Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2007, 11:55:17 »

Först punkt 4. Jag blandade ihop dig med en annan frågeställare, du har nog ingen FLM (Frånluftsmodul).

Har du en manual så kan du se både var smutsfiltrer är, hur du rengör det och hur du får igång KB-pumpen utan att kompressorn är igång.

Har du ingen manual så finns det på Nibes hemsida.  b00k

Skrivet av: Davida
« skrivet: 25 januari 2007, 11:51:32 »

Den stora diffen kan bero på flera orsaker:

1. Har du verkligen läst av alla temperaturer när kompressorn varit igång i åtminstone några minuter, helst 10 minuter eller mer? Den har varit igång 15 timmar i sträck.
2. Du kan ha en defekt cirkulationspump (Ovanligt) Hur vet jag detta, testade att ändra pumpen till läge 2 då fick den nästan direkt ner till -7 i kb ut.
3. Igensatt smutsfilter på kalla sidan (Beror på hur noga installatören var med att hålla smuts utanför slangen) Pumpen fanns i huset när vi köpte det så detta kan vara värt att titta på. Hur gör jag rent detta? Gärna med bilder om det finns.
4. Felvisande tempgivare, det kollar du lättast genom att tvångsstarta KB-pumpen med din FLM frånslagen och kollla tempen, efter 10 minuters drift bör alla givare du räknade upp tidigare visa exakt samma temp. Fattade inte mycket här. Hur tvångsstartar jag KB-pumpen?, vad är FLM? Är det frånluftspump du menar så har jag ingen sådan
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2007, 11:29:29 »

Dimitri:

Du kansänka kurvan om du monterar fler radiatorer, men om du har en sluten planlösning kan du inte sänka den så mycket att du får kallt i rum som inte "hjälpvärms" av de nya radiatorerna.

Generellt kan man säga att varje grad lägre börvärde ger ca 2-3 % bättre COP på värmepumpen, om du kan sänka kurvan så pass mycket att du i genomsnitt kör ut 4 grader lägre temp så ger det dig alltså 8-12% större besparing.

Davida:

Med så kort kollektor och cirkpumpen på max borde du inte har mer än 3 grader deltaT på kalla sidan (Lite mer om FLM bidrar med värme "mellan" KBin och KBut givarna).

Den stora diffen kan bero på flera orsaker:

1. Har du verkligen läst av alla temperaturer när kompressorn varit igång i åtminstone några minuter, helst 10 minuter eller mer?
2. Du kan ha en defekt cirkulationspump (Ovanligt)
3. Igensatt smutsfilter på kalla sidan (Beror på hur noga installatören var med att hålla smuts utanför slangen)
4. Felvisande tempgivare, det kollar du lättast genom att tvångsstarta KB-pumpen med din FLM frånslagen och kollla tempen, efter 10 minuters drift bör alla givare du räknade upp tidigare visa exakt samma temp.
Skrivet av: DiMiTri
« skrivet: 25 januari 2007, 10:49:09 »

Nu har ni kapat min tråd utan att ha gett mig svar.  :) Jag måste ha formulerat mig luddigt eftersom jag är säker på att någon kan svara på min fråga.

När jag installerar fler element så måste jag kunna byta kurva och på så vis sänka framledningstemperaturen på värmesidan, eller hur? Och om det som i mitt fall är ganska mycket mer radiatoryta jag kommer installera, kommer jag märka någon skillnad på elförbrukningen, eller handlar det om marginella skillnader på ett par procent?

För visst är det väl så att värmpepumpen har högre verkningsgrad med låg framledningstemperatur på den varma sidan?


Hoppas på svar..  ;)

PS. Trots den ihärdiga kylan så hade mina kb-värden förbättrats till 2 in och -1 ut. Måste fara omkring vatten där nere i berget..
Skrivet av: Davida
« skrivet: 25 januari 2007, 09:31:30 »

Jag tror jag har 140 meters borrhål. Uteffekten vet jag inte men det är en 1210 6 kw?? Så den ger väll 6 kw + 2.5 med elpatron. Var det detta du vill veta?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2007, 08:52:56 »

Hur lång kollektor har du och hur stor värmepump (uteffekten)
Skrivet av: Davida
« skrivet: 25 januari 2007, 08:23:44 »

Jag har 6 graders skillnad mellan Kb in och ut. 0 in och -6 ut, är dett ok eller är det alldeles för stor skillnad. Problemet jag har är att cirkpumpen redan står i läge 3 så jag kan ju inte få den att gå fortare. Vad kan vara fel då?
Har en Nibe 1210 6kw
Skrivet av: DiMiTri
« skrivet: 24 januari 2007, 21:32:06 »

Lite mer frågor..

På ett ställe i huset har jag tre fönster på rad utan radiator. Inget dåligt kallras där.  :o Har hittat en fin gammaldags 175 cm radiator som jag ska trycka dit. Sen har jag ett dubbelfönster utan radiator, och jag funderar på att kanske sätta en radiator där med när jag ändå är i farten.
Frågan lyder iaf : När jag får in många meter fler radiatoryta så lär jag ju kunna hålla en lägre framledningstemp, right? Och blir det någon märkbar skillnad i elförbrukning då??

(Jag har fått dra ner cirkpumpen till lägsta för att få 6-7 graders diff på in & ut, så där finns det att ta av )
Skrivet av: DiMiTri
« skrivet: 24 januari 2007, 16:35:21 »

Har du värmt upp gårdsstugan då också på de där 727 kilowatten?

En del här verkar ju knappt ha någon elräkning alls. Varför kan inte jag ha det så?  :D
Skrivet av: Peter12
« skrivet: 24 januari 2007, 12:03:25 »

Hej igen...jag tycker att 7-8000 kwh för all el på ett år låter lite,jag har samma pump som du men i min kalkyl
skulle den dra ca 7000 kwh på ett år.
Jag har skaffat mig en separat elmätare och på dom sista 4 månaderna har pumpen dragit 1486 kwh men så
är det ju 8 månader kvar.
Mina två sista veckor har jag en total el på 727 kwh.
Skrivet av: DiMiTri
« skrivet: 24 januari 2007, 09:45:53 »

Inklusive HH-el. Ok, 850 kw är det väl snarare, räknade fel på en dag.
Har inget som drar speciellt mycket ström. Bara det vanliga - disk, tvätt och vitvaror. Visserligen är frysen och tvättmaskinen från 80-talet eller så, men ändå.

Jag har liksom ingen koll alls på hur mycket man förbrukar under andra månader (nybliven husägare), men kan man ha ett par tusen KW i månadsförbrukning de kallaste månaderna och att det ändå jämnar ut sig över ett år till 7-8000 kw / år?




Skrivet av: Peter12
« skrivet: 24 januari 2007, 09:02:38 »

Hej.....

900 kwh är det bara för pumpen eller är hushållselen inbakad där också?
Mvh Peter
Skrivet av: DiMiTri
« skrivet: 24 januari 2007, 08:47:00 »

Jaha, ok. Men sett ur ett kort perspektiv så är mina värden OK då? Tycker det går åt lite väl mycket ström och försöker komma underfund med varför. 

Har haft pumpen i två veckor som sagt, och på dessa veckor har det gått 900 kwh. Elller är detta normalt med det väder vi har haft här i mellansverige?

Huset, från 1937, är på 123 kvadrat + 70 kvadrat oisolerad källare där en fläktkonvektor värmer upp större delen av den. Kalkylen var att vår förbrukning skulle vara 7-8000 kwh / år inkl hhel.
 

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2007, 07:08:02 »

Svårt att säga var du kommer att hamna, du får avvakta till slutet av vintern innan du vet, går det under 0 grader på inkommande under längre perioder har du en för klen borra enligt mitt sätt att se det.

Det finns inget du kan göra mot en kall borra med hjälp av inställningar eller optimering.

Du har inte extremt kort borrdjup men vad som kan påverka inkommande KB är några saker:

1. Djup till grundvatten, ju längre ned till grundvatten desto kortare aktiv borra har du och desto lägre inkommande KB kommer du att få.

2. Bergarten, granit eller liknande ger stor värmeöverföringskapacitet medan kalkstensberg ger väldigt dålig värmeöverföring och egentligen kräver dubbla borrdjupet för tt få bra temp på inkommande KB.

3. Felvisande tempgivare kan vara en bov, det kan du delvis kolla genom att låta KB-pumpen gå utan att kompressorn startar, om inkommande och utgående KB visar samma temp så visar de antagligen rätt, om inte kan du kalibrera givarna i reglerdatorn.
Skrivet av: DiMiTri
« skrivet: 24 januari 2007, 00:49:11 »

Hej, har haft värmepump i två veckor nu. Tycker mina kb-värden ser dåliga ut jämför med vad man ser här på forat. 

nibe 1215-7, 140 meter borrhål, sörmland. Mina KB-värden är 1 in -1 ut nu efter några dagars kyla.

Är det dåligt, och i så fall på vilket sätt mer specifikt?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!