Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lÃ¥g temp med IVT HT Plus C7?  (läst 1052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tolvan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
För låg temp med IVT HT Plus C7?
« skrivet: 02 februari 2012, 23:11:28 »
Hej,

Jag har en IVT HT Plus C7 och jordvärme i huset som jag köpte i somras. Nu när utetempen har krypit ner mot -10 så tappar huset värmen. Jag har labbat lite med inställningen och provat lite olika värden, allt från 4-7, men framledningstemp blir inte mer än strax under 50 och returen c:a 38. Jag mäter fram/retur-temp med 1-wire och Logtemp, och "kurvan" är nästan spikrak för båda dessa, förutom då det har producerats varmvatten och den hämtar igen temperaturen under någon timme.

Det jag inte förstÃ¥r är varför den inte kör mer värme till elementen än sÃ¥, för den KAN ju uppenbarligen producera mer värme eftersom den gör det flera gÃ¥nger per dag när den producerar varmvatten - hela 64 grader värmebärare ut. För mig som inte riktigt förstÃ¥r problemet - kan nÃ¥gon förklara varför det blir sÃ¥ här?  Jag har stängt av elpatronen för att jag vill testa var gränsen gÃ¥r för behov av denna, men jag tror inte riktigt pÃ¥ det rÃ¥d jag fick av en rörmokare att pumpen inte orkar och jag mÃ¥ste sätta pÃ¥ elpatronen igen... hm?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För låg temp med IVT HT Plus C7?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2012, 23:15:08 »
När den producerar varmvatten så jobbar den mot en liten volym av vatten som bara används för att värma ditt varmvatten. Motståndet är väldigt begränsat kan man säga. Om du tänker efter så när du laddar varmvatten så är det ju ingen som direkt motarbetar.

Om du tar ett element i stället. Så är dess hela syfte att avge den effekt du skickar dit.

Om värmepumpen kan generera säg 6kw.. oavsett framledningstemp.. och dit hus vid rådande förhållande behöver 7kw så kommer inte framledningstemperaturen kunna öka mer. Då behöver man tillskott i form av elpatron för att kunna gå högre upp i temp och därmed få ut ännu mer effekt så det blir nog värme inomhus.

Du har således noterat nu, vid vilken temperatur ute, som din värmepump behöver tillskott. Gissar jag.

och sätter du på elpatronen så kommer det alltså bli varmt. Det är ett bra test att göra. Så man vet vart gränsen går helt enkelt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För låg temp med IVT HT Plus C7?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2012, 11:04:02 »
Håller med David men tycker ändå att så länge vi inte vet mera om förhållandena så jag tycker att du ska läsa av VB ut , VB in , KB ut KB in när pumpen går och värmer huset så det är lättare och säkrare dra slutsatsen om det verkliken är så.
Har du golvvärme eller radiatorer termostater , hur stor huset är mm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!