små som de kan vara i nya byggnader med golvvärme.
« Senast ändrad: 05 juni 2014, 10:45:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Umeå Mobilkyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin's nya inverter värmepump på 2,5-13 kW är svårslagen i de flesta fallen. Kompakt installation med inbyggda expansionskärl mm. Går riktigt tyst och fint dessutom, och billigt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #5 skrivet: 05 juni 2014, 19:51:41 »
Om kunden behöver 21 kW är väl 13 kW i minsta laget?

För övrigt är det inte tillåtet att marknadsföra de produkter man säljer i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2014, 22:44:28 »
Kanske en som gÃ¥tt pÃ¥ Daikins reklam  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2014, 09:12:27 »
Daikins värmepump är säkert bra, men som sagt, i detta fall kan man väl anta att den är i klenaste laget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Robot74

  • Gäst
Robot74
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2014, 07:43:45 »
Kräver lite utrymme i pannrummet men Ctc Ecozenith 550 med en Ecopart kanske kan vara en variant också. Säkerställer ju ialla fall att pannvolym blir tillräckligt stor.

StefanHul

  • Gäst
StefanHul
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2014, 14:05:22 »
Hej

Välj absolut inte IVT. Jag valde tyvärr dem senaste gången efter att ha haft NIBE i tidigare hus som fungerade bra. IVT säger sig ha bra ÅF:ar men det blev 4 år av helvete för mig och IVT vägrar hjälpa till och tycker att ÅF:ar kan bete sig hur som helst. Jag har en IVT som ÅF:en totalt feldimensionerade och sedan inte slutförde installation av. Två vintrar med för lite värme, för lite varmvatten och strulande el, sedan fick jag själv bekosta åtgärder. Dessutom blev jag stämd för att innehållit ett mindre belopp för att de inte slutförde installationen. De krävde även ocker ränta från ett datum när de inte installerat. En total mardröm under 4 år. Och IVT hjälper inte till. De vägrar svara på mai, lägger på luren i örat och tar bara ÅF:ens bevisat felaktiga uppgift. IVT skiter i kunden efter att man betalt anläggningen. Det är det sämsta bolag jag någonsin mött och jag kan verkligen rekommendera att inte köpa deras produkter!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2014, 15:32:38 »
Varför varnar du inte för din specifika installatör istället för att dra tillverkaren i skiten? Det finns massor av nöjda IVT-ägare och förmodligen massor av kompetenta IVT-installatörer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken bergvärme ska jag välja-bygger nytt hus.
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2014, 19:05:28 »
Mmm, dessutom så är inte IVT ansvariga för reklamationer eller garantier, det är alltid ÅF som är det - och som regel befattar sig inte tillverkare med kundklagomål, så att de lägger på när du ringer och klagar är inte direkt konstigt, speciellt inte om du som du tidigare skrivit ringt hundratals gånger.
Dock, vad som sägs mellan IVT och ÅF i ett sånt här ärende vet ju ingen, kanske har IVT gett företaget en uppsträckning och kräver bättre kundvård om de skall få finnas kvar som ÅF, det vet vi inte.
Vi kan ju inte heller begära att IVT skall stänga av alla ÅF som får en missnöjd kund på halsen.
Vissa kunder (Påstår inte att det gäller dig) går helt enkelt inte göra nöjda.

För övrigt håller jag med föregående talare om att det inte finns några som helst bevis i detta forum eller annan tillgänglig statistik att IVT skulle ha sämre maskiner eller återförsäljare än andra aktörer.
Klart är dock att kvaliten på återförsäljare/installatörer varierar enormt, vissa är rena hästhandlare, och andra är hur proffsiga och seriösa som helst.

Tyvärr är en värmepumpsinstallation på pappret så pass enkel att även småskuttar utan kunskap, kompetens och erfarenhet kan åta sig denna typ av jobb, och göra dåliga jobb billigt, och är man för billig så har man inte råd att sköta reklamationer som man bör, och dessutom, om kompetensen tryter så kan det bli ännu större problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!