Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värt att installera Luft-Luft?  (läst 1608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fritte84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värt att installera Luft-Luft?
« skrivet: 18 november 2016, 09:34:55 »
Relativt nyligen flyttat till vårt första hus där vi idag har en Nibe Fighter 360P som står för försörjningen av ventilation, värme och vatten..
Vi har ingen erfarenhet av kostnaderna för uppvärmning med detta system då vi nyss som sagt flyttat in, så vi tillförlitar oss helt på tidigare ägares uppgifter.
17000 kwh är vad tidigare ägare uppgett per år för uppvärmning av de 160kvm som huset är på.
Torpargrund, 3glas fönster, trähus som är byggt 1991.

Har funderat på att komplettera med en Luft/Luft då priserna på inköp är överkomliga samt relativt litet ingrepp för installation.
Frågan är dock om det är värt det, dvs blir förtjänsten så pass stor så man kan få ner förbrukningen kännbart?
Villa, 158kvm. 1.5plan. Torpargrund. Vattenburen uppvärming (Radiatorer) NIBE 360P Fighter. 3-Glas Fönster. 2 badrum med el-uppvärmd golvvärme (1/2 badrum har Radiator andra har Handdukstork Vatten/El) Östergötland.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värt att installera Luft-Luft?
« Svar #1 skrivet: 18 november 2016, 11:25:58 »
Är det 17000 kWh/år bara för själva uppvärmningen inkl. varmvatten eller är det total elförbrukning i huset? Beror ju delvis också på var i landet det ligger? Själv har jag en NIBE 310P med 360P-kompressor (650 W) och en LLVP på nedervåningen samt en till på övervåningen. På vintern använder jag nästan enbart den på nedervåningen för att bidra till uppvärmningen men på högsommaren går den andra på övervåningen för kyla på kvällar och nätter. Därutöver ett garage med förråd som värms av ytterligare en LLVP till omkring 9 °C på vintern. Avfuktare i krypgrunden som drar ca 750 kWh/år. Total sammanlagd elförbrukning ca 12.000 kWh/år. Enda nackdelen som jag tycker att det "knäpper" lite grann i LLVP innerdel när de avfrostar på vintern.
« Senast ändrad: 18 november 2016, 11:27:43 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fritte84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värt att installera Luft-Luft?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2016, 11:55:29 »
Är det 17000 kWh/år bara för själva uppvärmningen inkl. varmvatten eller är det total elförbrukning i huset? Beror ju delvis också på var i landet det ligger? Själv har jag en NIBE 310P med 360P-kompressor (650 W) och en LLVP på nedervåningen samt en till på övervåningen. På vintern använder jag nästan enbart den på nedervåningen för att bidra till uppvärmningen men på högsommaren går den andra på övervåningen för kyla på kvällar och nätter. Därutöver ett garage med förråd som värms av ytterligare en LLVP till omkring 9 °C på vintern. Avfuktare i krypgrunden som drar ca 750 kWh/år. Total sammanlagd elförbrukning ca 12.000 kWh/år. Enda nackdelen som jag tycker att det "knäpper" lite grann i LLVP innerdel när de avfrostar på vintern.


Total förbrukning enligt tidigare ägare låg på 23000kwh.
Huset är i omnejd runt norrköping.
Just nu så går Nibe 360 på vinterläger varpå då elpatronen slår in vid behov.
Just detta jag tänkte att en Luft/Luft kan bidra med lite billigare värmning än just elpatronen.
Sen under sommaren då givetvis kunna kyla lite.

Garaget är kallgarage varav ett förråd är isolerat och ett elelement, ligger på underhållsvärme på 10-12grader.
Villa, 158kvm. 1.5plan. Torpargrund. Vattenburen uppvärming (Radiatorer) NIBE 360P Fighter. 3-Glas Fönster. 2 badrum med el-uppvärmd golvvärme (1/2 badrum har Radiator andra har Handdukstork Vatten/El) Östergötland.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värt att installera Luft-Luft?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2016, 13:42:39 »
Ok, ja totalt 23.000 kWh/år som tidigare ägaren hade är relativt mycket för ett hus på ca 160 kvm byggt på 90-talet. Det mesta av hushålls-elen blir till värme i huset och 360P ger en besparing i storleksordningen 8.500 kWh/år. En el-radiator i förrådet kan dra mer än man tror beroende på låg isolerings-standard men är det inte så stort borde det stanna på max 1.500 kWh tycker jag. Bruttobehovet av uppvärmning i huset hamnar då på ca 24.000 kWh/år med 6.000 kWh/år hushålls-el. En LLVP kan absolut spara en hel del elförbrukning. Luft-vatten-värmepump kan också vara ett alternativ som sparar mer men det blir en högre investeringskostnad. Möjlig att docka till 360P på ett par olika sätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fritte84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värt att installera Luft-Luft?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2016, 02:40:22 »
Ok, ja totalt 23.000 kWh/år som tidigare ägaren hade är relativt mycket för ett hus på ca 160 kvm byggt på 90-talet. Det mesta av hushålls-elen blir till värme i huset och 360P ger en besparing i storleksordningen 8.500 kWh/år. En el-radiator i förrådet kan dra mer än man tror beroende på låg isolerings-standard men är det inte så stort borde det stanna på max 1.500 kWh tycker jag. Bruttobehovet av uppvärmning i huset hamnar då på ca 24.000 kWh/år med 6.000 kWh/år hushålls-el. En LLVP kan absolut spara en hel del elförbrukning. Luft-vatten-värmepump kan också vara ett alternativ som sparar mer men det blir en högre investeringskostnad. Möjlig att docka till 360P på ett par olika sätt.

Ja, den dagen vi kommer renovera badrummet, så kommer befintlig Nibe få ett tillskott av någon annan värmekälla.
Anledningen till just trådstarten är att skaffa mig lite förståelse för det hela vad som kan vara smidigt och effektivt att installera.

Ack-tankar är inte att tänka på tyvärr, så exempelvis solenergi går bort (har iofs takkupor överallt så får endå inte plats med paneler)
Villa, 158kvm. 1.5plan. Torpargrund. Vattenburen uppvärming (Radiatorer) NIBE 360P Fighter. 3-Glas Fönster. 2 badrum med el-uppvärmd golvvärme (1/2 badrum har Radiator andra har Handdukstork Vatten/El) Östergötland.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värt att installera Luft-Luft?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2016, 14:55:39 »
Att docka 360P till en LVVP utedel tar ytterst lite utrymme i ansprÃ¥k inne. Ett par rör ut genom väggen, en extra cirkulationspump och nÃ¥gra ventiler("kranar") pÃ¥ insidan. Men kanske en LLVP i t.ex. entréhallen blir enklare och innebär en mindre investering. Har man värmepump är det ytterst tveksamt om solfÃ¥ngare lönar sig. Möjligen om man har pool och extra stort varmvattenbehov pÃ¥ sommaren. Här pÃ¥ forumet finns det mycket att läsa om och fÃ¥ rÃ¥d och tips om olika alternativ  :)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Värt att installera Luft-Luft?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2016, 17:08:26 »
FLVP ligger oftast på COP 3
LLVP på kanske 5.

Klart det lönar sig. Det har vi. Kyla på sommaren är värt dessa pengar det kostar att installera.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!