Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus med flera larm  (läst 24116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
IVT Greenline HT Plus med flera larm
« skrivet: 07 februari 2015, 01:02:03 »
Jag har många problem med min IVT Greenline HT Plus C7 (7+9Kw) från 2005. Dels är den troligen ganska underdimensionerad och hålet (153m aktivt) även det för litet.
Men det som stör mest just nu är ständiga larm (4-10st per dygn) med "Högt delta över värmebärare GT8/GT9" och även några larm med "Pressostat hög (HP)".
Jag har nyligen låtit serva pumpen samt "tvättat" värmeväxlaren efter slangbyte internt (inte ett helt billigt nöje). Dessutom har jag fått en extern värmepump installerad då service killen trodde att mitt system är "trögt" (jag har 22st element samt 3st stora golvvärmeslingor som är sammankopplade). Dock så får jag fortfarande lika många larm som tidigare. Jag kan strunta helt i larmen men när "Pressostat hög (HP)" kommer så stannar pumpen och fastnar så det har blivit två kalla morgnar pga. detta (på min rumsgivare så fungerar inte larm-lysdioden, vilket kunde ha räddat situationen).
Den interna pumpen står på läge 3 och den nya externa snurrar på 2300varv den med.

Larmet verkar komma antingen då den skiftar från varmvattendrift (med tillskott) till radiator eller från viloläge till varmvattendrift. Efter en varmvattenkörning ligger radiatorn på ca. 25-30 grader och när den då skiftar läge så verkar tillskottet hänga kvar vilket ger GT9 (eller den som är ut) ca. 40-45 grader vilket ju är mer än 14grader i delta. Startar jag om pumpen får jag dock ett delta på runt 11grader.
Skall jag bara ignorera larmet (fattar inte ens varför detta finns? trodde det var bra med högt delta?)?
Varför får jag pressostat larm? Hör de ihop? Det är inte alltid ett högt delta före ett pressostat alarm men ofta.
Kan jag förebygga något (åtminstone så pumpen inte stannar)?

Provade saker:
* Luftat diverse saker bland annat manteln och den externa 100liters tank som radiatorslingan går mot
* Ökat interna pumpen från 2 till 3 (som servicekillen sänkte till 2 efter installaton av den externa pumpen)
* Försökt lufta alla radiatorer (men jag hör då och då luftbubbel i olika element ändå) (har renoverat huset och tömt systemet ett antal gånger då jag målat bakom elementen).
* Jag verkar behöva öka vatten mändgen lite då och då (ca. 1ggr per vecka) för att öka från ca. 0,7 till 1kg tryck på systemet (osäker på om detta beror på min luftning eller inte).
* Jag har inte kontrollerat om axeln på interna pumpen går trögt.

Hoppas på tips!

/MrK

P.s.
Finns den för övrigt någon smartare värmepump (t.ex. nibe) som har en riktig regulator i sig istället för timer-schabraket Rego 637? Tar varmvattnet slut eller om ute temperaturen sjunker under -10 så blir ju måltemperaturen 50grader eller över och då värmepumpen inte klarar att ge mer än 40 grader utan tillskott så är det ju urbotat dumt att tillsatsen skall vänta 60min innan den går in (dålig komfort). Men jag vill ju inte sänkta tiden heller för när mål temperaturen är 40 så får den ju gärna kämpa 1h utan tillskott så det blir ekonomiskt. En smart regulator skulle räkna ut en lösning som ger mig önskad komfort så billigt som möjligt...
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2015, 08:23:03 »
En möjlig orsak är att växelventilen krånglar, att den inte växlar helt utan fastnar i ett mellanläge som stryper flödet. Växelventilen finns inte med på listan över provade orsaker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2015, 10:55:26 »
Det kan vara fel på GT9 givaren, om den visar för lågt så tror den att det är för högt Värmebärardelta.
Den värmer då även varmvattnet för högt, vilket isåfall leder till Hög Pressostat.
Varmvattnet värms till GT9 är över 53 grader.

Jämnför GT1 och GT9 när vp går i värmedrift, dom ska visa ungefär samma temperatur.
Jämnför även GT8 och GT9 när värmepumpen står i viloläge och bara cirkulerar, dom ska då vara lika.

Att Larm lampan i rumsgivaren inte fungerar kan bero på att den är felkopplad, Dioden är polaritets beroende jämnfört med temp givaren.
Kontrollera att kablarna sitter rätt i givaren och på plinten i värmepumpen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2015, 11:01:06 »
Har du delta 11° vid enbart kompressordrift, är flödet över värmepumpen endast 0,15 l/s. Det är 0,10 l/s för lite, vilket troligen beror på att något är feljusterat eller felbyggt i ditt distributionssystem.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2015, 18:17:12 »
Eftersom du höjt den interna pumpen till 3 så föreslår jag att du kontrollerar om "by-pass röret" är varmare än returröret. Om det är det så är hastigheten på den interna pumpen för hög. (eller är den yttre pumpen bara inkopplad i serie med den interna?) Du har ju dessutom en extern arbetstank, så jag förstår inte riktigt varför en ombyggnad skulle vara nödvändig?

Har du högt värmebärardelta även vid varmvattendrift? I så fall är det antingen någon av temperaturgivarna GT8 eller 9 eller den interna cirkulationspumpen.
Har du bara larmet vid värmedrift så är växelventilen intressant.
Eftersom du behöver fylla på systemet ofta så borde expansionskärlet kollas. Troligen behöver det fyllas på med luft (0.5kg i förtryck för 1-2 våningar)
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2015, 18:55:02 »
Jag var ocksÃ¥ inne pÃ¥ att det kunde var flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i bypassen men det ska inte kunna ge för hög differens GT8/GT9. Differensen blir ju mindre när det heta vattnet kommer. Det borde ocksÃ¥ ge larm för hög retur innan högtryckspressostaten löser ut tycker jag. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2015, 19:09:20 »
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2015, 19:47:06 »
så jag förstår inte riktigt varför en ombyggnad skulle vara nödvändig?

Jag antar att det är mitt inlägg du syftar på.

MrKnackebrod skriver att servicekillen monterat en extern cirkulationspump, vilket jag tolkar som att nÃ¥gon sÃ¥dan inte funnits tidigare. Det betyder att han inte har nÃ¥gon arbetstank, och att hundraliterstanken är en volymförstorare. Eftersom en extern cirkulationspump antogs vara lösningen pÃ¥ problemet, antog jag dessutom att temperaturgivarna var kontrollerade. Det var väl ändÃ¥ en servicekille frÃ¥n ett IVT-Center som fixade cirkpumpen.  ;)

Höga temperaturer på värmebäraren och högpressostatlarm hänger ju också ihop, varför jag aldrig misstänkte felande givare. Speciellt då HP-larmen kom vid värmedrift.

Jag har aldrig hört att en växlingsventil kan orsaka ett tryckfall som ge ett deltaT på 11°. Vad och hur skulle det vara möjligt?

Du tror att MrKnackebrod har både bypass och arbetstank, men ändå är inte en ombyggnad nödvändig.
Hur tänker du nu?  Sc:,h

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2015, 20:17:34 »
En bild på hur värmepumpen är monterad kanske skulle kunna räta ut några frågetecken.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2015, 20:19:55 »
Hej!

Vilka bra svar! Tack!
Skall försöka sammanfatta:
* Växlingsventilen är inte kontrollerat mer än att den lilla piggen rör sig när den växlar. Kan jag testa detta något mer?
* Jag måste återkomma om GT8 mot GT1 (jag har kontrollerat men inte jättenoga, tror det var ca. 2grader diff sist).
* Eftersom jag inte får larmdioden att lysa har jag svårt att veta om larmet kommer vid varmvatten eller radiator drift. Tills alldeles nyss det vill säga, då jag jobbade i källaren och såg att det faktiskt var vid varmvatten drift som larmet gick!
* Tanken är nog en volymförstorare. Externa pumpen monterades av en IVT-certifierad firma. Jag tycker kopplingen är lite knepig. Det är ett rör som går externt från växlingsventilen till tanken. Sedan går ett annat (av totalt 4 möjliga anslutningar på Borö tanken) till den externa pumpen som fortsätter i radiatorsystemet. Sedan kommer ett rör tillbaka från radiatorsystemet. Detta går via en T-koppling till tanken och även tillbaka till värmepumpen. Om detta är rätt eller fel eller om det är rätt anslutningar på tanken vet jag inte. Tanken har alltså ett oanslutet rör. Jag tror inte det finns någon bypass?
* Expansionstankens förtryck kanske har blivit lite utsläppt vid en av de gånger jag tömde under renoveringen. Expantionen sitter i källaren och jag har ett vångingsplan ovanför. Kan man fylla den med cykelpump eller behövs grövre grejor?

/MrK
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2015, 20:24:37 »
Jag antar att det är mitt inlägg du syftar på.

Nej, det är inte ditt inlägg jag tänker på.
Jag förstår inte hur MrKnackebrods system ser ut och därför frågar jag. Det vore intressant att få en systemskiss.
En växelventil kan orsaka ett högt värmebärardelta eftersom den, i varierande grad, läcker ut 60-65°C vatten i framledningen. SÃ¥ tänker jag  ;)
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2015, 20:35:45 »
Tanken är alltså inkopplad som en bufferttank kan man anta. Då skulle jag utgå ifrån att larmen beror på en defekt GT9, så byt ut både GT8 och 9 när du ändå håller på. Troligen har du fel på någon av GT10 och 11 också, så byt ut dem med. Det har varit problem med kvaliteten på givarna tidigare.
En cykelpump fungerar fint bara du har lite kraft i armarna  :) Det fÃ¥r plats bra mycket mer luft i ett kärl än man kan tro.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2015, 21:07:36 »
En växelventil kan orsaka ett högt värmebärardelta eftersom den, i varierande grad, läcker ut 60-65°C vatten i framledningen. SÃ¥ tänker jag  ;)

sitter inte växel ventilen efter cp på IVT, ( jag skruvar aldrig med dom ) gör den det läcker det inte ut något 60° vatten ,, är ventilen öppen åt båda håll går vattnet inte emot pumpens trycksida
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2015, 21:32:36 »
innan du pumpar dig blå med en cykelpump..
prova tryck med en mejsel på det lilla stiftet, kommer det ut vatten där ska du byta kärlet .
gummi blÃ¥san kan vara trasig om den är  frÃ¥n 2005.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2015, 22:17:33 »
Hej igen!

Givarfel låter inte otroligt alls. Jag skall prova imorgon att jämföra GT1,8,9 (Misstänker en diff på minst 2grader mellan GT1 och GT9).
GT10 och GT11 har en diff på 0,4grader efter 20min körning på enbart köldbärarpump (har tyvärr måsta testat detta också eftersom jag har haft -4 på in när det var -20 ute under julen så jag har ca. 4000kwh per månad i december och januari mot 13000kwh på hela året som änkan som bodde inne hade, så inget fel på tillsats-elen alltså ::)).

Finns det något sätt att även testa växelventilen?

Rumsgivaren: Jag testade just lysdioden med batteri och den lyser. Kablarna är kopplade rätt enligt visat schema (även om de är växlade färgmässigt). Så det blir nog kabeltest imorgon, kabeln kanske blev skadad vid tapetseringen.
Rumsgivaren är för övrigt en av givarna som ocksÃ¥ visar fel (ca. 2grader mot "verklig" temperatur). Men den verkar ju vara byggd som en enkel terminstor? Hur kan man göra sÃ¥? Jag kanske har 30m kabel och det är ju oerhört liten kabel area sÃ¥ det ger nog en hel del resistans jämfört med om man har 5m kabel? Om jag byter hela rumsgivaren (ca. 250kr) kan jag dÃ¥ fÃ¥ exaktare temperatur? Eller kan man kalibrera rumsgivaren kontra kabeln pÃ¥ nÃ¥tt sätt (jag fÃ¥r hoppas att nyare IVT med Rego 1000 som har CAN-bus kommer förbi detta problem)? Övriga givare (exklusive utegivaren, som ocksÃ¥ visar 2-3grader fel) antar jag redan har "kalibrerade" längder dÃ¥ dessa inte varierar i avstÃ¥nd frÃ¥n pumpen?  dontknow

Går GT8/9 att byta enkelt (jag vet inte var de sitter, vet att en givare sitter på T-kopplingen utanför pumpen för den flyttades vid ombyggnaden, kan det vara den ena?)? Måste de lödas fast? Är de dyara i inköp? Arbetskostnad med ROT-avdrag är ju ganska acceptabel om jag inte vill göra det själv. Verkar som plint-kortet för rumsgivaren sitter oåtkomligt medan det andra för GT6-GT11 sitter öppet långt ner i pump-lådan.

/MrK
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!