Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme/kyla/ventilationsplanering för nybygge  (läst 2382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hofors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Värme/kyla/ventilationsplanering för nybygge
« skrivet: 24 juli 2010, 21:24:33 »
Vi planerar bygga ett nytt enplanshus trähus på ~190 m^2, och försöker förstå vad vi vill ha, istället för att bara svälja standardlösningen från husleverantören. Där här är väl mer en "systemlösningsfråga", men jag hittade inget lämpligare forum än Mark/Berg/Sjövärmepumpsubforumet.

Komfortkyla är ett måste för oss, och "frikyla" verkar bra, och dessutom är huset ganska stort - således lutar det mot en bergvärmepump. För värmetransport så planerar vi vattenburen golvvärme, vilket också är standardlösningen hos många husleverantörer.

För att få ut kylan i huset så har jag förstått att man måste ha ett separat rörsystem och fläktkonvektorer i (i princip) varje rum. Fråga 1: Är detta system lämpligen separat från uppvärmningen till den grad att man kan köra både värme och kyla samtidigt? Vi planerar klinkergolv i badrum och vissa andra utrymmen, så eventuellt vill man väl köra lite värme även på sommaren. Fråga 2: Kommer det att bli dyrt att värme dessa golv "litegrann" (vad nu det är) även på sommaren? Borde man ha direktverkande el golven på dessa utrymmen istället?

Eftersom fläktkonvektorer även kan användas för uppvärming.. Fråga 3: Borde jag helt enkelt strunta i golvvärme och köra värme och kyla i samma system?

Ursprungligen hade jag även planerat att köra med FTX-ventilation för den något bättre komforten (varm inluft och mer förutsägbar ventilation). Fråga 4: Är det nån ide att kombinera FTX och bergvärmepump? Kan tänka mig att det blir svårt att räkna hem.. FTX är dock inget man efterinstallerar, så det känns som man vill göra rätt från början.

För oss är komfort viktigare än ekonomi (även om vi inte vill ha någon onödigt dyr lösning), och kostnanden på sikt viktigare än installationskostnaden.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Värme/kyla/ventilationsplanering för nybygge
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2010, 21:56:04 »
Hei

Med et nybygg vil jeg valgt fan coils (frikjøling)  for innbygging (skjult montasje). kun ventiler i tak ses. I tillegg ville jeg hatt FTX anlegg med ekstra kjølebatteri (ogsÃ¥ dette med frikjøling). Hvis hus ekstremt godt isolert (lavenergi) og et lunt tregulv ville jeg ikke hatt gulvarme (4 veis fancoils) utenom klinkersrom. Ville dessuten hatt et komplett styrsystem for bÃ¥de lys og varme og solskjerming typisk PLC baserat som tex Beckhoff med f.eks en touchskjerm pÃ¥ kjøkkenet. Evt ogsÃ¥ med RS485 kommunikasjon til FTX aggregatet. Skjult montasje kjøling er et must med nybygg.

MVH
Terje         
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värme/kyla/ventilationsplanering för nybygge
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2010, 23:57:23 »
1. Du kan ha golvvärme och frikyla samtidigt om du vill, själv störs jag inte av kallt klinker när det är +24 ºC  eller varmare inne.

2. Det finns flera alternativ här:
  2a. CTC värmepump utan växleventil kan värma golv lite grand pÃ¥ sommaren
  2b. En bergvärmepump (övriga märken) som dockas mot en extra volymtank att jobba mot kan ocksÃ¥ värma golven lite pÃ¥ sommaren
  2c. Golvvärme med elpuscher pÃ¥ de golv som ska värmas pÃ¥ sommaren.

3. Fläktkonvektorer är effektiva men bullrar. De är ett måste för kyla men vill man ha suset hela vintern också?

4. I ett hus på 190 m2 så tycker jag att du kan kombinera FTX och bergvärme. Du behöver sannoligt bara en 6 kW VP men du får en låg uppvärmningskostnad och ska du ha frikyla så är en borra ett måste i alla fall.

Det finns tak-kassetter för frilyla som kan fördela kylan till flera rum. Dessa kan dessutom kopplas ihop med tilluften i ett FTX-system. Exempelvis:
http://www.kinnan.se/Default.aspx?tabid=87
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Värme/kyla/ventilationsplanering för nybygge
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2010, 11:05:21 »
Hei

alternativt kan en legge rør i tak for kjøling (motsatt av gulvarme) min 14 grader på vann her. Det lager ingen lyd.

MVH
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Värme/kyla/ventilationsplanering för nybygge
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2010, 13:20:50 »
JAg är Ã¥ väg att skaffa kylkonvektore. Rören är redan lagda , jag la in golvärme under ett bambugolv i stället för att  ha  konvektorer bÃ¥de för värme och kyla dÃ¥ de bullrar. JAg tänkte sÃ¥ här  dagtid ok,  nattetid avstängt i sovrum och pÃ¥ lägsta fläktvarv i rummet utanför där jag även  överdimensionerar. sannolikt  dolt montage i vägg. GÃ¥r det inte att dölja välj konvektorer med lÃ¥gt byggdjup. Olimpia tex.
Tänk pÃ¥ att bÃ¥de alternativet att kyla via  konvektorer  och i tak kräver att man tar om kondensen där den uppstÃ¥r genom fritt fall eller pumpar. Kylbafflar i tak fÃ¥r kondens pÃ¥ sig när dagpunkten underskrids.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 480
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!